bekijk

Robot in de spotlights. Joyce achter de schermen.

Zo blijft het drukste winkelcentrum van Nederland iedere dag schoon én gastvrij.

Robot in de spotlights. Joyce achter de schermen.

Wie door winkelcentrum Hoog Catharijne loopt, ziet vooral winkels, restaurants en duizenden bezoekers die haastig of juist slenterend hun weg vinden. Maar loop je met Joyce van Duuren, projectleider bij Asito, mee, dan zie je iets heel anders. Haar blik gaat niet omhoog naar de gevels of etalages, maar omlaag naar de vloer. Elk papiertje, elk vlekje ziet ze. Terwijl ze vertelt, raapt ze al lopend moeiteloos rommeltjes op. “Ik kan er niet aan voorbijgaan,” lacht ze.

Joyce kent het schoonmaakvak door en door. Ze maakte kantoren schoon, werd voorwerker en groeide door naar objectleider en uiteindelijk projectleider. Inmiddels werkt ze al twaalf jaar bij Asito, waarvan de laatste vijf jaar in Hoog Catharijne.

Joyce van Duuren, projectleider bij Asito

Robot in een druk winkelcentrum

Schoonmaken bij het drukste winkelcentrum van Nederland is topsport. Het team van Joyce is verantwoordelijk voor Afvalverzameling vanuit 22 vuilhubs , glasbewassing, het onderhoud van expeditie gangen en andere ruimtes. Daarbij is gastvrijheid minstens zo belangrijk. Joyce en haar collega’s wijzen bezoekers de weg, maken een praatje of vangen signalen op. “Het menselijke contact maakt ons werk bijzonder. Soms krijg ik een bedankje of een cadeautje. Dat deel ik altijd met het team en het team met mij.”

In zo’n hectische omgeving draait alles om flexibiliteit én efficiëntie. En precies daar sluit innovatie aan.

Sinds kort krijgt Joyce’s team hulp van een schoonmaakrobot. Toen het idee op tafel kwam, was er eerst wat spanning. “Gaat dat wel goed, zo’n robot tussen al die bezoekers?” vroeg Joyce zich af. Maar een eerste test in de praktijk stelde haar gerust. De robot schrobt op dit moment de vloeren van een derde van het winkelcentrum, groet bezoekers en met een vriendelijk “oeps, sorry” biedt de robot mensen excuses aan als hij hen in de weg rijdt.

“Mensen blijven zelfs even staan om een foto of filmpje te maken.”

Naast zijn robuuste bouw heeft deze robot slimme functies die hem onderscheiden van traditionele schoonmaakmachines. Zo herkent hij zwaardere vervuiling op de vloer. Wanneer dat gebeurt, past de robot zich automatisch aan: de borsteldruk wordt verhoogd en hij reinigt trager voor een grondiger resultaat. Met zijn 360° LiDAR-navigatie kan de robot veilig tussen bezoekers en obstakels door rijden, zonder iemand te hinderen. Dankzij de automatische water- en reinigingsmiddeldosering gebruikt hij precies de juiste hoeveelheid middelen.

Ook is de robot uitgerust met een real-time rapportagefunctie. Via een digitaal dashboard is precies te zien welke meters de robot heeft gemaakt en waar extra aandacht nodig is. Daarmee levert hij niet alleen tijdswinst per dag op, maar ook waardevolle data om het schoonmaakproces slimmer te organiseren.

Want hoe innovatief de robot ook is, het hart van Hoog Catharijne blijft mensenwerk.

En daar speelt Joyce een centrale rol in. Ze staat bekend om drie dingen: haar eerlijkheid en, zo zegt ze zelf, haar grote mond. Maar bovenal om haar betrokkenheid bij het team. “Je kunt dit niet goed doen als je er niet voor honderd procent achter staat. Ik ben niet meer dan mijn collega’s. We zijn één team, één taak én daar is de schoonmaakrobot nu bijgekomen.”

De houding van Joyce werkt aanstekelijk. Nieuwe collega’s voelen zich direct welkom. Bezoekers herkennen haar. Winkeliers maken graag een praatje. “Dat is de energie van dit werk. Het is dynamisch, je krijgt waardering van mensen. En we hebben hier echt een leuk team. Met verschillende culturen en gewoontes; soms is dat even schakelen, maar dat maakt het juist leuk.

Het verschil maken

Voor Joyce voelt het winkelcentrum als haar tweede thuis. Haar zoon werkt er zelfs ook, bij de specialistische reiniging. Zelf denkt ze nog lang niet aan een andere stap. “Dit project is mijn kindje. Ik ben hier dagelijks, ik zie wat er gebeurt en ik wil hier nog heel lang blijven.”

Bezoekers van het winkelcentrum zien vooral winkels en restaurants, maar ondertussen draait de schoonmaak onophoudelijk door. Joyce en haar team houden alles in beweging, terwijl de schoonmaakrobot onverstoorbaar zijn route rijdt en het schrobwerk uit handen neemt. Zo blijft Hoog Catharijne iedere dag schoon én gastvrij.

Meer weten over innovatie?

Neem contact op met Bram Mensink, innovatiemanager.

deel dit bericht op
innovatie
kwaliteit
mens
retail