Nieuwe werkkleding voor alle stationsreinigers

Almelo, 9 juni – Vanaf 15 juni, de Dag van de Schoonmaker, dragen ruim 450 schoonmakers op NS stations in Nederland nieuwe werkkleding. Dit is het resultaat van een samenwerking tussen NS, ProRail en schoonmaakbedrijven Asito en ICS Groep. Aanleiding is nieuwe wet- en regelgeving.

Met ingang van 1 juli vorig jaar moesten stationsreinigers nieuwe veiligheidshesjes met reflecterende striping dragen. Reden voor de betrokken partijen om kritisch naar de huidige kleding te kijken. De nieuwe werkkleding zorgt ervoor dat de stationsreinigers enkel tijdens de coronacrisis nog een veiligheidshesje dragen, met daarop de tekst 'Houd 1,5 meter afstand'. Daarna volstaat de nieuwe kleding: “Een belangrijke voorwaarde was de aanwezigheid van reflecterende striping. Waar dit voorheen op het hesje zat, hebben we het nu rechtstreeks op de kleding aangebracht. Daarnaast hebben we een professionaliseringsslag gemaakt in draagcomfort en uitstraling”, aldus vestigingsmanager Stationsreiniging Alex Alkemade van Asito. Contractmanager Schoon Pim Willems benadrukt namens de NS het belang van goede schoonmaak. “Schoonmaak heeft een belangrijke rol op de stations en dat is alleen maar meer geworden sinds de uitbraak van de coronacrisis. Dan is het heel mooi om te constateren dat de medewerkers zich prettig voelen in de nieuwe kleding en er representatief uitzien. Hier kan met trots in gewerkt worden.”

Ook ProRail is enthousiast over de professionaliseringsslag. “Wij hebben altijd behoefte aan zogeheten visuele rust”, vertelt Contractmanager Pierre Eerkens. “Dat betekent dat reizigers die incidenteel reizen overal dezelfde materialen en middelen moeten aantreffen in het kader van herkenning. We willen eenheid creëren, rust uitstralen. En daarom is het prettig dat alle schoonmaakkrachten van Maastricht tot Den Helder dezelfde kleding dragen. Dit is een schot in de roos.”

Alkemade benadrukt dat de schoonmaakkrachten en hun leidinggevenden een belangrijke stem hadden in de keuze voor de nieuwe kleding. “Zowel Asito als ICS hebben twee ontwerpen ingediend. De leidinggevenden hebben vervolgens samen met de schoonmaakkrachten middels een app hun stem kunnen uitbrengen. De meerderheid van de medewerkers koos voor het ontwerp van Asito. Daarna heeft een groep medewerkers van Asito en ICS gezamenlijk het logo ontworpen dat op de rug van het shirt staat.” Om de stationsreinigers met een trots gevoel over de perrons te laten lopen is gekozen voor een chique look, wat is terug te zien in de donkerblauwe kleur en het Dri-FIT materiaal. Manager Business Development Romy Waterman van ICS Groep: "De nieuwe kleding sluit beter aan bij de behoefte van de stationsreinigers en doet recht aan het belang van de schoonmaak. Doordat we zijn overgestapt van katoen op Dri-FIT trekt de nieuwe kleding bovendien minder vuil aan."

De Dag van de Schoonmaker 

Op de Dag van de Schoonmaker worden landelijk alle schoonmakers in het zonnetje gezet. De afgelopen maanden bleek eens te meer dat schoonmaak van cruciaal belang is, ook op de NS stations. Pim Willems van NS: "We zijn trots op onze schoonmakers die de stations schoonhouden en hebben daarom besloten om juist op de Dag van de Schoonmaker de nieuwe werkkleding te introduceren."


Nieuwe%20kleding%20ns
Stationsreinigers in nieuwe werkkleding

Recente nieuwsberichten

  • Medewerkers Asito op pad voor seizoenkaartcampagne Heracles

    10 mei 2021

    Maandag 3 mei 2021 was een belangrijke dag voor Heracles Almelo. Niet alleen omdat de club haar 118e verjaardag vierde, maar vooral...


  • Topsport in de zorg

    6 mei 2021

    Een jaar COVID-19 Afgelopen jaar bleken schoonmaak en een goede hygiëne belangrijker dan ooit. Voor medewerkers in de zorgsector voelde...


  • Taalambassadeurs in Almelo

    30 maart 2021

    Bij Asito werken mensen met verschillende achtergronden, culturen, ideeën, overtuigingen en kwaliteiten. Wij geloven dat diversiteit en...

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito