Terug naar overzicht

Partnership

3 minuten leestijd

Meer zijn dan alleen leverancier

Asito wil meer zijn dan een leverancier. En de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht wil meer zijn dan alleen een klant. Daarom zijn vanaf het begin van het contract de banden hecht, op alle vlakken. Hoe kun je als schoonmaakbedrijf en opdrachtgever samenwerken? Rob van Gerven, Contract-manager bij de Universiteit Utrecht en Patrick Kloosterman, Vestigingsmanager bij Asito Medical leggen een aantal interessante concrete voorbeelden aan u voor.

Contact tussen schoonmaakkracht en de medewerkers van de Faculteit

Rob: ‘Het contact tussen de schoonmakers van Asito en mijn eigen collega’s is heel goed. We zien elkaar en respecteren elkaar. We erkennen ook elkaars vakmanschap. Zo vertelde een chirurg dat hij geen controle meer uitvoert nadat de paardenstallen zijn gereinigd en gedesinfecteerd. Hij weet dat het goed gebeurt.’

Patrick: ‘De contacten komen ook mooi tot uiting bij het Nationaal Integratiediner. Zowel onze eigen mensen als de mensen bij de Universiteit kijken uit naar dit evenement. Het is altijd een informeel gebeuren, waarbij het kan gebeuren dat een van de professoren een dansje maakt met onze schoonmaakkracht.’

Waardering voor de schoonmaakkrachten

Rob: ‘Waardering moet van beide kanten komen. Als je rekening met elkaar houdt en weet wat de ander belangrijk vindt, komt dat de samenwerking ten goede.’

Patrick: ‘De waardering kwam dit jaar extra goed naar boven bij de Asito Schoonmaakkracht van het Jaar verkiezing. Vier van onze schoonmaakkrachten op de Universiteit Utrecht zijn genomineerd en twee van hen haalden zelfs de finale. Dat doet heel veel goeds met een team.’

Betrokkenheid met de klant

Rob: ‘Ik hoorde een verhaal van een van de schoonmaakkrachten die met het operatieteam in gesprek is gegaan over de tape die wordt gebruikt bij de operatie van huisdieren. Die liet een residu achter dat lastig schoon te maken was. Zij zijn samen op zoek gegaan naar een andere tape die net zo goed werkt, maar niets achterlaat. Dat maakt het ook hygiënischer. Dat laat de betrokkenheid van de schoonmaakkracht goed zien.’

‘Patrick: ‘Onze voorman Oguz zei onlangs iets moois. Als mensen in een ziekenhuis iets hebben, kunnen ze dat zeggen. Dieren kunnen dat niet. Hij zorgt er dus altijd voor dat alles goed in orde is, hij voelt die verantwoordelijkheid.’

Samen denken over duurzaamheid

Rob: ‘Duurzaamheid vinden we allebei belangrijk. Maar je hebt allebei je eigen ideeën over de manier waarop je dingen moet uitvoeren. We hebben onlangs een heel interessant gesprek gehad met de KAM manager van Asito over het nut van certificeringen op duurzaamheid. Zo help je elkaar verder en deel je inzichten.’

Samenwerking
Rob: ‘Periodiek komt de Hygiënecommissie bij elkaar. In de commissie worden concrete plannen uitgedacht hoe wij de hygiëne binnen Diergeneeskunde steeds weer kunnen verbeteren. Naast onze deelnemers die bestaan uit Biologen, veiligheids-functionarissen, en andere deskundigen sluit Asito als vaste deelnemer aan. Zij brengen veel expertise met zich mee.'

Asito voerde regelmatig biologische controles uit waaruit bleek dat sommige materialen in een polikamer moeilijk reinigbaar bleken. Waar mogelijk zijn deze materialen vervangen of is het schoonmaakregime uitgebreid.

Samen successen delen

Patrick: ‘Als je het succes van de samenwerking als gezamenlijk succes ziet, stimuleer dat ook beide partijen. We hebben, met gezamenlijke inzet, de finale van de Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag gehaald. Dat was een mooi succes dat we allebei intern hebben gedeeld.’

Auteur
Asito