bekijk

Asito maakt een volgende stap in duurzaamheidsambitie met terugdringen CO₂-uitstoot van afvalzakken

In 2030 willen we bij Asito volledig circulair werken. Een enorme ambitie. Daarom zijn we nu al dagelijks bezig met het verduurzamen van onze schoonmaakdienstverlening. Binnen de grondstofstroom plastic zetten we inmiddels flinke stappen met het duurzamer gebruiken van afvalzakken. José Albring, innovatiemanager duurzaamheid bij Asito, vertelt erover.

Asito afvalzakken CO₂-uitstoot reductie

Vorig jaar brachten we onze jaarlijkse CO₂-uitstoot in kaart. We berekenden onder andere de uitstoot van onze middelen en materialen in twee categorieën: plastics en textiel. Denk hierbij aan handschoenen, schoonmaaktextiel, bedrijfskleding, flacons en cans. Vanuit de grondstofstroomplastic blijken afvalzakken de grootste vervuiler: van de in totaal 1.402 ton CO₂-uitstoot aan plasticverbruik zorgen afvalzakken voor 1.216 ton CO₂-uitstoot. Een uitstekende reden om ons daarop te focussen.

“We gebruiken ruim achttien miljoen afvalzakken op jaarbasis”, begint José. “In de hoge omloopsnelheid van die afvalzakken – zo’n 70.000 zakken per dag – zit de hoge uitstoot. Door in te zetten op minder verbruik én door te kiezen voor zakken van deels gerecycled materiaal, willen we de hoge CO₂-uitstoot terugdringen.”

Verantwoord verbruik

We maken de grootste impact door minder te verbruiken, vertelt José. “Daarvoor hebben we wel onze schoonmaakcollega’s én onze opdrachtgevers nodig. Met de workshop Goeddoen maken we onze schoonmaakcollega’s bewust van het verbruik van materialen, waaronder afvalzakken. We stellen bijvoorbeeld de vraag: ‘Is het echt nodig om elke dag de zak te vervangen?’. Want als de afvalbak voor papier of plastic maar voor een kwart of half gevuld is, en je weet dat de dag erna de bezetting op kantoor laag is, dan is een nieuwe zak misschien helemaal niet nodig.” In overleg met de klant beoordeelt Asito nu samen met de schoonmaakcollega’s wanneer en waar er minder afvalzakken gebruikt kunnen worden. “Bij een van onze klanten maakten we op de achterkant van een bierviltje al een snelle berekening van de besparing. Wat bleek: deze klant kon 0,5 tot 0,7 ton CO₂ besparen op jaarbasis!

Groene keuzes

We willen onze afvalzakken van virgin-materiaal daarnaast vervangen door zakken van (deels) gerecycled materiaal. José: “We hebben daarvoor nauw overleg met onze leverancier. Veel van de afvalzakken die we gebruiken kunnen we nu al omzetten naar varianten met 80 tot 100 procent gerecycled materiaal. In 2023 was 20 procent van de afvalzakken al van gerecycled materiaal. Daarmee bespaarden we 114 ton CO₂-uitstoot. Eind 2024 verwachten we dat we voor driekwart van de zakken een duurzamer, recyclebaar alternatief hebben. Dan komt daar nog eens een besparing van 170 ton bij.”

Toch zit besparing niet uitsluitend in concrete oplossingen. Ook bewustwording is belangrijk, benadrukt José. “In kantoren zie je nog regelmatig een prullenbak naast elk bureau. Die bakken kunnen vervangen worden door één centrale plek voor afval, waar het afval ook gescheiden kan worden. Dat levert niet alleen opgeruimde ruimtes op, maar maakt het ook mogelijk om waardevolle materialen te recyclen, minder afvalzakken te gebruiken én minder restafval naar de verbrandingsoven te leiden. Dubbel winst!”

Samen sterk

Daarom blijft Asito zoeken naar mooie verduurzamingsinitiatieven en -concepten in de markt. “Dat zit in onze genen; we zijn intrinsiek gemotiveerd om onze verduurzamingsdoelstellingen te halen. En je merkt dat we niet de enige zijn; wet- en regelgeving geeft veel organisaties nét dat steuntje in de rug om ook kritisch naar hun eigen verbruik te kijken en stappen te zetten om besparing te realiseren. Belangrijk, want we hebben elkaar nodig om echt impact te maken.”

Het sleutelwoord is dan ook: samen. “Samen met onze klant, onze medewerkers en de keten maken we meer impact. Bij Asito sluiten we dan ook bewust aan bij netwerkgroepen en marktinitiatieven over deze onderwerpen. Maar we nemen vooral ook onze klanten én onze schoonmaakmedewerkers mee in onze duurzaamheidsambitie. We voeren gesprekken met klanten over hoe we samen kunnen werken en elkaar kunnen helpen om onze langetermijndoelen te bereiken. En we moedigen onze medewerkers aan om ideeën aan te dragen over hoe ze op de werkvloer een bijdrage kunnen leveren. We merken dat onze klanten daarvoor openstaan. En ook onze medewerkers zijn enthousiast. Het motiveert dat wij én onze klanten positief zijn over door hun bedachte initiatieven.”

Duurzame ambities

Met het terugdringen van onze CO₂-impact van afvalzakken stopt het niet. Asito is druk bezig met de ontwikkeling van circulaire kleding. En we zijn bezig met duurzame initiatieven op het gebied van schoonmaaktextiel – doeken en moppen – om uitstoot verder terug te dringen. “Onze duurzaamheidsdoelstelling is een ambitieuze”, besluit José. “We leggen de lat liever te hoog dan te laag. Zo blijven we onszelf uitdagen.”

Meer weten over onze duurzaamheidsambitie?

Neem contact op met José Albring, innovatiemanager duurzaamheid

deel dit bericht op