bekijk

Twee Almelose iconen, één missie: talent zichtbaar maken

Almelo - Het zijn twee van de bekendste merken in de stad: Heracles Almelo en Asito. Waar de namen al jaren samen op de gevel van het stadion prijken, slaan de partijen de handen nu ineen voor een maatschappelijke missie. Met het programma ‘Van ongezien naar onmisbaar’ willen de organisaties het grote onbenutte arbeidspotentieel in Almelo activeren.

Asito en Heracles Foundation

De band tussen Asito en Heracles Almelo is al jaren ijzersterk. Sinds 2016 prijkt de naam van de facilitaire dienstverlener op het shirt en het stadion. Maar de twee Almelose grootmachten vinden elkaar nu ook buiten de lijnen, in een intensieve samenwerking met de Heracles Foundation. Rob Toussaint (Algemeen Directeur Heracles Almelo) en Vincent Boone (Marketing Manager Asito) vertellen waarom Asito ‘Aanvoerder van Talent’ wordt.

Waarom is Asito als ambassadeur van de Heracles Foundation een logische en sterke match?

Vincent Boone (Asito): “Voor ons voelt deze samenwerking als een vanzelfsprekende volgende stap. Het gaat verder dan sponsoring. Asito is van oorsprong een familiebedrijf en we voelen een enorme maatschappelijke verantwoordelijkheid. Niet alleen landelijk, maar ook waar onze oorsprong zit: in Almelo. Dat zit in ons DNA; we willen meer zijn dan alleen hoofdsponsor. De waarden die de Heracles Foundation heeft, sluiten naadloos aan bij onze waarden als werkgever. We zochten naar een manier om onze samenwerking inhoudelijk te versterken. Door nu samen op te trekken, kunnen we die verantwoordelijkheid die we beiden voelen omzetten in concrete actie.”

Rob Toussaint (Heracles): “We zijn al tientallen jaren nauw aan elkaar verbonden, en die relatie is in de loop der jaren alleen maar sterker geworden. Maar wat het nu bijzonder maakt, is dat we elkaar maatschappelijk nóg nadrukkelijker vinden. Vanaf het begin is Asito, mede dankzij de betrokkenheid van de familie van Riemsdijk, een partner geweest die verder keek dan alleen voetbal. Die maatschappelijke motivatie leeft al heel lang. Nu de Heracles Foundation sinds de oprichting in 2022 enorm is gegroeid, hebben we een stevig platform om samen écht impact te maken in onze regio.”

Jullie hebben elkaar gevonden in de pijler ‘Talent’. Wat verbindt jullie op dat vlak?

Rob: “Onze kernwaarden sluiten naadloos op elkaar aan: groei, inventief zijn, kansen bieden en er zijn voor iedereen. In beide organisaties werken mensen met verschillende achtergronden en culturen samen. Dat zie je bij Asito op de werkvloer, maar net zo goed bij ons in de selectie én op de tribunes van het Asito stadion, waar elke wedstrijd meer dan twaalfduizend mensen samenkomen. Wij zijn samen een groot uithangbord voor Almelo én de regio. Door onze krachten te bundelen, laten we zien dat sport, bedrijfsleven en samenleving elkaar versterken.”

Vincent: “Bij Asito omarmen we dat niemand gelijk is en dat juist daarin waarde zit. Te vaak worden mensen onderschat of langs de kant gezet, terwijl de behoefte aan talent groter is dan ooit. Asito is een mensgericht bedrijf dat kijkt naar wat iemand wél kan. We hechten veel waarde aan werkplezier en aan denken in mogelijkheden. Door mensen te helpen groeien in een rol die bij hen past, maken we talent zichtbaar en benutten we potentieel dat anders onbenut blijft. Met deze rol als Aanvoerder van Talent verbinden we ons expliciet aan die ambitie.”

Jullie leggen de lat hoog met deze plannen. Hoe zorgen jullie ervoor dat de uitvoering ook echt die impact maakt?

Rob: “Binnen de Heracles Foundation voeren we dagelijks zo’n twintig maatschappelijke projecten uit, waarvan een groot deel onder de pijler Talent valt. Wij zorgen voor de uitvoering van die projecten op het hoogste niveau – de Eredivisie-standaard dus. Dat we Asito nu als Aanvoerder aan deze pijler verbinden, geeft deze projecten stabiliteit en bestaanszekerheid. Dat is van enorme waarde voor de regio.”

Vincent: “En waar Heracles de projecten draait, vullen wij dat aan met onze expertise uit de praktijk. Wij kunnen deelnemers letterlijk laten ervaren hoe het is om te werken. Denk aan werkveldbezoeken bij Asito of het betrekken van onze medewerkers bij sessies van Heracles. Waar Heracles mensen in beweging krijgt en het zelfvertrouwen stimuleert, kunnen wij de brug slaan naar werk en duurzame inzetbaarheid.”

De campagne heet ‘Van ongezien naar onmisbaar’. Wat is de belofte aan de regio?

Vincent: “De belofte aan Almelo en de regio is dat talent dat nu vaak buiten beeld blijft, hier een echte kans krijgt. In onze stad en omgeving lopen veel mensen rond met mogelijkheden, maar zonder podium, netwerk of vertrouwen. Met de samenwerking ‘Van ongezien naar onmisbaar’ willen we dat veranderen. We helpen mensen stappen zetten richting werk, ontwikkeling en zelfvertrouwen, zodat zij onmisbaar worden voor zichzelf, voor lokale werkgevers en voor de regio. Tegelijkertijd is het een belofte aan onze eigen collega’s: dat we blijven investeren in groei, werkplezier en trots op wat we samen doen.

Rob: “In de regio is talent overal, maar het wordt niet altijd gezien. Jongeren die onder hun niveau worden ingeschat of mensen die vastlopen. Iedereen kan werken, leren en bijdragen; soms is alleen vertrouwen of begeleiding nodig. Daar geloven wij heilig in. En we maken het concreet: aan het einde van ieder seizoen brengen we een impactrapportage uit. Zo laten we niet alleen in woorden, maar ook in resultaten zien wat deze samenwerking oplevert.”

De samenwerking wordt officieel gelanceerd tijdens de wedstrijd tegen SC Heerenveen. Waarom juist daar?

Rob: “De samenwerking is er voor onze supporters en de mensen uit de regio. Waar bereik je hen beter dan in ons eigen Asito stadion? Tijdens de wedstrijd laten we groots zien waar we samen voor staan. Wij zijn trots op wat we samen met Asito en de Heracles Foundation gaan neerzetten. Dit is pas het begin.”

De samenwerking tussen Asito en de Heracles Foundation wordt officieel afgetrapt rondom de thuiswedstrijd Heracles Almelo – SC Heerenveen  op zaterdag 20 december.

mobiel icon
mail icon
deel dit bericht op