Asito lanceert Workshop Goeddoen: Samen tegen verspilling
Bij Asito zetten we ons dagelijks in voor een duurzame en schonere wereld. Sinds 2021 werken we hard aan onze nieuwe duurzaamheidsambities. Om hier verdere invulling aan te geven, zijn we in begin 2024 gestart met de pilot workshop Goeddoen. Deze workshop is opgezet om onze medewerkers en de klant bewust te maken van hun rol in het tegengaan van verspilling.
Bewustzijn creëren bij onze medewerkers en de klant
José Albring, duurzaamheidsmanager bij Asito is de aanjager van het concept en vertelt: “De meest duurzame winst die we kunnen behalen is niet of minder gebruiken. De Workshop Goeddoen helpt onze medewerkers via een laagdrempelige manier het thema duurzaamheid beter te begrijpen en laat hun zien hoe zij in hun dagelijkse werkzaamheden verspilling kunnen verminderen. Daarnaast willen wij bewustzijn creëren bij onze klanten op het gebied van duurzaamheid. Het programma bestaat uit twee trainingssessies en een kort opvolgmoment om de voortgang te bespreken.”
Inzetten van duurzaamheidsambassadeurs
“De betrokkenheid van leidinggevenden en klanten is essentieel in deze pilot. Bij opdrachtgevers zoals ASR, ProRail, Defensie en de Universiteit Twente hebben we de eerste versies van de workshop getest en aangepast waar nodig. Leidinggevenden helpen de duurzame handelingen te borgen op de werkvloer en medewerkers te motiveren. Daarnaast zijn er schoonmakers die zelf ‘duurzaamheidsambassadeurs’ willen worden om hun teams te blijven inspireren en motiveren na de training. Deze ambassadeurs krijgen extra begeleiding om duurzaamheid onder de aandacht te houden.” Aldus José.
Voorbeeld uit de praktijk
Bij CBS Den Haag werd de workshop Goeddoen succesvol ontvangen. Operationeel leider Joyce van Ettekoven en voorwerker Hassan Nait Ali werkten met vijf medewerkers tijdens de eerste sessie. Ondanks dat onze dienstverlening bij CBS al erg duurzaam is, werd duidelijk dat er nog ruimte was voor verbetering. Voorwerker Hassan bij CBS Den Haag licht toe: “Een van de grootste aanpassingen was het besluit om afvalzakken met restafval en plastic op minder drukke dagen, zoals maandag en woensdag, niet meer standaard te vervangen, tenzij dit noodzakelijk is. Dit leidde tot een besparing van 220 vuilniszakken per week, verspreid over vijf verdiepingen.” Ook werd het gebruik van hervulbare ontkalker geïntroduceerd, wat leidde tot minder verspilling van de ontkalker. Manon Mastwijk, locatiemanager CBS Den Haag vult aan: "Duurzaamheid is voor ons een belangrijk speerpunt en nemen we standaard op in het programma van eisen bij elke aanbesteding. Onze doelstelling is om tegen 2030 zoveel mogelijk CO₂-uitstoot te verminderen."
Manon, locatiemanager CBS Den Haag: “Het helpt enorm wanneer een facilitaire partner, zoals Asito, actief meedenkt en bijdraagt aan onze duurzaamheidambities. Samen kunnen we op deze manier echt impact maken."
Nieuw beleid direct geïmplementeerd na succesvolle pilot
In overleg met de klant werd het nieuwe afvalzakbeleid enthousiast ontvangen en direct ingevoerd. Hassan heeft dit binnen het team opgepakt, en dankzij zijn inzet is de besparing nu standaardpraktijk. De afvalzakken worden op maandag en woensdag niet meer standaard vervangen, en is er sprake van minder afvalzakken en minder verbruik van ontkalker. De Workshop Goeddoen heeft bij CBS Den Haag concrete duurzame resultaten opgeleverd en laat zien hoe Asito’s medewerkers samen met klanten verspilling kunnen tegengaan. Door het nieuwe afvalzakbeleid wordt er bijna 50 kilo bespaart op jaarbasis. Dit is een prachtig voorbeeld van hoe kleine aanpassingen in het dagelijkse werk kunnen leiden tot aanzienlijke milieuwinst.
