bekijk

Bravis ziekenhuis & Asito werken samen op duurzame wijze

In 2008 startten Bravis ziekenhuis en Asito met samenwerken. Eerst alleen op de locatie in Roosendaal, later ook in Bergen op Zoom. Een intensieve samenwerking, door beide partijen zeer gewaardeerd. Nathalie Meijer, klantmanager bij Asito: “We bekijken continu waar we uitdagingen zien en hoe we die samen kunnen oplossen. Maar ook hoe we de toekomst zien en hoe we bijdragen aan elkaars ambities.”

Bravis ziekenhuis en Asito

Marie-Thérèse Fleuren, projectcoördinator en portefeuillehouder schoonmaak bij Bravis, vertelt over de samenwerking: “We hebben regelmatig contact. Soms zelfs dagelijks, als dat nodig is. Over de details, bijvoorbeeld over de frequentie van activiteiten, maar ook breder en groter: over de planning van vloeronderhoud of schoonmaak naar aanleiding van een verbouwing.”

“Natuurlijk is het belangrijk dat de basisdienstverlening op orde is”, zegt Pieter Zeilstra, hoofd facilitair bedrijf bij Bravis. “Daar hebben we duidelijke afspraken over. Maar wij hechten daarnaast groot belang aan aandacht voor mensen. Dat zien we ook terug bij Asito.” Asito werkt bij Bravis met eigen medewerkers, en via undermanagement: met mensen die in loondienst zijn bij Bravis. Pieter: “Asito slaagt erin daar één goed team van te maken. Mensen van Asito voelen zich verbonden aan Bravis ziekenhuis, en andersom.”

Duurzaamheid, efficiëntie en innovatie

Asito is niet zomaar een leverancier, maar echt partner van Bravis. Dat betekent dat we niet alleen schoonmaak verzorgen, maar ook structureel meedenken over de toekomst. Nathalie: “Ons doel is om er samen met Bravis voor te zorgen dat het een flexibel en wendbaar ziekenhuis is en blijft. We denken actief mee over thema's als duurzaamheid, efficiëntie en innovatie. Want samen helpen we elkaar verder.”

Neem bijvoorbeeld het tekort aan zorgpersoneel. Asito levert afdelingsassistentes op het klinisch lab en de SEH, die helpen bij diverse ondersteunende taken. Marie-Thérèse: “Deze afdelingen weten door de hulp van Asito zeker dat ze 52 weken per jaar een afdelingsassistent hebben. Continuïteit is op deze afdelingen heel belangrijk. Door samen te werken, kunnen we dat bieden.” Daarnaast draaide de afgelopen tijd een pilot voor beddenreiniging met de One Go-app. “Voorheen werkten we met briefjes”, vertelt Marie-Thérèse. “De schoonmakers haalden die op bij de balie en gingen vanuit daar aan de slag. Dat werkte, maar kon beter en sneller. Met de One Go-app ziet de medewerker direct op zijn telefoon welk bed gereinigd kan worden. Na het uitvoeren van de taak en het digitaal afmelden in de app, is de aanvrager direct op de hoogte dat het bed weer beschikbaar is. Dat werkt heel makkelijk.” Asito bekijkt nu of dit breder kan worden geïmplementeerd voor meer afdelingen. Nathalie: “Zodat wij van nog meer betekenis kunnen zijn. En het ziekenhuis de focus kan blijven leggen op zorg, het primaire proces.”

Nieuw ziekenhuis

Ook over het ontwerp van het nieuwe ziekenhuis denkt Asito mee. Naar verwachting wordt in 2026 gestart met bouwen, volgt oplevering in 2028 en wordt het ziekenhuis in 2029 in gebruik genomen. De afgelopen tijd sloten we daarom aan bij gebruikersgroepen, wat leidde tot een uitgebreid programma van eisen. Daarop wordt het ontwerp afgestemd. Nathalie: “Het is fijn om te zien dat schoonmaak steeds meer wordt gezien als een belangrijke schakel in zorg. Want zonder schoonmaak kan geen goede zorg worden verleend. Het mooie hieraan is dat we nu al aan kunnen geven met welke materialen wij praktisch kunnen werken. En welke ruimtes nodig zijn voor een efficiënt en duurzaam schoonmaakproces. Wij weten welke materialen goed te onderhouden zijn en kunnen zo meedenken over praktisch gemak en over kostenbesparing. Beide partijen halen daar voordeel uit.”

Ook bekijkt Asito nu al hoe we innovaties op termijn kunnen inzetten, en zo nog veiliger en efficiënter kunnen schoonmaken. Nathalie: “Denk bijvoorbeeld aan een robot die OK-ruimtes desinfecteert door middel van uv-straling.” Pieter: “We vinden het belangrijk om vanuit alle disciplines goed na te denken over de toekomst. Alleen dan kunnen we alle processen zo goed mogelijk inrichten. Uiteraard hebben we een zakelijke klant-leverancier-relatie, waarbij we Asito kritisch beoordelen. Maar dat moet en mag ook, om de kwaliteit goed en elkaar scherp te houden. Andersom verwachten we dat ook van Asito. Samen evalueren we met regelmaat de dienstverlening en sturen we bij waar nodig.”

Eén team, één taak

Zowel Nathalie als Marie-Thérèse en Pieter noemen verbinden en duurzaamheid als belangrijke kernwaarden van beide partijen. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de viering van de Dag van de Zorg en Dag van de Schoonmaak. Zo organiseerde het ziekenhuis tijdens de Dag van de Zorg een foodtruck-festival, waar ook Asito-medewerkers welkom waren, en regelde Asito chocolade voor iedereen. En er was voor iedereen een presentje tijdens de Dag van de Schoonmaak. Maar ook bij het Bravis Festival en Samen eten & Asito komen de twee bedrijven samen. Marie-Thérèse: “Met het Bravis Festival maakten we de aftrap naar het nieuwe ziekenhuis definitief. Daar horen álle medewerkers bij, dus ook medewerkers van Asito. En het is ook super leuk om te horen dat we ook welkom zijn bij Samen eten & Asito, waar we elkaar op een informele manier leren kennen.” Pieter sluit af: “We zijn samen verantwoordelijk. Of je nu als medewerker je salaris krijgt via Bravis of Asito. Iedereen heeft hier zijn werkplek en is daarmee onderdeel van Bravis.”

mobiel icon
mail icon
deel dit bericht op