Terug naar overzicht

Partnership

6 minuten leestijd

Het wij-gevoel van Asito en Keukenhof

De samenwerking tussen Asito en Keukenhof is bezegeld; het eerste seizoen zit er op! Vorig jaar werd het contract ondertekent tussen de twee partijen. De insteek? Samen werken aan een maximale bezoekersbeleving. In een interview met Keukenhof directeur Bart Siemerink, Asito operationeel manager Jeanette Nab en Asito corporate sales manager Ruben Kleijer spraken we over de bijzondere locatie, de kersverse samenwerking en de kracht van een betrokken team. Bart: “Het is een topsport om op dit niveau samen te presteren.”

18%200502%20keukenhof%202

Samenwerking met Asito

Het Keukenhof-seizoen voor 2018 eindigde op 13 mei en hiermee werd ook het allereerste seizoen in samenwerking met Asito afgesloten. De officiële evaluatie tussen de partijen heeft ondertussen ook plaatsgevonden, en Bart is tevreden: “Het verbaast ons natuurlijk niets, want we hebben heel kritisch gekeken naar welke schoonmaakpartij het beste bij ons zou passen. Daarnaast hebben we in het voortraject op alle niveaus al flink kennis gemaakt met Asito.”

Een samenwerking voor de lange termijn

Het succes van Keukenhof heeft het park ongetwijfeld te danken aan de vooruitstrevende visie en de ambitie om ‘de mooiste lentetuin ter wereld’ te zijn. Keukenhof kiest de partners dan ook zorgvuldig uit, want de samenwerkingen moeten wel binnen de filosofie passen. Bart: “Als Keukenhof hebben we een grote verantwoordelijkheid en dat betekent dat we vooruit moeten kijken. Het gaat nu goed met het park, maar hoe zorgen we dat Keukenhof over 10 jaar nog steeds succesvol is? Van partner wisselen kost tijd en is een investering. Dat doe je dus alleen omdat het je gaat helpen ontwikkelen in de richting die je op wilt. In Asito hebben we een proactieve partner gevonden die past bij onze filosofie en ambitie. We hebben dan ook de intentie om een langdurige samenwerking aan te gaan.”

Ruben beaamt dit: “De prestatie die je levert bij Keukenhof is het resultaat van een gezamenlijke inspanning. Het is belangrijk dat alle partners op elkaar ingespeeld zijn. We hebben dit jaar veel geleerd over het park waar we volgend seizoen volop profijt van hebben. Door een langdurige samenwerking plukken we daar gezamenlijk de vruchten van.”

Meer dan schoonmaken

In zo’n eerste seizoen valt een hoop te leren voor Asito. Het samenkomen van zoveel mensen, met zoveel verschillende culturen, op één plek; dat maakt de Keukenhof een unieke en complexe werkplek voor het schoonmaakteam. In het park krijgen ze te maken met bezoekers die de Nederlandse (of Engelse, of Duitse) taal niet spreken, nog nooit een Europees toilet hebben gezien en niets begrijpen van urinoirs of handdoekrollen. Jeanette: “Onze schoonmaakkrachten zijn echt niet alleen maar aan het schoonmaken. Ze begeleiden de bezoekers en proberen, soms met handen en voeten, uit te leggen hoe de sanitaire voorzieningen hier werken.”

Volgens verwachting was het eerste seizoen bij de Keukenhof een leerervaring voor Asito. Jeanette: “De ervaring die we nu hebben opgedaan, gaan we gebruiken om het in het volgende seizoen nog beter te doen.” Gelukkig kan de schoonmaakdienst rekenen op alle steun van het hele Keukenhof team. Bart: “We helpen Asito natuurlijk zoveel mogelijk, want hoe sneller het schoonmaakteam helemaal meedraait, hoe makkelijker het volgend jaar zal gaan.”

En dan is er corsodag….

Tijdens het bloemencorso wordt het park het drukst bezocht. Deze recorddag heeft dit seizoen 68.000 bezoekers getrokken en dat vergt organisatorisch veel van het Keukenhof-team. “Je kunt je zo’n corso dag echt niet voorstellen. De eerste keer dat je dat meemaakt begint voornamelijk met een gevoel van blinde paniek”, lacht Jeanette. “Je werkt wel echt naar zo’n dag toe. Ook qua bezoekersaantallen bouwt het langzaam op naar deze dag. Maar het blijft spannend hoe het dan loopt. Hoe ga je dit als team handelen op zo’n dag? Hoe houd je je mensen in bedrijf?”

Tijdens zo’n drukke dag als het bloemencorso valt er niet goed te bevoorraden. Je moet dus van tevoren goed weten hoeveel toiletpapier, eten en drinken je op welke plek wil hebben in het park. Als het op is, is het echt op. Je krijgt een nieuwe voorraad niet meer op een specifieke bestemming in het park, zo druk is het. Jeanette: “Daarnaast moet ik de schoonmaakkrachten soms bijna dwingen om even pauze te nemen, ondanks dat ze vaak liever ‘even’ doorwerken. Maar zonder pauze, trek je de rest van de dag niet.”

Versterking

Verder komt de versterking op zo’n dag uit alle hoeken. Bart: “Zo steekt ook het management van Albron (cateringpartner Keukenhof) en Randstad de handen uit de mouwen en staat zelf de knakworsten te verkopen in een kraam. Zij wíllen er die dag ook graag bij zijn. Dat gevoel van samen een topprestatie neerzetten, dat wil niemand missen.”

Het bloemencorso was een geweldige ervaring voor het team van Jeanette. Ook voor Jeanette zelf. Zo appte ze Sales Manager Ruben tegen sluitingstijd: “We survived! Ik grijns van oor tot oor. Vet goed gegaan, ben trots op onze toppers. #ikhebdeleukstebaanvandewereld”.

De kracht van het team

Het geheim van het succes van de Keukenhof zit hem onder andere in een sterk wij-gevoel; een betrokken team dat alles samendoet. Bart: “We hebben respect voor iedereen in het team. Niemand is belangrijker dan een ander.”

Elke medewerker draagt bij aan de positieve beleving van de bezoeker en dat is nou net waar het allemaal om gaat; het totaalplaatje. Daarom helpt de tuinman de schoonmaker de beste route te vinden door het park om geen enkele prullenbak te vergeten. En daarom attendeert een collega de projectleider als het te druk wordt bij de kassa’s en er versterking nodig is. Bart: “De betrokkenheid onder de medewerkers is groot en dat verwachten we ook van ze. Je komt hier niet alleen voor bijvoorbeeld de schoonmaak. Als schoonmaakkracht ben je net zo’n belangrijk onderdeel van Keukenhof als de rest.”

Ruben: “In Keukenhof gebeurt iets bijzonders en dat merk je als medewerker. Er wordt hier door iedereen een teamprestatie van formaat neergezet en het is heel gaaf om daar onderdeel van te zijn.”

Voordat de Keukenhof weer opengaat voor bezoekers, organiseert het park een welkom dag voor alle 1300 medewerkers. Niet alleen een leuke, maar vooral ook een leerzame dag waarbij de medewerkers kennismaken met elkaar en met het park. Verder worden er regelmatig leuke evenementen georganiseerd voor de medewerkers. Alles bij elkaar is de betrokkenheid van het team ontzettend groot door de visie dat iedereen gelijk is. De meeste medewerkers komen graag elk seizoen weer terug en zo werken sommigen er al 15 tot 20 jaar.

Ook het schoonmaakteam van Asito bestaat uit een groot aantal terugkerende medewerkers, die overigens niet alleen terugkomen voor het schoonmaakwerk. Jeanette: “We hebben onze medewerkers niet per se geleerd en aangenomen op het schoonmaken van sanitair. We hebben ze gevraagd of ze zin hebben de bezoekers van de Keukenhof een onvergetelijke dag te bezorgen. Automatisch hoort hier een schoon toilet kunnen bezoeken ook bij. Al onze medewerkers hebben volmondig ja gezegd op de ze vraag. Dat is de kracht van ons team.”

Auteur
Asito