Ontdekken

Op vakantie zijn is ontdekken, meemaken, bezichtigen, proeven, ruiken, horen, ervaren en ga zo maar door. Als je er zo naar kijkt is vakantie best ‘hard werken’. Immers, al die ervaringen moeten een plekje krijgen en bij voorkeur in een waardevolle context. Mijn ‘context’ is altijd: welke aanwijzingen krijg ik als gast? Helpt de info, die ik krijg, bij het leuker en beter maken van mijn verblijf? Dit begint natuurlijk al met het lezen en begrijpen van de omgeving waar je bent (kaartlezen). Dan ontvang je natuurlijk allerhande info over de omgeving (historie, bezienswaardigheden, etc.). Daarna moet je de gebruiken en gewoontes op je camping, in je hotel/appartement leren kennen.

Ik merk dat ik al die info een plekje moet geven voordat ik rustig en prettig kan genieten van de nieuwe omgeving en ervaringen. Iets meer ‘zekerheid’ geeft mij een gevoel van vrijheid. Het gevoel dat ik ‘daarna’ kan kiezen om te genieten. Niet omdat alles ‘duidelijk en zeker’ is, maar omdat niet alles ‘onzeker’ is. Ik weet waar ik ben en wat er te ontdekken is. 

En als ik daar zo naar kijk is het voor onze medewerkers en opdrachtgevers niet anders. Als ‘alles’ onzeker is en blijft weet je niet wat je kan en mag verwachten en waar ‘de reis’ naar leidt. En als we dat niet met elkaar afspreken/communiceren zal de eindgebruiker/patiënt/gast helemaal niet begrijpen wat hij van ‘ons’ mag verwachten. We zullen zo goed mogelijk moeten uitleggen wat er te verwachten is. Daarna kan het ‘ontdekken’ beginnen.

Charles Blogt: ontdekken


In ons jargon noemen we dit de customer journey. En ik denk dat we daar nog veel kunnen verbeteren. We gaan er te vaak en te gemakkelijk van uit dat we wel ‘duidelijk’ zijn. Je hoort nog te vaak: “Het is toch logisch dat we dat zo doen? Dat hebben we zo afgesproken!” Dit is niet de juiste start voor een ‘ontdekkingsreis’. 

Tenslotte, we hebben vaak onze aannames hebben over landen en culturen ten aanzien van vriendelijkheid en gastvrijheid. Ik had (met nadruk op had) die ten aanzien van onze oosterburen. En tijdens mijn vakantie ben ik, met name door de behulpzaamheid en vriendelijkheid van onze oosterburen, verrast. Helpen, en behulpzaam zijn, heb ik vaak en ‘all the way’ meegemaakt in Duitsland. ‘Niets is te gek, of te veel gevraagd.’ Ook van onze oosterburen kunnen we -nog- veel leren in het verbeteren van onze dienstverlening -of het beter maken van onze customer journey-. Zoals we nog zoveel kunnen en moeten leren .... op dit gebied.

Ik wil met mijn blog bijdragen aan de verbinding. En als iemand wil reageren. Doen! Reageren kan via Twitter: www.twitter.com/chvinke

Charles Vinke  
Algemeen Directeur Asito BV

Charles Vinke
Algemeen directeur
Charles Vinke is 9 jaar in dienst van Asito en sinds 1 januari 2015 algemeen directeur. Vinke heeft jarenlange ervaring in de facilitaire dienstverlening.

Recente blogberichten

  • Rommel is ruis

    9 juli 2019

    Dit is mijn tweede blog -tweewekelijks- met als onderwerp ‘tijd en prioriteit’. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, geef ik al vele...


  • Een dagje in de maand extra

    25 juni 2019

    Stel je eens voor het is 30 juni en je werkdag is ten einde. En zoals alle andere dagen denk je aan het einde van de dag nog eens na...


  • Als je nee zegt …

    12 maart 2019

    Ik ben, als oude grijze man, de waarde van podcasts aan het ontdekken. Als ik in de trein zit, of in de auto of gewoon op een onbewaakt...

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito