Terug naar overzicht

Partnership

6 minuten leestijd

Klant helpt schoonmaken: nóg meer respect en waardering

Frank Folkerts (medewerker kwaliteit en beleving transport stationsreiniging) en Marco Groten Steenwelle (objectleider transport) organiseerden een landelijke meewerkdag voor de vestigingsmanagers van Asito en de contractmanagers van Team Schoon (NS Stations). Het doel? De belevingswereld van de schoonmaak écht ervaren. Frank: “De schoonmaakkrachten vinden het prima dat er iemand meeloopt, maar er moet wel gewerkt worden. Het is leuk dat klanten en schoonmaakkrachten hier voor open staan, het zorgt voor verbinding.” Deze ochtend stond niet alleen in het teken van teambuilding en respect, maar ook de praktische verbeterprocessen zijn op tafel gelegd.  

Meewerkdag%20klant

’s Morgens om 06.00 uur startten de werkzaamheden op de verschillende stations in Nederland. Schoonmaakkrachten stonden klaar om de vestigingsmanagers en de contractmanagers van Team Schoon te begeleiden. Het ging hier niet om zomaar een uurtje meewerken, maar deze dag was er om ervaring op doen. 

Niet lullen maar poetsen  
Tijdens de meewerkdag zijn er mooie ideeën en verbeteringen naar voren gekomen. Allereerst creëert het enorme bewustwording; hoe liggen de stations er bij en hoeveel werk verrichten de schoonmaakkrachten nou eigenlijk? “Naast dat onze schoonmaakkrachten het station schoon maken en houden, spelen zij ook een hele belangrijke rol in de informatievoorziening en gastvrijheid. Reizigers vragen niet alleen de weg op het station, maar hebben ook vragen over de hoe laat de trein vertrekt en van welk perron”, aldus Frank.  

Op bepaalde stations kunnen de schoonmaakkrachten geen afval weggooien en moet dit in de bedrijfsbus vervoerd worden naar een centraal gelegen station. De contractmanagers van NS hebben dit nu ook gezien en gaat kijken waar mogelijk extra rolcontainers geplaatst kunnen worden zodat dit proces effectiever verloopt. “Zelf ondervinden is draagvlak creëren”, benadrukt Frank.  

Het belang van goede materialen en middelen is nogmaals onder de aandacht gebracht. Onze schoonmaakkrachten vegen veel sigaretten van de grond op de stations. Om dat makkelijker te maken gaat Asito  
 
Respect en waardering  
De schoonmaakkrachten vonden het ontzettend gaaf om te doen. Toch was er ook de nodige spanning, je werkt natuurlijk niet elke dag met de vestigingsmanager en klant samen. “De meeste schoonmaakkrachten zijn gewend om alleen te werken, maar tijdens deze dag was dat anders. We hebben de schoonmaakkrachten geen instructie gegeven en alleen verteld dat er iemand mee komt werken. Mensen vinden elkaar ook wel tijdens zo’n dag. Van welk niveau dan ook, als je maar hetzelfde doel voor ogen hebt”, vertelt Frank.  

Wido Haver (vestigingsmanager Asito Stationsreiniging): “Het was een geweldig leuke en waardevolle dag waar iedereen heel veel energie van heeft gekregen. Deze dag is een win-win voor alle betrokkenen: onze klant NS Stations, ons eigen management en onze schoonmaakkrachten. “We hebben samen enorm veel plezier gehad, nieuwe inzichten gekregen, de samenwerking versterkt en tot slot nog meer respect en waardering gekregen voor de schoonmaakkrachten.”  

Auteur
Asito