José Albring: “We hebben deze workshop inmiddels bij 5 grote opdrachtgevers gegeven en naast enthousiaste medewerkers hebben we ook al mooie resultaten behaald. Bij één klant hebben we het verbruik van ontkalker met maar liefst 30% teruggedrongen en bij een andere klant gebruiken we jaarlijks ruim 11000 minder afvalzakken een afname van ruim 20%.”
Samen voor een duurzame toekomst
Bij Asito zetten we ons actief in voor duurzaamheid door te werken volgens de R-ladder, een model dat ons helpt om verspilling te verminderen en materialen efficiënt te gebruiken. De R-ladder geeft de mate van circulariteit aan die verschillende strategieën van circulariteit weergeven. Bovenaan op deze R-ladder staan Reduce en Refuse, bij Asito zetten we volop in op Reduce: het verminderen van het gebruik van grondstoffen en materialen, met als doel de milieubelasting te verlagen. De workshop Goeddoen gaat in de komende periode bij andere klanten van start. Zo werken we samen, stap voor stap, aan een toekomst waarin duurzaamheid centraal staat en we onze impact op het milieu verkleinen.
Asito zorgt voor wereldprimeur met UV-C Desinfectie robot SAM bij Universitair Dierenziekenhuis
In Utrecht staat het grootste universitaire dierenziekenhuis van Europa (en dus ook Nederland). Een omgeving waar onze schoonmakers graag werken, het is dynamisch, interessant en nooit saai. De schoonmakers in het dierenziekenhuis hebben er een heel bijzondere collega bij: UV-C desinfectie Robot SAM. We gingen in gesprek met onze collega’s Linda Beeke, ketencoördinator, Abdel Zantar, objectleider en voorwerker Tugba Sahinkaya over het belang van desinfecteren en de eerste ervaring met Robot SAM. Daarnaast spraken we met Robot SAM expert Mark van de Vrede van Loop Robots over de implementatie bij het dierenziekenhuis.
Diergeneeskunde
Sinds mei 2024 is er een pilot gestart met robot SAM in het dierenziekenhuis en dat is een wereldprimeur. Nergens anders in de wereld is een UV-C desinfectierobot werkzaam in een dierenziekenhuis. Linda, ketencoördinator bij Asito vertelt: “Bij desinfectie door middel van UVC worden micro-organismen afgedood zonder desinfectiemiddelen te gebruiken. Dit past erg goed binnen het kader van duurzaamheid en duurzame inzetbaarheid en daarom wilden we onderzoeken of UV-C desinfectie een effectieve en efficiënte methode is voor het desinfecteren van de operatiekamers voor diergeneeskunde.”
Handmatig desinfecteren
Diergeneeskunde is een hele specifieke markt die niet direct te vergelijken is met menselijke geneeskunde. In ziekenhuizen voor mensen is de omgeving meestal beter gecontroleerd en schoon, met minder organisch materiaal dat desinfectie kan belemmeren. Het handmatig desinfecteren van ruimten is tijdrovend, zwaar werk en moet vaak meerdere keren per dag uitgevoerd worden. Hierdoor kan het leiden tot methodefouten met besmetting of zelfs infecties als gevolg, waardoor dieren ziek worden of zelfs komen te overlijden. Daarnaast kunnen desinfectiemiddelen - afhankelijk van het gebruikte desinfectans - bij (herhaaldelijk) gebruik leiden tot de ontwikkeling van resistentie, residuvorming en tot gezondheidsklachten bij de medewerkers die ermee moeten werken.
UV-C desinfectie met robot SAM
Het voordeel van robot Sam is dat het desinfectieproces wordt geautomatiseerd waardoor het proces sneller, veiliger en digitaal controleerbaar wordt. Het probleem van schaduwvorming wordt grotendeels vermeden en door de verschillende veiligheidssystemen die zijn ingebouwd wordt ook de veiligheid beter gewaarborgd. Tugba Sahinkaya benadrukt de efficiëntie die robot SAM biedt: “Door SAM in te zetten, kunnen we veel handelingen elimineren. Het hele protocol, zoals het aantrekken van speciale pakken, het desinfecteren van de ruimte met chloor, douchen en het wisselen van kleding, is niet meer nodig. Dit stelt ons in staat om sneller te starten met de eerste reiniging in de volgende OK-ruimte.”
Abdel Zantar voegt hieraan toe: “Een ander belangrijk voordeel is dat de OK-ruimte direct na het desinfecteren door de robot kan worden gebruikt. Voorheen, wanneer we met chemische middelen zoals chloor desinfecteerden, moest de ruimte een uur lang gesloten blijven vanwege gezondheidsrisico’s voor zowel patiënten als medewerkers. Dankzij robot SAM gebruiken we nu minder van dit soort chemische middelen.”
Praktijktest
In het begin was de implementatie van SAM even wennen. De robot wordt bestuurd met een iPad en moet elke ruimte eerst leren kennen, hij scant de ruimte door meerdere rondjes te rijden in de ruimte. De schoonmaker krijgt een foutmelding op de iPad als dit niet goed is gegaan. Na de desinfectie geeft de robot een melding via de iPad dat de desinfectie is afgerond. Dan mag de schoonmaker de ruimte binnen treden en zetten ze de robot terug aan de lader. “We benadrukken dat de robot een apparaat is en geen vervanger van de schoonmakers. Het proces blijft tweeledig: er wordt eerst gereinigd om zichtbaar vuil te verwijderen, waarna de robot de ruimte desinfecteert. Deze technologie is getest en gevalideerd door onder andere het Radboud UMC en het UMCG.” aldus Mark van de Vrede van Loop Robots.
Hoe nu verder?
Linda: “Momenteel wordt de pilot uitgevoerd op de gezelschapsdierenafdeling, maar we willen dit graag uitbreiden naar andere afdelingen. Er zijn plannen om kennissessies te organiseren voor andere afdelingen, en er is al interesse getoond door de apotheek voor de cleanrooms en de OK-ruimtes van de paardenafdeling. Gedurende een jaar zullen we op deze afdeling samenwerken om het gebruik van chemische middelen te toetsen en te verminderen.” Abdel benadrukt het belang van continu contact tussen het team en de klant: “Een robot is een flinke investering, maar heel waardevol voor onze schoonmakers. Ons team kijkt nu anders naar robots; ze zien het als een hulpmiddel. Niet alleen helpt het om veiliger te werken, het zorgt er ook voor dat de schoonmakers minder in aanraking komen met desinfectiemiddelen. We tillen daarnaast de kwaliteit van de schoonmaak naar een hoger niveau, dus het is echt een win-win situatie.”
Extra tijd voor veiligheid
Grote industriële bedrijven zoals Vattenfall en RWE vertrouwen op een team van gespecialiseerde schoonmakers die meer bieden dan alleen standaard schoonmaakwerkzaamheden. Vanwege de grote omvang van fabrieken is schoonmaken in de industriële sector een uitdagende taak.
Fabrieksinstallaties vragen om specifieke schoonmaakmethoden waar men moet voldoen aan bepaalde veiligheidseisen ten aanzien van schoonmaakwerkzaamheden en de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen. In samenwerking met facility partner Heyday verzorgt Asito al sinds 2015 de schoonmaak bij RWE waaronder de locatie RWE Eemshaven. Wij gingen in gesprek met Peter Muurling, voorwerker Asito, Robert Koopal, objectleider Asito en Wybren de Boer, facility manager bij Heyday over de noodzaak van veiligheid op een industriële locatie.
Extra tijd voor veiligheid
Extra tijd inplannen voor veiligheid, hoe werkt dat? Robert legt uit: “De tijd die we in de industriële reiniging reserveren is erg ruim vergeleken met schoonmaak op reguliere locaties. Dit geeft schoonmakers meer ruimte op het naleven van veiligheidsnormen en in het voorbereiden van het veilig uitvoeren van de schoonmaakwerkzaamheden. Je kunt hierbij denken aan LMRA invullen, werkplekinspecties en het houden van toolboxmeetings. Wij vinden het belangrijk dat er ruim voldoende tijd is om onze werkzaamheden en veiligheid te waarborgen.” Daar kan Wybren de Boer, facility manager bij Heyday zich volledig bij aansluiten: “Bij de start van deze samenwerking hebben wij gekeken hoe wij de medewerkers van Asito het beste kunnen inzetten op deze grote locatie. Fabrieksinstallaties vragen om specifieke schoonmaakmethoden waar men moet voldoen aan bepaalde veiligheidseisen ten aanzien van schoonmaakwerkzaamheden en de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen.”
Robert: ''De tijd die we in de industriële reiniging reserveren is erg ruim vergeleken met schoonmaak op reguliere locaties. Dit geeft schoonmakers meer ruimte op het naleven van veiligheidsnormen en in het voorbereiden van het veilig uitvoeren van de schoonmaakwerkzaamheden.''
Peter Muurling, voorwerker bij Asito: “Ik ben er erg trots op dat ik als voorwerker samen met mijn andere collega’s meer taken erbij heb gekregen. Trainingen zoals mangatwachttraining en VCA VOL hebben daar aan bijgedragen. Het reinigen van olielekkages, werken in elektrische ruimtes, opstellen van LMRA’s (Last Minute Risco Analyse) en specialistische reiniging van daken zijn mooie voorbeelden van onze taken. Veelzijdigheid van de werkzaamheden maakt deze baan voor mij uitdagend, geen dag is hetzelfde.”
Werken op een kolen- biomassacentrale
Peter: “Wij werken nu al 9 jaar bij RWE. Ik zorg ervoor dat de standaardtaken worden verdeeld onder het team: dit kan verschillen van terreinonderhoud, mangatwacht tot het schoonmaken van kraancabines. De rest van de werkzaamheden zijn zo divers, dankzij onze trainingen kunnen wij op verschillende manieren ingezet worden. Wij kunnen directe ondersteuning bieden aan de bedrijfsvoering zoals problemen bij het kolentransportsysteem waarbij continuïteit van de operationele bedrijfsvoering in het geding komt.
Goede samenwerking tussen Heyday en Asito
De samenwerking tussen beide partijen verloopt goed. Robert vertelt: “In elke samenwerking is het belangrijk dat je open en transparant met elkaar werkt. Mocht er iets niet goed gaan dan horen wij dat ook vanuit Heyday.” Wybren voegt hieraan toe: “Wij voeren als leidinggevenden werkplekinspecties uit waarbij wordt gecontroleerd of alle veiligheidsafspraken en regels in de praktijk worden nageleefd. Zijn de werkvergunningen op orde? Draagt iedereen de juiste beschermingsmiddelen? Noem maar op. Peter is hiervoor het eerste aanspreekpunt binnen zijn team. Deze samenwerking is een mooi voorbeeld van focussen op veiligheid én kwaliteit.”
Asito bestrijdt ziekteverwekkers in de zorg met effectieve UV-C desinfectie
In de gezondheidszorg is hygiëne van levensbelang. Desinfecteren is het proces waarbij micro-organismen zoals bacteriën, virussen en schimmels worden gedood of geïnactiveerd. In ziekenhuizen is desinfecteren erg belangrijk om de verspreiding van ziekten te beperken. Asito loopt voorop in de ontwikkeling van een veilige en effectieve desinfectiemethode.
Innovatieve aanpak van Asito
Voor het desinfecteren maakt Asito steeds vaker gebruik van UV-C licht. Met deze aanpak is de kans op ongewenste micro-organismen significant kleiner. Naast het voordeel voor de hygiëne, is deze manier van desinfecteren duurzamer, veiliger en minder intensief voor schoonmakers.
Werking van UV-C desinfectie
UV-C desinfectie is een manier om oppervlakken, water en de lucht te desinfecteren, zonder dat daarvoor desinfectiemiddelen nodig zijn. UV-C desinfectie gebruikt ultraviolet licht. De energie van dit licht verstoort het DNA van micro-organismen en voorkomt daarmee dat deze zich vermenigvuldigen. UV-C heeft veel voordelen ten opzichte van handmatig desinfecteren met schoonmaakmiddelen.
