bekijk

850 coronaschermen maken Schiphol klaar voor de toekomst

Asito, Intos en Schiphol slaan de handen ineen. Toen er aan het begin van de coronaperiode plastic schermen werden opgehangen boven de balies op Schiphol, vonden Asito en Intos in overleg met de luchthaven, dat er een betere oplossing moest komen voor de lange termijn. In een paar maanden tijd ontwikkelden en plaatsten we 850 schermen van 1456 m2 glas op 500 balies op Schiphol. Een project waar ze, samen met de afdeling ASM en Valery Karsten van Schiphol PluS, erg trots op zijn.

850 coronaschermen maken schiphol klaar voor de toekomst

Foto: Luc Pont (Asito), Phil Rijkhoff (Intos) en Eric Sneek (Schiphol PluS)

"Asito is namens Cluster Facilities van ASM verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de inrichtingselementen van Schiphol, waaronder bijna alle balies. Het was niet meer dan logisch dat wij aan de slag gingen met coronaproof schermen die geschikt zijn voor de langere termijn en zowel het personeel als de passagier veiligheid bieden," vertelt Luc Pont, projectleider Techniek bij Asito. Samen met partner Intos, de grootste baliebouwer voor Schiphol, werden verschillende type oplossingen bedacht en prototypes gebouwd. Phil Rijkhoff, projectdirector bij Intos: "De plastic schermen waren een prima snelle en eerste oplossing, maar op de langere termijn niet de duurzame en gebruiksvriendelijke oplossing die past bij Schiphol. In de vertrekhal hadden wij al een alternatief geplaatst en daar zijn we mee verder gegaan. Uiteindelijk hebben we drie soorten materialen overwogen: plexiglas, gelaagd glas en gehard glas. De laatste bleek de beste optie."   

Testen en beoordelen

Valery Karsten is projectmanager bij Schiphol PluS en werd aangehaakt zodra er een programma van eisen opgesteld moest worden. Ze was verantwoordelijk voor de afstemming met alle stakeholders en trok het project naar de uitvoering. "Het ging om alle balies op Schiphol. Daardoor hadden we te maken met heel veel partijen en belangen. Asito en Intos maakten een aantal mockups, zodat alle betrokkenen hun mening konden geven. Er werd bijvoorbeeld gekeken naar de (gebruiks)veiligheid voor personeel, onderhoudsvriendelijkheid, architectuur, duurzaamheid en of het te verwijderen is zonder schade. Er kwam een kleine veertig man kijken naar de constructie en er werd een lijst met eisen opgesteld. Uiteindelijk waren er enkele aanpassingen nodig en konden we het inkooptraject in."

Samen voor veiligheid 

In een periode van acht weken zijn alle schermen geplaatst en is er zelfs 's nachts doorgewerkt om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Phil:

"Overal waar we kwamen waren ze blij met de mooie oplossing van de glazen schermen. Eigenlijk verliep het hele project heel relaxt. Op basis van een paar voorbeelden kregen we het vertrouwen om aan de slag te gaan. Iedereen hielp mee en er was een open en no-nonsense sfeer".


Luc en Valery beamen dat. Valery: "Intos en Asito dachten mee en de communicatie was goed. We hadden wekelijks overleg over de voortgang en de issues en operationele afstemming werden snel opgepakt en opgelost. We doen natuurlijk meer grote projecten, maar bij deze waren veel partijen betrokken met verschillende belangen, waren we aan het werk door de gehele terminal op meerdere pieren en het was middenin coronatijd met andere regels. Het is heel fijn dat we dit project zo goed en binnen de planning hebben afgerond."

"We waren gezamenlijk bezig Schiphol veiliger te maken en klaar te maken voor de toekomst.

Het belang werd gevoeld. Dat zorgde voor een goede werksfeer," vult Luc aan. Hij maakte zes weken voor corona de overstap van Asito Utrecht naar Asito op Schiphol en viel met dit project met zijn neus in de boter. "Bij dit project waren verschillende afdelingen van Schiphol betrokken, dus ik ontmoette meteen een heleboel mensen. Het was een mooie kickstart voor mij."

Virtuele oplevering

Het management van Schiphol kreeg een virtuele rondleiding langs een aantal plaatsen waar de glazen schermen zijn bevestigd. De reacties waren positief en het project werd als voorbeeld genoemd van een goede samenwerking. De glazen schermen zijn in eerste instantie ontworpen voor twee jaar, maar kunnen technisch gezien tien tot vijftien jaar mee. Valery: "De schermen dragen niet alleen bij aan de veiligheid, maar ook aan de uitstraling. De balies zien er een stuk moderner uit.  We krijgen veel positieve reacties van het personeel en passagiers."

deel dit bericht op