Winnaar Asito Sociale-innovatieprijs wil aandacht voor kwetsbare doelgroep

Dress Case wil bewustwordingsproces rondom kleding op gang brengen

Tijdens Duurzame Dinsdag op 1 september won Mayke Bemmers van Dress Case de Asito Sociale-innovatieprijs. Wat heeft deze prijs haar persoonlijk en op werkgebied gebracht?

“Ik heb een achtergrond in kleding, vroeger werkte ik bij een online kledingwinkel. Dat kon ik op een gegeven moment niet meer combineren met de zorg voor mijn kinderen, mijn gehandicapte broer en mijn zieke moeder. Maar na jaren van zorgen voor anderen, wilde ik graag weer iets met kleding doen”.  Tijdens die zorgperiode voor haar broer en moeder, merkte ze wat kleding met mensen doet.

“Het is een hele zoektocht geweest naar wat ik met dat gegeven wilde doen, maar toch was dat een erg voor de hand liggende oplossing; kleding inkopen voor mensen die dat zelf niet kunnen. Met name voor mensen met een beperking. Ik heb het idee getoetst bij de zorginstelling waar mijn broer zit, zij vonden het een topidee. Ze liepen hier juist tegenaan in de praktijk.”

Bij diezelfde zorginstelling maakte ze een vliegende start met Dress Case. Al haar klanten waren enorm enthousiast. “Ik kijk altijd vanuit het perspectief van de cliënt, de begeleider en/of de familie. Het kan gaan om een wijde trui van zachte stof voor een autistisch meisje. Of een keurig overhemd van elastische stof waar de knopen van dicht zijn genaaid.”

Bewustwordingsproces 

Ze deed een ondernemerstraject om haar initiatief verder te ontwikkelen, want Bemmers wil meer dan alleen mensen met een beperking zich goed laten voelen door ze de juiste kleding te laten dragen. Ze wil een bewustwordingsproces op gang brengen over de kracht van kleding, zodat kleding kan worden ingezet om mensen met een beperking sterker in de schoenen te laten staan. 

Daarom ontwikkelde ze workshops om te zorgen dat haar initiatief verder geïmplementeerd wordt bij zorginstellingen en zorgbegeleiders. Via het ondernemerstraject werd ze vorig jaar al gewezen op de Duurzame Dinsdag prijzen. Toen was ze te laat, maar dit jaar meldde ze haar idee als een van de eersten aan. Tijdens de finale liet Bemmers twee andere bedrijven achter zich en nam de Duurzame Dinsdag prijs mee naar huis.  

‘Onder de aandacht’ 

“Dat ik de Asito Sociale-innovatieprijs heb gewonnen vind ik heel gaaf natuurlijk, maar dat je onder de aandacht komt bij politiek Den Haag vind ik nog belangrijker. Niet als reclame voor mijn bedrijf Dress Case, maar voor de mensen met een beperking. Want zij zijn de afgelopen maanden een beetje vergeten. Ik hoop dat er vanuit de politiek uiteindelijk budget vrijkomt zodat zorginstellingen de Kracht van Kleding van bovenaf kunnen gaan inzetten.”

Bemmers is nu bezig een innovatieprogramma te ontwikkelen zodat er een duurzame verandering binnen de gehandicaptensector gerealiseerd kan worden rondom de kracht van kleding. Dit sluit één op één aan bij de opdracht die er binnen de sector ligt als het gaat om het programma volwaardig leven en onbeperkt meedoen. 

Meer weten over Mayke Bemmers of Dress Case? Ga dan naar dresscase.nl.

20%201005%20dress%20case%20nb%20 %20afb%20websitebericht
Dress Case; winnaar Asito Sociale-innovatieprijs

Recente nieuwsberichten

  • Asito klimt omhoog in de MT500 van 2020

    15 oktober 2020

    Op 15 oktober is de MT500 2020 gepubliceerd. Het jaarlijkse reputatie-onderzoek uitgevoerd door leidersplatform MT onder 4.662 zakelijke...


  • Het is vandaag Diversity Day!

    6 oktober 2020

    Asito vindt diversiteit belangrijk, want door medewerkers op een kleurrijke manier met elkaar én met onze klanten te verbinden komen we...


  • Tour de Hygiëne; een terugblik

    21 september 2020

    Het zit erop; de Tour de Hygiëne. Deze zomer reisden we het hele land door met de Tour de Hygiëne; een pop-up store met de nieuwste...

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito