Terug naar overzicht

Partnership

6 minuten leestijd

Asito heeft een vliegtuig nu nog sneller schoon!

Sinds 28 mei heeft Asito Aircraft de verantwoordelijkheid gekregen over de hele board supply chain van de luchtvaartmaatschappij. Dit betekent dat Asito niet langer afhankelijk is van andere partijen. Daardoor zijn vliegtuigen sneller schoon en klaar voor de volgende vlucht. Een flinke tijd- en kostenbesparing voor KLM. We spraken met KLM-contractor Arnoul Visser en Asito collega’s Michel Lammerts (General Manager Transport) en Wim d’Hont (Dutymanager) over deze nieuwe mijlpaal voor Asito.

Asito aircraft schiphol vliegtuig schoonmaken%20%283%29

Behoefte naar een andere aanpak

Voor de schoonmaak van vliegtuigen was Asito in het verleden afhankelijk van andere partijen. De dekens en kussens werden bijvoorbeeld aangeleverd door het cateringbedrijf van KLM. Wanneer het cateringbedrijf ter plaatse was, kon Asito de materialen verspreiden in het vliegtuig. Michel: “Een cateraar heeft er baat bij om zo kort mogelijk voor vertrek het voedsel aan boord te brengen, terwijl wij er baat bij hebben om zo snel mogelijk na de landing te beginnen met ons werk. Dat leverde problemen op en dit kostte ons en KLM onnodig tijd.”

Een besluit dat vier jaar duurde

Asito en KLM zijn om tafel gaan zitten en hebben samen een business case ontwikkeld. Het duurde zeker vier jaar voordat de partners tot de beslissing kwamen, maar de verandering zou dan ook aardig wat impact hebben op het proces. Arnoul: “Vanuit operationeel oogpunt vroeg ik mij al veel langer af waarom het hele proces niet gewoon bij één partij werd neergelegd. Maar toen onze vloot werd gemoderniseerd, moest er ook wat veranderen in het operationele proces. De vliegtuigen kregen namelijk meer stoelen en dus minder ruimte voor het personeel. Dit was hét moment om een nieuwe manier van werken voor te stellen. Asito heeft hier intensief aan meegewerkt. Samen zullen we dit traject dan ook doorlopen, van opstart tot evaluatie. We zijn pas net begonnen met dit traject en het is een grote verandering voor zowel Asito als KLM. In de nabije toekomst hopen we KLM de mogelijkheid te kunnen bieden om de grondtijden van onze vliegtuigen te verkorten.”

De duurzame samenwerking van Asito en KLM.

De duurzame samenwerking van Asito en KLM.

Nieuwe high-tech vrachtwagens winnen tijd

Door de gehele board supply bij Asito neer te leggen, voorspellen Arnoul en Michel een besparing van 6 tot 8 minuten op het omdraaiproces van een vliegtuig. Dat lijkt misschien niet veel, maar op jaarbasis betekent dat een tijdswinst waarmee uiteindelijk de grondtijden verkort zouden kunnen worden. Het geheim van die tijdswinst zit hem misschien wel in de mobiele magazijnen van Asito; high-tech vrachtwagentrailers met allerlei sensoren en de juiste bevoorrading binnen handbereik van de schoonmaakkrachten. Michel: “Als je iets tekortkomt of iets stuk gaat, hoef je niet meer iemand van KLM te bellen die het moet komen oplossen. Nu geef je extra materialen mee met de vrachtwagens en heb je een mobiel magazijn ter plaatse. We kunnen nu zelf snel en efficiënt handelen.”

Het geheim van 30 jaar samenwerken

De samenwerking tussen Asito en KLM is er één van de lange termijn. Arnoul: “Het is een hele transparante samenwerking. We kennen elkaar ook al zo lang! Asito denkt proactief mee en is echt een strategische partner voor KLM geworden.” Michel: “Ook belangrijk in de samenwerking tussen KLM en Asito is de voorspelbaarheid. We spelen altijd open kaart, ook als iets niet helemaal volgens plan gaat. Dan juíst is transparantie belangrijk, zodat je tot een oplossing komt. We hebben veel vertrouwen in elkaar.”

Het gezamenlijke doel

Een goede samenwerking op strategisch niveau is van belang, maar ook op operationeel niveau moet het goed zitten als je het omdraaiproces zo efficiënt mogelijk wil inrichten. Een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen – denk aan de tankdienst, veiligheidsdienst, technici en de cateraar – is essentieel. Hoe langer een vliegtuig stilstaat, hoe meer het KLM kost in plaats van oplevert. Wereldwijd wordt de grondtijd steeds korter. De luchtvaartmaatschappij heeft er dus veel baat bij als het omdraaiproces zo spoedig mogelijk verloopt. Wim d’Hont, Dutymanager bij Asito Aircraft: “We zijn in staat om een vliegtuig met 500 stoelen in 35 minuten klaar te hebben voor de vlucht. Dat doen we mede dankzij een goede samenwerking op operationeel niveau. Uiteindelijk willen we namelijk allemaal hetzelfde: dat een vliegtuig op tijd en op de juiste manier de deur uit gaat!”

Wim d’Hont, Dutymanager bij Asito Aircraft, is opleider/trainer en zorgt dat alle operationele werknemers de juiste skills hebben om het werk goed uit te voeren.

Het nieuwe operationele proces

Een nieuw proces implementeren is altijd wennen. Zeker ook voor de schoonmaakkrachten. Zo zijn er nieuwe functies bijgekomen, namelijk die van chauffeur en bijrijder, is de samenstelling van de schoonmaakteams aangepast en moeten de werkzaamheden in een andere volgorde uitgevoerd worden.  

195 vliegtuigen per dag

Nadat de vrachtwagentrailer is aangesloten op de vliegtuigingang, helpen chauffeur en bijrijder mee met de schoonmaak en bevoorrading. Van voor naar achter werkt het schoonmaakteam van 11 personen door de cabine heen. Al het vuil wordt van boord gehaald en waar nodig worden toiletpapier, dekens, kussens, boeken en andere artikelen aangevuld. Plastic en papier worden gescheiden, vuile dekens en kussens gaan naar de wasserij. Wim: “In totaal worden er zo’n 195 vliegtuigen per dag schoongemaakt door Asito met een team van zo’n 500 mensen.”

Een Asito schoonmaakkracht aan het werk aan boord van een vliegtuig.

Een Asito schoonmaakkracht aan het werk aan boord van een vliegtuig

 De schoonmaak is maar een klein gedeelte van het werk

Zo’n 60 procent van het werk is eigenlijk helemaal geen schoonmaakwerk, maar logistiek werk. Denk aan de bestellingen van voorraad, de bevoorrading zelf, het brengen van de juiste teams en de juiste voorraad bij het juiste vliegtuig, het wegbrengen van vuile was en het ophalen van de schone was. Het operationele proces begint om half 5 ’s ochtends en gaat door tot 2 uur ’s nachts, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.

 Puzzelen met vliegtuigen en teams

Asito Aircraft heeft een eigen regiecentrum, waar alle vliegtuigen die schoongemaakt moeten worden te zien zijn. Gaat het niet volgens plan door bijvoorbeeld een vertraging? Wim: “Dan moet er ad-hoc ingegrepen worden door onze mensen om het alsnog goed te laten verlopen. Het is soms een grote puzzel!”

Het Asito Aircraft regiecentrum

Het Asito Aircraft regiecentrum

Auteur
Asito