bekijk

Dertig jaar schoonmaak in het onderwijs, één les: mensen maken het verschil

Bijna dertig jaar geleden begon Bianca Mulkens bij Asito. Niet met een groot plan, maar met twee jonge kinderen, een avondbaan en de wens om weer eens met volwassenen te praten in plaats van, zoals ze zelf zegt, “peutertaal” te spreken.

Dertig jaar schoonmaak in het onderwijs, één les: mensen maken het verschil

“Ik dacht: ik doe dit even, tot er weer iets anders op mijn pad komt. Maar het beviel zó goed, dat ik nooit meer ben weggegaan.”

Ze begon als schoonmaakmedewerker op de Universiteit Maastricht. “In die tijd werkte je met korte lijntjes. Twee contactpersonen, en je regelde gewoon alles. Geen lagen, geen formulieren. Als iets moest gebeuren, gebeurde het.”

Nu, dertig jaar later, is de universiteit uitgegroeid tot een groot facilitair geheel met meer overleg, protocollen en rollen. “Het duurt allemaal wat langer, maar het principe is hetzelfde gebleven: als je elkaar vertrouwt, dan lukt het.”

Bianca groeide mee met Asito. Van schoonmaker naar voorwerker, van objectleider naar projectleider. “Ik heb in 30 jaar alle lagen meegemaakt bij verschillende onderwijsinstellingen. Dat maakt dat niemand me iets wijsmaakt. Als iemand zegt dat iets niet kan, bedenk ik twintig manieren waarop het wél kan.”

Vertrouwen herwinnen

Toen Asito het schoonmaakcontract van de universiteit bijna twee jaar geleden overnam, stond Bianca voor een uitdaging. “Het vertrouwen was weg. Mensen waren moe van wisselingen en beloftes die niet werden nagekomen.” Ze begon opnieuw, met kleine groepen en open gesprekken. “We deelden alles: wat er niet goed ging, wat we eraan gingen doen, en wat er beter ging.

"Dat klinkt logisch, maar veel mensen zijn niet gewend dat hun mening écht telt.”

Langzaam veranderde de sfeer. “In het begin was het: ik ben ziek, punt. Nu bellen ze: ik voel me niet goed, maar ik wil wel even komen helpen. Natuurlijk laat ik niemand ziek werken, maar het feit dat ze dat zéggen, dat ze betrokken willen blijven, maakt zoveel verschil.”

Contactmanager Peter Hamers van de Universiteit Maastricht herkent dat. “De samenwerking is menselijker geworden,” zegt hij. “We zijn afgestapt van het oude boetesysteem en sturen nu op partnerschap en transparantie. Waar vroeger regels en afrekeningen centraal stonden, ligt de nadruk nu op vertrouwen en samen verbeteren.”

Korte lijnen, grote impact

In de praktijk betekent dat: terug naar de korte lijntjes. “We hebben wekelijks overleg tussen de facility managers, Bianca en de Universiteit zelf,” vertelt Peter. “We bespreken niet alleen wat goed of fout ging, maar hoe we het samen slimmer kunnen doen. Als er iets speelt, pakken we het direct op. Daardoor lossen we dingen veel sneller op.”

Die manier van werken past precies bij Bianca’s stijl. “Eerlijkheid helpt altijd. Als er iets misgaat, zeg het gewoon. En vertel ook wat wél goed gaat. Klanten hebben liever openheid dan een verrassing achteraf.”

Ook in de beleving van schoonmaak ziet Peter dat terug. “We meten niet alleen technische kwaliteit, maar ook hoe studenten en medewerkers de schoonmaak ervaren. Een ruimte kan technisch perfect zijn, maar nog steeds rommelig aanvoelen. Door daarover in gesprek te blijven, begrijpen we elkaar beter.”

Mensenwerk

Bianca ziet zichzelf niet als baas, maar als verbinder. “Ik ben niet meer of minder dan wie dan ook. Iedereen draagt iets bij aan het eindresultaat: een schone universiteit, tevreden medewerkers, tevreden studenten. Ik zorg dat mensen hun werk goed kunnen doen en dat ze zich beschermd voelen als het nodig is. Onrecht kan ik niet hebben. Als iets niet klopt, dan ga ik ervoor staan.

"Soms heeft iemand ook gewoon een helpende hand nodig. Als ik zie dat iemand vastloopt, vraag ik: kan ik helpen?”

Wat haar na dertig jaar nog steeds drijft, is de combinatie van mensen en groei. “Ik heb zoveel medewerkers zien doorgroeien. Mensen die ooit als schoonmaker begonnen en nu leidinggeven. Daar ben ik trots op.”

Toekomstgericht schoonmaken

Asito en de Universiteit Maastricht werken samen aan nieuwe ideeën. Duurzamere vloeren, betere afvalscheiding, innovatieve robots. Schoonmaak beweegt mee met de tijd. “Onderwijs staat nooit stil,” zegt Bianca. “Dat maakt het juist leuk. Je moet flexibel zijn en meedenken.”

Peter ziet daarin een bredere beweging: “We zoeken partners die mee willen denken over de toekomst. Niet alleen in de uitvoering, maar ook in innovatie en maatschappelijke impact. Met Asito lukt dat omdat ze de mens centraal houden.”

Bianca glimlacht: “Ik ben begonnen bij de Universiteit Maastricht, en daar wil ik ook met pensioen. Alles wat ik heb geleerd komt hier samen: mensen, vertrouwen, samenwerking. En misschien is dat wel waar schoonmaak écht om draait: zorgen dat mensen kunnen doen wat zij belangrijk vinden, in een omgeving die goed voelt.”

Meer weten over schoonmaak in het onderwijs?

Neem contact op met Patricia Verbeek, sales consultant onderwijs.

deel dit bericht op
onderwijs
mens