Meer of minder

Iedereen kent mijn afkeer van het gedachtegoed van Wilders. Dus als je dacht dat daar mijn blog over gaat. Nee! Wilders en zijn aanhoudende negatieve en op angst en frustratie gebaseerde gedachtegoed is nergens goed voor. Ook niet voor een onderwerp van een blog. (Alhoewel … zo heb ik toch ook weer een keer kunnen schrijven dat Wilders helaas een deel van het electoraat aanspreekt zonder een oplossing te hebben voor de angst die hij zelf in stand houdt.) Klaar!

Maar waar heeft de kop ‘meer of minder’ dan wel mee te maken? Uiteraard met de manier waarop Asito (en dus ook ik) in de wedstrijd zit. In de afgelopen weken hebben we betere en concrete beelden onderzocht ten aanzien van onze rol in de (betekenis)economie in Nederland (en Twente). Een onderwerp dat ons (mij) helpt om de juiste koers te houden. En vaak roept deze verkenning de vraag op: “Meer of minder gericht op winst?” Of: “Meer of minder gericht op de medewerker?” En ga zo maar door. En keer op keer is dit voor ons niet ‘meer of minder’, maar een kwestie van de juiste balans. 

Te veel aandacht voor winst verlegt je focus naar geld verdienen in plaats van op de driehoek: medewerker, klant en omgeving. Te veel aandacht op de omgeving verzwakt je focus op diezelfde driehoek. Het gaat dus niet om ‘meer of minder’. Het gaat om deze balans en doen wat op dit moment bij je past. Waar vind je dus je eigen balans. Die kan en mag een ander niet bepalen. Die maak je zelf passend op je eigen situatie en bedrijf. Het gaat dan vaak om de aanpak die je kiest en bepalender is de aandacht die je geeft aan de zaken die je niet doet. Beide verdienen dezelfde aandacht, zodat je -met je bedrijf- in balans komt. En ik schrijf bewust ‘komt’, want in balans zijn is maar heel even oké. Al heel snel moet je weer de volgende afwegingen maken en je positie bepalen. 

Hier blijkt voor ons het enige thema dat wel te maken heeft met ‘meer of minder’. Namelijk richt je energie en aandacht op de bestemming of op de reis er naar toe. Wij richten onze aandacht meer op de reis en minder op de bestemming. Daar kom je vanzelf als je een goed reisplan hebt. Immers de bestemming is maar een heel klein onderdeel van de reis.

Ik wil met mijn blog bijdragen aan de verbinding. En als iemand wil reageren. Doen!

Charles Vinke
Algemeen Directeur Asito BV

Charles Vinke
Algemeen directeur
Charles Vinke is 9 jaar in dienst van Asito en sinds 1 januari 2015 algemeen directeur. Vinke heeft jarenlange ervaring in de facilitaire dienstverlening.

Recente blogberichten

  • Rommel is ruis

    9 juli 2019

    Dit is mijn tweede blog -tweewekelijks- met als onderwerp ‘tijd en prioriteit’. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, geef ik al vele...


  • Een dagje in de maand extra

    25 juni 2019

    Stel je eens voor het is 30 juni en je werkdag is ten einde. En zoals alle andere dagen denk je aan het einde van de dag nog eens na...


  • Als je nee zegt …

    12 maart 2019

    Ik ben, als oude grijze man, de waarde van podcasts aan het ontdekken. Als ik in de trein zit, of in de auto of gewoon op een onbewaakt...

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito