Maakt succes je trots?

Om maar met de deur in huis te vallen; Nee! Dat gevoel heb ik helemaal niet. Bij ieder belangrijk moment in je werk (en ook in je leven) is wat je bereikt hebt, succes, uiteindelijk niet het belangrijkste. Succes is niet de ‘diepe’ basis voor trots. Trots ontstaat als je heel goed begrijpt en voelt welke rol je in het succes hebt mogen vervullen. Dus eigenlijk wat je hebt bijgedragen. Wat je hebt gegeven. Veel en belangrijk onderzoek laat zien dat we veel blijer worden van ‘geven’ dan van ‘krijgen’. En zo zit het volgens mij ook met succes en trots. Trots ontstaat vooral niet door het opzoeken van kortstondige geluksmomenten. Dat geeft even een kick, een rush, en dan gaan we vaak weer over tot de orde van de dag. Het is belangrijk om daar van te genieten en die momenten te vieren, maar dat is niet de basis voor trots. Geven, onderdeel uit mogen maken, verbinden, de basis leggen voor de dag van morgen, waardering, een glimlach, plezier maken met elkaar. Daarna ontstaan de momenten van trots. Dat zijn de dagen dat je thuis komt en tegen je partner zegt: 'Ik heb een heerlijke dag gehad. Het was weer gaaf om te zien dat ik een rol mocht spelen in ‘zus of zo’. En het was weer gaaf om onze collega’s te zien groeien en bezig te zijn met de ‘dag van morgen’. Betekenisvol en duurzaam met elkaar bezig zijn.'

Tijdens een goed gesprek met een journalist deze week kreeg ik de vraag: 'Dwingt de concurrentie u soms tot keuzes die niet echt ‘duurzaam’ zijn maar eerder met ‘overleven’ te maken hebben? Een keuze voor het nu en niet voor straks.' Ik moest er even over nadenken en zei: 'Als wij in ons bedrijf voor dergelijke kortstondige geluksmomenten zouden gaan zouden we dagelijks ons bedrijf ‘uit balans brengen’. We zouden dingen gaan doen die niemand, duurzaam, gelukkig maakt en dus zouden we even ‘plezier’ en ‘jarenlange ellende’ in huis halen. Het zou in onbalans kunnen raken!' Mijn vraag aan u is: 'Waarom zou ik dat dan toch doen?'

Ik wil met mijn blog bijdragen aan de verbinding. En als iemand wil reageren. Doen!
Reageren kan via twitter: www.twitter.com/chvinke

Charles Vinke
Algemeen Directeur Asito BV

Charles Vinke
Algemeen directeur
Charles Vinke is sinds 1 januari 2015 algemeen directeur van Asito. Vinke is sinds vijf jaar in dienst van Asito en heeft uitgebreide ervaring in de facilitaire dienstverlening.

Recente blogberichten

  • De overheid of de werkgevers?

    17 juli 2017

    In onze snelle wereld is het heel gemakkelijk om te verdwalen in alle ontwikkelingen die we dagelijks zien en meemaken. De vakantietijd...


  • Ieder jaar een schrikkeljaar

    19 juni 2017

    De Dag van de Schoonmaker. Is dat nou een supergoed idee of een poging tot oprechte aandacht voor onze belangrijkste collega’s? 


  • Cadeautje

    24 april 2017

    Soms krijg je op een onverwacht moment een cadeautje uit onverwachte hoek. Dit weekend was zo’n moment. Eén van mijn Asitocollega’s...

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito