Als je onder de douche staat ...

Een collega van mij vergelijkt transparantie met douchen. Op zijn blog schrijft hij: de deur is van glas en normaal gesproken kun je zo de douche in kijken. Totdat er daadwerkelijk iets gebeurt dat het de moeite waard maakt om ook echt te kijken: iemand gaat douchen. Dan beslaat het glas en verdwijnt de transparantie. Alleen degene aan de binnenkant kan de condens weg vegen. Degene aan de binnenkant bepaalt welk deel transparant wordt.
 
Deze vergelijking tussen douchen en transparantie sprak mij aan. Transparantie is afhankelijk van de wil van degene die de informatie heeft. Hoe transparant wil je zijn? Wet en regelgeving legt een basis, sommige dingen moet je laten zien. Er is nog veel informatie die niet verplicht is om te delen, maar die wel relevant kan zijn voor de omgeving. Daarin kunnen de journalistiek en andere onafhankelijke partijen helpen. Die kunnen verschillende partijen bewegen transparant te zijn. Als dit gebeurt, moet het betreffende medium wel zorgen dat zij de spelregels bepalen. Dat zij bepalen welk deel van de glazen douchedeur wordt schoongeveegd. Dan kan het niet zo zijn dat iedere organisatie dit op haar eigen manier doet. Zo kregen wij onlangs vragen van onderzoeksbureau Blauw toen wij hun onderzoeksresultaten op een manier hadden vertaald die volgens hen niet accuraat was. Daar hebben we over gesproken en onze standpunten uitgewisseld. Precies dat is de rol van zo’n onafhankelijke partij.


Daarom stel ik ook al een paar jaar vragen bij het marktoverzicht in de schoonmaak (dat onlangs weer gepubliceerd is). Het blijft vreemd dat de cijfers –ook in de vergelijking met het voorgaande jaar- door de bedrijven zelf naar hun hand gezet kunnen worden en de verklaring –door de redactie- geen adequate duiding van de ontwikkeling biedt. Hoe komt groei tot stand? Autonoom of door overnames? Deze informatie zegt veel meer dan alleen een omzetcijfer. Tellen Joint Ventures mee? Dat mag, maar dan ook transparant en bij iedereen.
 
Al drie jaar doe ik een oproep aan de redactie en de bedrijven om helder en duidelijk te zijn en het is dit jaar volstrekt onduidelijk en niet helder. Je zou haast denken dat groot, groter, grootst belangrijker is dan goed, beter, best. ‘It’s not the size that matters, but how you use it’, of geldt dat niet in de schoonmaak? Data en informatie zijn twee verschillende dingen. Een lijst met cijfers zonder duiding en zonder vergelijkingswaarde is data. Duiding en transparantie maken het tot informatie. 

Als dit gerommel met de cijfers zo blijft door gaan zal Asito volgend jaar haar eigen cijfers kenbaar maken. Transparant en met duiding.

Charles Vinke
Algemeen directeur
Charles Vinke is 9 jaar in dienst van Asito en sinds 1 januari 2015 algemeen directeur. Vinke heeft jarenlange ervaring in de facilitaire dienstverlening.

Recente blogberichten

  • Rommel is ruis

    9 juli 2019

    Dit is mijn tweede blog -tweewekelijks- met als onderwerp ‘tijd en prioriteit’. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, geef ik al vele...


  • Een dagje in de maand extra

    25 juni 2019

    Stel je eens voor het is 30 juni en je werkdag is ten einde. En zoals alle andere dagen denk je aan het einde van de dag nog eens na...


  • Als je nee zegt …

    12 maart 2019

    Ik ben, als oude grijze man, de waarde van podcasts aan het ontdekken. Als ik in de trein zit, of in de auto of gewoon op een onbewaakt...

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito