Terug naar overzicht

Partnership

3 minuten leestijd

Koning Ahold

Waarom de samenwerking goed gaat, is eigenlijk moeilijk te verklaren. Misschien ligt het aan het onderlinge contact of het wederzijdse begrip. Misschien ligt het aan de vergelijkbare doelstellingen van de twee bedrijven. Misschien ligt het aan Ramon, die in de omgeving ook wel bekend staat als koning Ahold. Feit is dat de samenwerking tussen Albert Heijn en Asito bijzonder te noemen is.
17%200522%20detailpagina%20 %20ahold

Marco: “Een aantal jaren terug is Albert Heijn met Asito in zee gegaan. We hebben geselecteerd op een mensgerichte aanpak en op duurzaamheid, ook sociale duurzaamheid.”

Afstand tot de arbeidsmarkt


Albert Heijn vraagt aan leveranciers een bepaald percentage aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te hebben. Voor Asito is dat geen probleem. Zowel Albert Heijn als Asito hebben doelstellingen gemaakt om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Zo is Albert Heijn hard op weg om 3000 Wajongeren aan het werk te zetten en heeft Asito het Charter Diversiteit getekend om medio 2017 van 1000 mensen met afstand tot de arbeidsmarkt deze afstand weg te nemen. Dit is eind 2016 bereikt.

Ramon: “Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt verdienen ook een kans en die proberen we ze te geven. Ik heb momenteel twee Wajongeren lopen, ze hebben veel begeleiding nodig. Het heeft me een jaar gekost om deze jongens op het spoor te krijgen. Ik leg alles stukje bij stukje uit en ik herhaal veel dingen, dat kost tijd. Die tijd investeer je en daar heb je later profijt van." 

Marco: “De inwerkperiode kost meer tijd, maar als ze eenmaal hun ding doen dan zijn ze betrouwbaarder dan welke andere medewerker dan ook. Die jongens doen jarenlang hun ding.” Robin: “Ramon heeft deze medewerkers van A tot Z begeleid. Een van de jongens zat niet lekker in z’n vel toen hij bij Asito begon. Nu straalt hij plezier uit, het is gewoon een prachtige vent. Deze jongens komen lachend binnen en gaan lachend weer weg.”

Begeleiden vanuit het hart


Concrete tips over het aannemen en het begeleiden van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt hebben de mannen niet. Wel zijn ze het erover eens dat de persoon die de nieuwe medewerkers gaat begeleiden er hart voor moet hebben. Marco: “Je kunt alleen mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aannemen als je iemand hebt die deze mensen wil begeleiden. Je moet er iemand bij hebben die vanuit zijn hart deze mensen kan en wil ondersteunen. Anders lukt het niet.” 

Ramon: “Eén is dat je loyaal bent naar degene die je aanneemt en hen vertrouwen geeft. Ze moeten weten dat ze bij de club horen. En dan gaat alles in principe vanzelf.” Robin: “Voor jou gaat dit vanzelf Ramon, maar je moet deze mensen willen begeleiden. Je moet ze willen aannemen. Ze hebben veel aandacht en begeleiding nodig.” Ramon: “Ze moeten gewoon weten dat je voor ze klaar staat, dat vertrouwen. En dan komt de rest echt vanzelf.”

Ruiken en snuffelen


Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt komen op verschillende manier bij Albert Heijn en Asito terecht. Soms komen nieuwe medewerkers binnen via het UWV, via een werkmeester of via bijvoorbeeld een personeelsmanager. Robin: “Mensen uit de doelgroep komen vaak eerst op een soort intakegesprek. Vervolgens gaan we de uitdaging met elkaar aan door middel van een proefperiode, waar beide partijen een beetje kunnen ruiken en snuffelen en kijken wat er gebeurt. Na de proefperiode wordt stukje bij beetje hun gebiedje om schoon te maken groter. Hoe meer informatie en hoe meer begeleiding van Ramon deze mensen krijgen, hoe sterker ze worden. Ik juich het alleen maar toe, hoe meer hoe beter voor de samenleving.” 
Auteur
Asito