Asito’s zoektocht naar de beleving van ‘schoon’
"Door klantbeleving te ‘vangen’ in data, kunnen we de schoonmaakbeleving voor onze klanten verbeteren."
Technologie
2 minuten leestijd
Robotisering gaat de schoonmaakbranche veranderen. Hoe radicaal? Dat weten we pas over 10 jaar. Maar dat er iets staat te gebeuren is zeker. De Intellibot die Asito onlangs aanschafte, kan alleen nog eenvoudig werk doen. Rechte banen gaan hem geweldig af. Maar de hoekjes en gaatjes doet de schoonmaakkracht zelf. Bij Asito zien we de robot als de nieuwe collega van de schoonmaakkracht. De collega die het saaie, eentonige werk doet. Dit betekent dat de baan van de schoonmaakkracht leuker kan worden en het imago van de branche kan verbeteren.
Maar er is één voorwaarde. In de schoonmaakbranche schieten we nogal gemakkelijk in de bespaarmodus als het om innovatie gaat. Hoeveel geld bespaart de innovatie? Daar moeten we nu eens een keer vanaf. Een innovatie hoeft niet altijd geld te besparen. Hij kan ook de kwaliteit verbeteren. De iPhone was niet goedkoper dan de Nokia 3310. Nieuwe tv’s zijn niet goedkoper, ze leveren betere beeldkwaliteit.
Als de branche schoonmaakkrachten gaat wegstrepen tegen een robot en zo weer de race to the bottom heropent, vervallen we in dezelfde fouten als voorheen. Dan blijven we urenboeren en worden we nooit partners van onze klanten die meedenken over overkoepelende belangrijke thema’s als hospitality, inclusiviteit en duurzaamheid.
Robotisering staat in de kinderschoenen. De eerste robots vinden hun weg naar de klant. De eerste stofzuiger was gemonteerd op een paardenkar. Deze parkeerde men voor de deur waarna lange slangen uitgerold werden door het pand. De verbrandingsmotor creëerde het vacuüm waarmee het stof werd opgezogen. Dat is ongeveer 100 jaar geleden. Hoe de robot er over 100 jaar uitziet, weet niemand. Wat we wel zeker weten, is dat ontwikkelingen een stuk sneller gaan dan een eeuw geleden. Ik wil deze ontwikkeling niet alleen op de voet volgen, maar erover meedenken, meebouwen. Niet om nog een dubbeltje te besparen, maar om het schoonmaakvak beter te maken. Want dat verdient het vak en dat verdienen de schoonmaakkrachten.
Remko Stolk
Commercieel directeur Asito