Terug naar overzicht

Mens

3 minuten leestijd

Frank Folkerts

Frank Folkerts werd Schoonmaakkracht van het Jaar 2014. Twee jaar later is hij aan het werk als medewerker kwaliteit en beleving voor Asito Transport: “Ik vind het bijzonder hoe het allemaal gelopen is. Mijn persoonlijke groei groeit mee met de organisatie.” Hoger Toeristisch en Recreatief onderwijs.

17%200509%20detailpagina%20 %20frank

Frank heeft succesvol de opleiding HBO Toerisme afgerond. Door de crisis was het voor hem destijds moeilijk om aan werk te komen. “Ik ben bij Asito begonnen als schoonmaakkracht met een 0-uren contract. Bij Jarabee maakte ik de kantoren schoon en werkte ik op één van de groepen. Dat was mijn favoriete adres. Ik kreeg er steeds meer werk bij. De bijzondere samenwerking tussen mij en Jarabee is mede verantwoordelijk voor mijn groei binnen Asito. Omdat ik altijd aanwezig was werd me ook veel gevraagd, ik nam steeds meer verantwoordelijkheid op me. Ik kreeg een soort van rol als voorwerker. Ik heb ongeveer 3 a 4 jaar gewerkt als schoonmaakkracht voordat ik officieel als voorwerker ging werker.”

Frank heeft 1,5 jaar als voorwerker gewerkt voordat hij aan zijn nieuwe functie begon: “Mijn leidinggevende bij Asito wees me op de vacature medewerker kwaliteit en beleving bij Asito Transport. Ik heb dezelfde week nog gesolliciteerd. Na het eerste gesprek was duidelijk dat ik verder zou gaan in de nieuwe functie. Ik ben aangenomen op basis van wie ik ben en dat bevalt goed.”

Medewerker kwaliteit en beleving

De functie medewerker Kwaliteit & Beleving is een relatief nieuwe functie binnen de NS bij Asito. Er zijn, sinds het nieuwe contract met de NS is ingegaan, vijf Asitocollega’s actief in deze functie, ieder gekoppeld aan een (aantal) objectleiders: “We zijn een extra paar ogen en oren voor de objectleiding. De medewerker kwaliteit & beleving zorgt ervoor dat de objectleiders en voorlieden zich volledig kunnen focussen op het aansturen van hun teamprestaties. Mijn aangewezen gebied heeft 80 stations waar 35 medewerkers werkzaam zijn. In dit gebied loop ik zowel de externe- als interne kwaliteitsmetingen, toets ik de reizigersbeleving en ga ik in de toekomst de medewerkers coachen in output- en gastvrij schoonmaken. Daarnaast ben ik ondersteunend bij opstarts en overige processen die bij Stationsschoonmaak komen kijken.”

Gastvrijheid

“Als schoonmaakkracht op een station ben je een vraagbaak voor reizigers. We dragen allemaal een veiligheidshesje. Dan worden er toch snel dingen aan je gevraagd. Je moet erg gastvrij zijn. Je kunt de dag van een reiziger maken of breken. De schoonmaakkrachten weten vaak dondersgoed waar en wanneer een trein aankomt en daar helpen ze passagiers ook mee.” 
“Ik vind het mooi om te zien dat veel van de schoonmaakkrachten waar ik mee werk van die oude rotten in het vak zijn. Mooie mensen. Vaak wat oudere mannen tussen de 40 en 50 die al jaren schoonmaken en ook trots zijn op het vak. Terwijl in de zorg, de schoonmaakkrachten toch vaak vrouwelijk zijn. Daar was ik echt een uitzondering.”

Ambities

Frank heeft het erg naar zijn zin bij Asito Transport: “Ik heb een leuk team. Asito Transport is nog redelijk onbekend voor mij, ik ben blij dat ik er nu deel van kan uit maken.”

“Ik wil deze functie voor de NS meer uitdiepen, zodat we nog meer aandacht voor de medewerkers kunnen hebben. In de toekomst zou ik binnen Asito Transport wel het werken met mensen met een beperking of afstand tot de arbeidsmarkt willen vormgeven. ” 

Van Schoonmaakkracht van het Jaar 2014 tot medewerker kwaliteit en beleving: "Mijn situatie is wel een beetje uniek, van schoonmaakkracht naar voorwerker naar medewerker kwaliteit en beleving. Ik ben trots op mijn groei binnen het bedrijf."

Auteur
Asito