Terug naar overzicht

Maatschappij

3 minuten leestijd

Leren in de praktijk

“Ik ben dom want ik kan niet goed leren”. Een veel gehoorde uitspraak wanneer je praktijkschooljongeren naar hun verhaal vraagt. Zelfvertrouwen vergroten en positieve ervaringen laten beleven is belangrijk wanneer je met deze doelgroep gaat werken.


Verica, Sandra, Ashley, Serena, Naomi, Paul
v.l.n.r. Verica, Sandra, Ashley, Serena, Naomi, Paul

Serena, Paul, Naomi, Ashley en Verica, praktijkschooljongeren aan Pouwer College, lopen allemaal stage bij de Universiteit Utrecht voor Asito. In de schoonmaak. Ashley: “Ik wilde gewoon iets anders doen dan school. Geen boeken meer.” Naomi voegt toe: “Ja, het is erg druk op school. Ik dacht in het begin wel. Bah schoonmaken! Moet je met je hoofd in de pot. Maar het werk valt reuze mee, het is gezellig en we hebben erg leuke collega’s.”

De samenwerking tussen Asito, Universiteit Utrecht en Pouwer College begon met de vraag van de universiteit om vorm te geven aan inclusief werkgeverschap. Asito en Universiteit Utrecht zijn samen gaan kijken naar welke doelgroep het beste bij de universiteit paste. De uitkomst: pratijkschooljongeren die de laatste twee jaar van hun opleiding stage lopen en dan uitstromen naar een betaalde baan in de schoonmaak of daarbuiten. Katlijn van der Haagen, stagecoach van de leerlingen: “Op deze manier kunnen de leerlingen zich oriënteren op de arbeidsmarkt  en ervaring op doen.” De jongeren zelf geven aan dat ze voor een stage hebben gekozen om lekker in de praktijk bezig te zijn, en inderdaad om een stukje werkervaring op te doen. 

Sandra Verwer begeleidt de jongeren op de werkvloer. “Ik ben er een beetje ingerold. Ik dacht hoe moet ik dit aanpakken? Er is geen boekje voor of iets. We hebben elkaar eerst een beetje leren kennen.” Dit deed ze door veel praten en door een speelse aanpak. Verica: “In het begin speelde we wel eens een soort van verstoppertje. Om het gebouw te leren kennen stuurde ze ons een foto en dat moesten wij gaan zoeken.” Serena: “En we praatten veel. Ze werd steeds een beetje strenger. En dat is goed.”

Sandra: “Ik ben erg trots op ze. Ze zijn zo gegroeid. Ik kreeg in het begin het idee dat ze zichzelf dom vonden. Maar ze zijn niet dom. En steeds meer zie ik dat ze dat zelf ook inzien. Hun zelfvertrouwen groeit. En ze kunnen ook echt heel veel! Laatst moesten ze voor hun basisvakopleiding een toiletgroep schoonmaken, dat zijn 38 handelingen! En dat kunnen ze zo goed! Mooi!” Katlijn: “Ik zie hele andere leerlingen in vergelijking met de eerste paar weken. Ze hebben meer zelfvertrouwen en praten en durven meer.” 

Sandra probeert de vijf zo veel mogelijk te helpen. Naomi en Ashley zijn onlangs twee dagen in de week begonnen in de catering, om te kijken of dat iets is. En Paul begint binnenkort met meelopen in de gebouwzorg. Paul: “Ik ben met de stage begonnen om meer werkervaring op te doen. Maar ik wil later graag de techniek in. Ik vind het fijn dat Sandra haar best doet iedereen naar de juiste plek te krijgen, zij met catering, ik met gebouwbeheer.” “Ik vind het erg leuk om de jongeren te begeleiden,” aldus Sandra. “Het is zwaar. En ook pittig. Ik moet erg vaak dingen herhalen. Maar ik zou het voor geen goud willen missen.”

Auteur
Asito