Het nieuwe schoon; wat betekent hygiëne in de 1,5 meter samenleving?

Premier Mark Rutte sprak over de zoektocht naar ‘het nieuwe normaal in de anderhalvemetersamenleving’. Dit proces heeft vanzelfsprekend impact op de hele maatschappij en roept veel vragen op. In dit artikel proberen we samen met kwaliteitsmanager Joost Brinkhuis een beeld te schetsen van wat u en ons mogelijk samen te wachten staat.  

Welke impact heeft de 1,5 meter samenleving verwacht u?

“Het is echt een nieuwe werkelijkheid. Onze maatschappij is totaal niet ingericht op het houden van 1,5 meter afstand. Veel winkels en supermarkten hebben bijvoorbeeld niet eens gangpaden die zo breed zijn. Kantoren kunnen in de huidige vorm maar voor 30% of 40% bezet zijn om te voldoen aan de afstandsnormen. Er moet nagedacht worden over sanitairgebruik, lunchplanning in bedrijfskantines, et cetera. Het is een complexe situatie voor iedereen en de onzekerheid is groot.”

Wat betekent dit voor de rol van hygiëne? 

“In de strijd tegen het coronavirus is hygiëne van groot belang. Vaker en grondiger schoonmaken kan daarbij helpen. Denk aan sanitair of contactpunten bijvoorbeeld. Of het verstrekken van voorgeïmpregneerde doeken, zodat medewerkers zelf hun flexibele werkplek kunnen reinigen aan het einde van de dag. We denken echter ook dat het belangrijk is om het gezonde verstand te blijven gebruiken. Desinfecteren is vaak niet nodig. We moeten goed nadenken over de noodzaak en implementatie van extra schoonmaak. De veiligheid van onze eigen mensen moet ook gegarandeerd worden.” 

Verschilt deze implementatie per branche?

“We werken voor zeer uiteenlopende branches, met zeer diverse eisen en mogelijkheden. Denk aan de verschillen tussen industrie en de NS bijvoorbeeld. Maar ook binnen branches zijn er grote verschillen. Het primaire onderwijs is compleet anders dan het hoger onderwijs. Iedere branche maakt op dit moment protocollen om naar de nieuwe werkelijkheid over te gaan. We denken daar zoveel mogelijk in mee. Het draait om maatwerk.” 

Kunt u enkele concrete voorbeelden noemen van extra maatregelen?

“Voor sommige branches houdt het in dat we misschien weer buiten reguliere werktijden om moeten schoonmaken. Voor andere branches kan het inzetten van extra beschermingsmiddelen helpen. Denk aan speciaal daarvoor gemaakte plexiglas schermen. Daarmee kunnen werkplekken tussen collega’s afgeschermd worden, maar ook afhaalrestaurants, recepties, et cetera beter beschermd worden.

Wat kunnen klanten doen om meer te weten te komen over de nieuwe situatie?

“We denken graag mee met onze klanten. Of het nu gaat over de inrichting van de werkplekken, de frequentie of wijze van schoonmaken of extra beschermingsmiddelen. Mochten onze klanten vragen hebben, dan kunnen ze altijd contact opnemen met hun vaste Asito-contactpersoon. We moeten het samen doen in deze tijd.”

Joost is Manager Kwaliteit en Personeelsontwikkeling en Corona-coördinator bij Asito. 

20%200421%20klantmailing%205%20 %201%2c5%20m%20samenleving %20header
1,5m samenleving

Recente nieuwsberichten

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito