Schoonmaak in Noordwest Ziekenhuisgroep trekt veel bekijks door innovatieve Whiz

Bij de Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar zijn de ogen sinds kort op de schoonmaak gerichtAanleiding is de Whiz, een innovatieve schoonmaakrobot die door de gangen van het Noord-Hollandse ziekenhuis rijdt. “Wij willen meer toe naar zichtbare schoonmaak. Iemand zien schoonmaken geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen”, vertelt facilitair manager Marco Lagrand van het NWZ. 
 
Ziekenhuizen kenmerken zich vaak door lange gangen. Gangen die goed gereinigd moeten worden om de hygiëne te kunnen waarborgen. Een fysiek zware en vaak tijdrovende klus voor schoonmaakkrachten. De Whiz brengt daar verandering in. Met de inzet van de Whiz houdt de schoonmaakkracht tijd over voor urgentere werkzaamheden, zoals het lopen van extra desinfectierondes  
 
Voorgeprogrammeerde route 
Door een voorgeprogrammeerde route aan een QR-code te koppelen en deze te scannen met de Whiz, kan de stofzuigrobot aan de slag. De schoonmaakkracht stelt de Whiz in en is verantwoordelijk voor het onderhoud, zoals het opladen van de accu’s en het verwisselen van de schoonmaakzak. “Wij zien de robot als een aanwinst voor het team”, vertelt schoonmaakkracht Richard Scheurwater. “De robot zal ons altijd nodig blijven hebben om goed te kunnen functioneren. Bepaalde werkzaamheden worden overgenomen, maar de robot kan niet overal komen. Handmatige schoonmaak zal nooit helemaal verdwijnen.” 
 
Verandering 
Als projectleider bij de Noordwest Ziekenhuisgroep ziet ook Linda Bosman de voordelen van de Whiz. Bosman voorspelt een grote verandering in de wereld van de dagelijkse reiniging van vloerbedekkingen. “De Whiz gaat een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van het binnenklimaat en de arbeidsomstandigheden. Het is een stofzuiger die zelfstandig haar werk doet en zo de perfecte nieuwe collega is voor de schoonmaakmedewerkers. Met de inzet van de Whiz besparen we veel tijd, die we voor andere werkzaamheden kunnen gebruiken. 
 
Naast dat de Whiz bijdraagt aan een technisch schoner ziekenhuis, ziet Lagrand nog een bijkomend effect. “Wij willen innovatief zijn en voorlopen op andere ziekenhuizen waar dat mogelijk is. Dit is de perfecte manier om de schoonmaak zichtbaarder te maken in het ziekenhuis. Wat opvalt is dat mensen op de Whiz reageren. Patiënten, medewerkers en artsen beginnen te lachen als ze de Whiz zien. Dat wil je bereiken in een ziekenhuis, waar mensen vaak voor minder leuke berichten komen. 

Bekijk video

20%200921%20klantmailing%20september%202020%20 %20whiz%20 %20website%20nieuwsbericht
Innovatieve Whiz

Recente nieuwsberichten

Nieuws & blog

Over Asito

Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en de maatschappij voorop om zo samen tot resultaten te komen. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Lees meer over Asito