Geld overtuigt niet, een glimlach wel

In mijn werk ben ik veel en vaak met geld bezig. Dat vind ik een uitdagende puzzel. Altijd met de insteek: ‘Doen we wat we afgesproken hebben?’ Immers, het waarmaken van de financiële afspraak maakt dat we kunnen (blijven) ondernemen zonder dat we driftig moeten bijsturen of zaken radicaal moeten aanpassen. Het voorkomen van verrassingen voor alle belanghebbenden en het aanleggen van reserves voor de toekomst. En we weten allemaal dat we ongelukkig worden van ‘geen geld hebben’ en niet perse gelukkig van 'het hebben van geld'. Dus waarom moeten we dan geld verdienen?

Laatst werd het me weer klip en klaar uitgelegd door vier gedreven objectleiders tijdens een meeting bij één van onze grote opdrachtgevers in Amsterdam. Ik ontving een, niet geheel vrijblijvende, uitnodiging om met hun in gesprek te gaan over hun (klant)plannen. En tijdens deze fantastische presentatie, die ze overigens best spannend vonden om te geven,  draaiden ze de zaak terecht om. Tijdens het bespreken van hun plannen om minder kansrijke medewerkers een kans te bieden binnen Asito legden ze uit: ‘Wij begrijpen heel goed dat we nu geld moeten verdienen om morgen ook weer aan de slag te kunnen. Onze medewerkers rekenen daar ook op! Ze hebben hun salaris en hun spullen nodig en dat moeten wij ze geven. Maar ze komen niet, of minder graag, terug als we niet alleen dat maar ook een glimlach bieden. Wij gebruiken al onze creativiteit om iedereen, en vooral de minder kansrijke, een kans te bieden om met een glimlach naar hun werk te komen. Sterker nog ... wij zijn er van overtuigd dat geld niet de reden is dat ze morgen weer komen. Geld kunnen ze overal verdienen. Ze komen weer naar ons omdat wij ze een kans op een glimlach bieden.

In de nabespreking stonden we daar nog even wat langer bij stil en hadden we allemaal de overtuiging dat geld nodig is, maar niet overtuigt. Een glimlach wel! En je raadt het al ... toen ik na deze meeting naar de trein liep dacht ik niet zozeer aan hun plannen op financieel gebied, die overigens zeer ambitieus zijn. Ik dacht aan het plezier dat wij, dus vooral zij, mogen bieden aan medewerkers die minder kansrijk zijn. De man met wie ik ‘samen opliep’ naar het station vroeg: ‘Goeie dag gehad?’ Hij moet mijn glimlach van ‘oor tot oor’ gezien hebben.

Ik wil met mijn blog bijdragen aan de verbinding. En als iemand wil reageren. Doen!

Reageren kan via Twitter; www.twitter.com/chvinke

Charles Vinke
Algemeen Directeur Asito BV

Charles Vinke
Algemeen directeur
Charles Vinke is 9 jaar in dienst van Asito en sinds 1 januari 2015 algemeen directeur. Vinke heeft jarenlange ervaring in de facilitaire dienstverlening.

Recente blogberichten

  • Als je nee zegt …

    12 maart 2019

    Ik ben, als oude grijze man, de waarde van podcasts aan het ontdekken. Als ik in de trein zit, of in de auto of gewoon op een onbewaakt...


  • Wall of shame

    11 februari 2019

    Vorige week sprak ik met één van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze...


  • Is 2019 het jaar van de waarheid?

    21 januari 2019

    Ik lees, zoals vele van jullie, regelmatig interviews en blogs van ‘toekomstkijkers’. Daar leer ik van. Dat inspireert. En ik word...

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito