Social Impact Day Twente

Donderdag 15 november wordt in het prachtige gebouw-N van het ROC in Hengelo, de Social Impact Day Twente georganiseerd. Asito is uitgenodigd om daar te vertellen over de reis die wij maken richting betekenisvol ondernemen. Een eervol verzoek waar we graag gehoor aan geven. In de voorbereiding hierop liep ik nog eens de stappen door die we gezet hebben, en nog aan het zetten zijn, om als onderneming betekenisvol te worden, te zijn en vooral te blijven.

Alle ondernemingen zijn ontstaan en groter geworden door gehoor te geven aan de wens van de medewerker (een leuk bedrijf om voor te werken) en de klant (een mooi, nieuw, beter product of dienst). Zo is het voor iedereen begonnen. Dan ben je een betekenisvolle onderneming. Als de onderneming groter wordt, wordt het steeds belangrijker maar ook ingewikkelder om bij je oorspronkelijke ideeën te blijven. De omvang en het succes leiden soms af van het moment waar het allemaal ooit begon. Je raakt verstrikt in zaken die er niet waren toen het klein en overzichtelijk was. Je moet je met zaken bezig gaan houden die je afleiden van de oorspronkelijke gedachte. En stapje voor stapje, vaak zonder dat je het zelf merkt, drijf je af van die oorspronkelijke opzet en van dat oorspronkelijke succes. 

Als je dan de keuze maakt om een betekenisvolle onderneming te ‘worden’ moet je eigenlijk schrijven ‘weer die oorspronkelijke betekenisvolle onderneming te worden’. Kortom; terug naar je oorspronkelijke opzet. Je basis afstoffen en oppoetsen. Kiezen voor je eigen DNA. Het DNA dat je medewerker destijds deed beslissen om met en bij je te komen werken en klanten deed beslissen om producten of diensten af te nemen. Dat is een moeilijke fase in de reis. Immers je moet dan kiezen om dingen niet meer te doen. Je moet dan kiezen voor betekenisvol zijn op de langere termijn. Kiezen voor duurzame ontwikkeling. En dus eigenlijk is dit de herontdekking van je eigen DNA.

Binnen Asito betekende dit de keuze om onze medewerkers -weer- op de eerste plaats te zetten. Want hoewel onze oprichter de heer Van Riemsdijk als motto had: ‘zorg goed voor je mensen, dan zorgen zij goed voor jou’, moeten we toegeven dat met de stevige groei van de onderneming ook de plannenmakerij ongemerkt is toegenomen en daardoor soms de persoonlijke aandacht minder focus had dan we eigenlijk met z’n allen voor ogen hadden. Al onze collega’s moeten zich gesteund weten in het (kunnen) bedienen van onze klanten. Zorgen dat zij ongestoord -en duurzaam- kunnen werken aan de dienstverlening bij onze klanten. Zij moeten het gaaf vinden om bij je te werken. Alleen op die manier zal binnen de belangrijkste groep in je onderneming tevredenheid en vooral loyaliteit ontstaan.

Terug naar je oorspronkelijke DNA: ‘de medewerker op de eerste plaats’, klinkt simpel maar is best ingewikkeld. Asito heeft, om hier richting en structuur aan te geven, een eigen en unieke aanpak ontwikkeld. We noemen dat Asitotality. Het creëren van onderneming die goed, gastvrij, veilig en uitdagend is voor de medewerker (en haar klanten). Een organisatie die een positieve sociale én ecologische impact wil hebben en met de overtuiging dat dit leidt tot een positieve financiële impact. De basisfilosofie is simpel: als je goed zorgt voor je mensen, zorgen je mensen goed voor jou. Klinkt bekend in de oren, nietwaar? De volgende stap is het waarmaken van deze filosofie. Daar werken we hard aan.

Ook over dit deel van de reis zullen we spreken op de Social Impact Day Twente op de 15e november en ik zal in mijn volgende blogs hier meer aandacht aan besteden.

Ik wil met mijn blog bijdragen aan de verbinding. En als iemand wil reageren... Doen!

Charles Vinke
Algemeen Directeur Asito BV

Charles Vinke
Algemeen directeur
Charles Vinke is 8 jaar in dienst van Asito en sinds 1 januari 2015 algemeen directeur. Vinke heeft jarenlange ervaring in de facilitaire dienstverlening.

Recente blogberichten

  • Haags groentje

    10 december 2018

    "We zoeken een ‘groentje’ die ons wil vertegenwoordigen in Den Haag in een reuze-officieel en serieus overleg over een uiterst serieus...


  • Geld overtuigt niet, een glimlach wel

    30 oktober 2018

    In mijn werk ben ik veel en vaak met geld bezig. Dat vind ik een uitdagende puzzel. Altijd met de insteek: ‘Doen we wat we afgesproken...


  • Onze klant is geen koning

    16 oktober 2018

    Als we de koning zouden ontmoeten, zou het eens mogen gebeuren, is dat een bijzonder en onvergetelijk moment. Een moment waar je met...

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito