Geld overtuigt niet, een glimlach wel

In mijn werk ben ik veel en vaak met geld bezig. Dat vind ik een uitdagende puzzel. Altijd met de insteek: ‘Doen we wat we afgesproken hebben?’ Immers, het waarmaken van de financiële afspraak maakt dat we kunnen (blijven) ondernemen zonder dat we driftig moeten bijsturen of zaken radicaal moeten aanpassen. Het voorkomen van verrassingen voor alle belanghebbenden en het aanleggen van reserves voor de toekomst. En we weten allemaal dat we ongelukkig worden van ‘geen geld hebben’ en niet perse gelukkig van 'het hebben van geld'. Dus waarom moeten we dan geld verdienen?

Laatst werd het me weer klip en klaar uitgelegd door vier gedreven objectleiders tijdens een meeting bij één van onze grote opdrachtgevers in Amsterdam. Ik ontving een, niet geheel vrijblijvende, uitnodiging om met hun in gesprek te gaan over hun (klant)plannen. En tijdens deze fantastische presentatie, die ze overigens best spannend vonden om te geven,  draaiden ze de zaak terecht om. Tijdens het bespreken van hun plannen om minder kansrijke medewerkers een kans te bieden binnen Asito legden ze uit: ‘Wij begrijpen heel goed dat we nu geld moeten verdienen om morgen ook weer aan de slag te kunnen. Onze medewerkers rekenen daar ook op! Ze hebben hun salaris en hun spullen nodig en dat moeten wij ze geven. Maar ze komen niet, of minder graag, terug als we niet alleen dat maar ook een glimlach bieden. Wij gebruiken al onze creativiteit om iedereen, en vooral de minder kansrijke, een kans te bieden om met een glimlach naar hun werk te komen. Sterker nog ... wij zijn er van overtuigd dat geld niet de reden is dat ze morgen weer komen. Geld kunnen ze overal verdienen. Ze komen weer naar ons omdat wij ze een kans op een glimlach bieden.

In de nabespreking stonden we daar nog even wat langer bij stil en hadden we allemaal de overtuiging dat geld nodig is, maar niet overtuigt. Een glimlach wel! En je raadt het al ... toen ik na deze meeting naar de trein liep dacht ik niet zozeer aan hun plannen op financieel gebied, die overigens zeer ambitieus zijn. Ik dacht aan het plezier dat wij, dus vooral zij, mogen bieden aan medewerkers die minder kansrijk zijn. De man met wie ik ‘samen opliep’ naar het station vroeg: ‘Goeie dag gehad?’ Hij moet mijn glimlach van ‘oor tot oor’ gezien hebben.

Ik wil met mijn blog bijdragen aan de verbinding. En als iemand wil reageren. Doen!

Reageren kan via Twitter; www.twitter.com/chvinke

Charles Vinke
Algemeen Directeur Asito BV

Charles Vinke
Algemeen directeur
Charles Vinke is 8 jaar in dienst van Asito en sinds 1 januari 2015 algemeen directeur. Vinke heeft jarenlange ervaring in de facilitaire dienstverlening.

Recente blogberichten

  • Social Impact Day Twente

    13 november 2018

    Donderdag 15 november wordt in het prachtige gebouw-N van het ROC in Hengelo, de Social Impact Day Twente georganiseerd. Asito is...


  • Onze klant is geen koning

    16 oktober 2018

    Als we de koning zouden ontmoeten, zou het eens mogen gebeuren, is dat een bijzonder en onvergetelijk moment. Een moment waar je met...


  • Fouten maken loont

    14 augustus 2018

    We weten het allemaal; oefening baart kunst. Topsporters kunnen ‘het’ langer volhouden dan goedbedoelende amateurs. Aan de top komen is...

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito