Terug naar overzicht

Technologie

3 minuten leestijd

Asito’s zoektocht naar de beleving van ‘schoon’

Na activiteits- en resultaatgerichte schoonmaak, hebben we het in onze branche steeds vaker over belevingsgerichte schoonmaak. Hierbij staat de beleving van ‘schoon’ voorop. Maar een beleving is voor iedereen anders en dus erg subjectief. Het is dus lastig om dit te gebruiken als uitgangspunt voor de schoonmaak. Berend Alberts is in januari begonnen aan een tweejarig PDEng onderzoek voor Asito naar het meten van de klantbeleving in de schoonmaakbranche. ‘Datafication of Experience’, zo noemt hij het. “Door klantbeleving te ‘vangen’ in data, kunnen we de schoonmaakbeleving voor onze klanten verbeteren.”

18%200828%20asitos%20zoektocht%20naar%20definitie%20van%20schoon%20 %20datafication%20case

Klantbeleving in de schoonmaakbranche

Vind je het fijn als het in een ruimte lekker fris en schoon ruikt? Het is een voorbeeld van onze beleving van wat schoon is. Wat lekker ruikt, hoeft natuurlijk helemaal niet schoon te zijn. Toch ervaren we het zo. Dat die beleving belangrijk is, wist Asito al. Op de Universiteit Twente werd eerder al een medewerker aangenomen om de ‘schoonbeleving’ van docenten en studenten in kaart te brengen. Sinds januari is ook Berend bij dit onderwerp aangehaakt en onderzoekt hij voor Asito welke elementen we associëren met ‘schoon’. Die elementen zet hij vervolgens om naar data, zodat we meer grip krijgen op het toch wel vage begrip ‘klantbeleving’. Het doel? “Wie weet gaan we wel naar een nieuwe manier van werken!”

Data als maatschappelijke trend

Momenteel zit Berend met externe partijen om tafel om het framework voor zijn onderzoek vast te leggen. Hoe wordt klantbeleving aangepakt in andere branches? Welke elementen zijn overbodig of moeten toegevoegd worden aan het onderzoek? Tijdens deze sessies gaat het om meer dan klantbeleving in de schoonmaakbranche. Berend: “Het gaat om dataficatie in algemene zin. Eigenlijk wil ik de maatschappelijke trend om alles in data om te willen zetten ter discussie stellen. Waarom telt het alleen als het meetbaar is? Zulke data lijken objectief, maar dat zijn ze in feite niet. Dataficatie van klantbeleving is hier een bewijs van: beleving is immers per definitie subjectief en je kan het ook niet direct meten.”

Wat is schoon?

In september gaat Berend met klanten van Asito praten over schoonmaakbeleving. Hier hoopt hij antwoord te krijgen op een hoop vragen. Wat betekent ‘schoon’ precies? Wat beïnvloedt de schoonbeleving? Hoe gaan we data voor de klantbeleving verzamelen en hoe wil een klant dat die data wordt gebruikt? Berend: “In het onderzoek naar klantbeleving bij Universiteit Twente zie je al snel dat beleving niet met schoonmaak alleen te maken heeft. Het gebouw moet in zijn geheel goed onderhouden zijn. Dat de lampen het doen en zelfs de kleur van het licht in een gebouw horen bij de beleving.”

Beleving 3.0: Smart buildings

Als de schoonmaakbeleving te maken heeft met de totale toestand waarin het pand verkeerd, dan komt er meer bij kijken dan alleen schoonmaak. Het creëren van een slim gebouw is een bredere trend, die goed past bij de belevingsschoonmaak van Asito. Berend: “Een slim gebouw weet wanneer het vies is. Door sensoren en slimme software kan het gebouw een seintje geven aan de schoonmaakkracht of facility manager dat het op een specifieke plek vies is, of dat er een lamp vervangen moet worden.”

De slimme gebouwen van Asito

Een goed voorbeeld van zo'n succesvol project is Academie Het Dorp. Een woongemeenschap voor mensen met een beperking die omgevormd is tot een technologisch slimme en gezonde hedendaagse leefomgeving.

Meer informatie:
Asito toont innovatiekracht in uniek project

Auteur
Asito