Terug naar overzicht

Partnership

2 minuten leestijd

Unieke samenwerking op Schiphol

Het is bijna een jaar geleden dat het nieuwe schoonmaakcontract bij Schiphol inging. Inmiddels kan er gezegd worden dat de samenwerking een succes is. Dat blijkt ook door de winst van de Best Practice Award 26 januari. Jury: “Deze best practice laat zien dat een Europese aanbesteding een opmaat kan zijn van een duurzame, wederzijdse ketensamenwerking met als doel groei in de kwaliteit. In arbeidsomstandigheden en in de dienstverlening.”
17%200522%20detailpagina%20 %20best%20practice%20schiphol

Voorafgaand aan de aanbesteding is een performance model ontwikkeld. In het performance model komen vier hoofdpijlers aan de orde: technische kwaliteit; klantbeleving; bedrijfsvoering en collectiviteit. Er is extra aandacht voor de pijler collectiviteit. Friso van den Berg, Projectleider Asito: “In de collectiviteit staan een aantal onderdelen centraal zoals personeel. Het speciale is dat we samen met onze concullega’s deze pijlers en onderdelen oppakken.

Werkgroepen

Onder de pijler collectiviteit zijn vier werkgroepen opgericht. In elke werkgroep zijn de main contractors Hago, Raggers, ISS en Asito vertegenwoordigd. Gezamenlijk stellen zij KPI’s op in overleg met Schiphol. Er zijn vier onderdelen: personeel, kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid. “Ik zit voor Asito in de werkgroep duurzaamheid. Voor elke werkgroep worden een aantal KPI’s opgesteld. Zo hebben we het afgelopen jaar een KPI opgesteld over het verantwoordelijk afvoeren van de oude werkkleding. Die hebben we laten recyclen,” legt Friso uit.

Bijzondere samenwerking

Wanneer de KPI’s op alle onderdelen worden gehaald, kunnen de partijen een half bonusjaar verdienen op het contract. Friso: “Wat ik bijzonder vind is dat we bijvoorbeeld ook gezamenlijk schoonmaakmachines besteld hebben, zonder dat dat een KPI was. We zijn afhankelijk van elkaar om de optiejaren te verdienen. Dus we hebben elkaars hulp nodig. Het gaat natuurlijk verder dan de KPI’s. Ook wanneer ik bijvoorbeeld even geen producten op voorraad heb, bel ik één van de andere partijen. En andersom geldt dat ook. Wanneer iemand bijvoorbeeld even een extra machine nodig heeft dan kom ik gewoon met een machine aan crossen. We staan er allemaal samen. Mijn collega bij Hago verwoordde het erg mooi: We zijn elkaars buurman en buurvrouw, alleen dan op de werkvloer!”

Best Practice Award

Schiphol heeft met de contractors en VFM voor deze unieke samenwerking de Best Practice Award 2016 gewonnen. Ieder jaar wordt de Best Practice Award uitgereikt door Code Verantwoord Marktgedrag. Bedrijven kunnen de award winnen wanneer er sprake is van een bijzondere samenwerking, een best practice. Dit jaar zijn er vier samenwerkingen genomineerd die volgens het gedachtegoed van de Code opereren: eerlijk zaken doen met oog voor ieders belangen.

Auteur
Asito