bekijk

Samen werken aan een plusbeleving voor reizigers

Asito maakt al vijf jaar het Arnhem Centraal Station schoon. Dat we ook het openbare gebied om het station heen voor onze rekening nemen, is redelijk uniek te noemen. Meestal stopt ons werk bij de entree. Maar niet in Arnhem. Zowel binnen als buiten het station is het schoon en netjes. En dat draagt bij aan de reizigersbeleving; Arnhem CS is, samen met Rotterdam CS, het best beoordeelde grotere station van Nederland.*

samen werken aan een plusbeleving voor reizigers

Waarom Asito?

Arnhem CS  is een complex gebouw met meerdere eigenaren, waar de gemeente er een van is. Bernard Hospers is beheerder openbare ruimte bij de gemeente Arnhem en legt uit hoe de samenwerking met Asito tot stand kwam. ‘De NS stelt andere kwaliteitseisen aan de schoonmaak dan de gemeente. Daardoor kwam het voor dat het station netjes was en de prullenbakken buiten uitpuilden. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Op het vernieuwde station loopt de binnenruimte geruisloos over in de buitenruimte. Omdat de mensen van Asito er al liepen, was het logisch om de schoonmaak buiten ook bij ze neer te leggen. Zij leveren kwaliteit en, belangrijker nog, zijn er snel bij. In en om het gebouw ligt veel natuursteen. Vuil moet drie keer per week worden verwijderd, anders trekt het erin. De mensen van Asito zijn er iedere dag en zijn er snel bij als het nodig is, dus dat werkt heel goed.’

Positieve reizigersbeleving

Jess van der Kamp is projectleider stationsreiniging bij Asito en werkt samen met meerdere stations in Noordoost-Nederland.

‘De NS werkt momenteel vanwege corona aan een ‘plusbeleving voor reizigers’. Schoonmaak is daarbij een belangrijk thema.

Er wordt landelijk extra aandacht besteed aan het schoonmaken van bijvoorbeeld de contactoppervlakten en de fietsenstalling. De kwaliteitswensen voor binnen nemen we in Arnhem, vanwege de afspraken met de gemeente, ook mee in het gebied om het station. Onze schoonmaakkrachten maken de bankjes schoon, de prullenbakken en de strook bij de bussen waar reizigers wachten. Bezoekers van het station komen vaak aanlopen vanuit de stad. Het stationsgebied is het eerste dat ze zien. Als dat er netjes en schoon uitziet, draagt dat bij aan een positieve reizigersbeleving. Ook de gemeente heeft hier belang bij. In Arnhem zijn ze zich daarvan bewust. En onze schoonmaakkrachten ervaren ook de voordelen van onze samenwerking. Ze krijgen meer voldoening van hun werk als het buiten net zo netjes is als binnen.’

Jess van der Kamp, projectleider stationsreiniging Asito

korte lijntjes
Het contact tussen de NS, gemeente en Asito is erg goed. Bernard: ‘De rondes doen we samen. Het is belangrijk om regelmatig af te stemmen wie waar verantwoordelijk voor is, omdat het gebouw en het gebied nog steeds in ontwikkeling zijn. En corona brengt ook de nodige afstemming teweeg. We hebben regelmatig telefonisch contact of we appen even met elkaar. De lijntje zijn kort, iedereen is flexibel en denkt mee. Dat is erg prettig. Zeker in deze coronatijd.’

* Stationsbelevingsmonitor 2020 van ProRail en NS

deel dit bericht op