Voordelen UV-C desinfectie
Traditioneel worden ruimtes - nadat deze grondig gereinigd zijn - met chemische middelen gedesinfecteerd. Het proces moet zorgvuldig gebeuren en bestaat uit veel stappen. Door de vele handelingen is er kans op menselijke fouten. Daarnaast is er bij het herhaaldelijk gebruik van desinfectiemiddelen een risico op resistentie, residuvorming, milieuschade of gezondheidsklachten bij medewerkers. UV-C desinfectie heeft ten opzichte hiervan veel voordelen:
Effectief: In ideale omstandigheden kan de UV-C robot 99,99% van de bacteriën en virussen uitschakelen;
Efficiënt: Na de desinfectie kan de ruimte direct weer worden gebruikt. Voorheen, moest de ruimte tijdelijk gesloten blijven vanwege gezondheidsrisico’s voor zowel patiënten als medewerkers;
Duurzaamheid: UV-C desinfectie vervangt tot wel 90% aan desinfectiemiddelen waardoor het een positieve impact heeft op het milieu;
Voorkomt resistentie: Micro-organismen kunnen geen resistentie opbouwen tegen UV-C licht en doordat het gebruik van desinfectiemiddelen wordt vermindert, is de kans op resistentie in de toekomst veel kleiner.
UV-C desinfectie met robots
Asito heeft in samenwerking met ziekenhuizen veel ervaring opgedaan met het robotiseren van het desinfectieproces. Het desinfecteren met UV-C is secuur werk. Zo is de afstand van het UV-C licht en het oppervlak cruciaal voor de effectiviteit en moet het licht alle plekken kunnen bereiken. De robot weet precies wanneer overal voldoende UV-C licht heeft geschenen. De robot maakt het desinfecteren voor schoonmakers minder arbeidsintensief en minder risicovol. De rol van de schoonmaker verschuift daarmee naar voorbereiding, toezicht en het borgen van een veilige en effectieve inzet van de robot.
Nauwe samenwerking
Asito maakt voor UV-C desinfectie gebruik van Robot SAM. Deze robot is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Loop Robots. Asito werkt samen met Loop Robots om de UV-C desinfectierobot zo soepel mogelijk uit te rollen. Denk daarbij aan trainingen voor schoonmakers en het ontwikkelen van protocollen. Dit heeft al geleid tot succesvolle samenwerkingen met het VUmc in Amsterdam en het HagaZiekenhuis. Ook bij de recentste projecten bij de Universiteit Utrecht en het Noordwest Ziekenhuis is de samenwerking met Loop Robots nauw.
Asito en Theater Orpheus: een fijne samenwerking in een dynamische werkomgeving
Een optreden van BLØF, een groot congres van 2.000 man of een concert van K3. Theater Orpheus is het grootste culturele podium van Apeldoorn met een groot conferentiecentrum en een van de vijf grootste theaters in Nederland. Asito en Orpheus werken al sinds 2014 samen. Bart Klemann, klantmanager recreatie bij Asito, en Jasper Smid, business development manager bij Asito, vertellen over de fijne samenwerking tussen Asito en Orpheus.
Schoonmaken in het theater betekent werken in een dynamische werkomgeving. Bart vertelt: "Ons werk bij Orpheus is tweeledig. Drie dagen in de week maken onze schoonmakers de kantoren schoon én we zijn er indien gewenst, zeven dagen per week voor het theater zelf.” Asito is nauw betrokken bij de evenementenkalender van Orpheus. “We kijken per evenement hoeveel schoonmakers er nodig zijn en of we moeten opschalen. Bij een groot congres met zo’n 2.000 man zorgen we bijvoorbeeld vier of vijf keer per dag voor toiletreiniging. Gelukkig kunnen we makkelijk op- en afschalen met onze flexibele reservepoule.”
Gastvrijheid, flexibiliteit en schoonbeveling
Binnen de sector recreatie zet Asito continu in op drie belangrijke pijlers: gastvrijheid, flexibiliteit en schoonbeleving. Zo ook bij theater Orpheus. Jasper: “Gastvrijheid hoort bij het theater. We werken in een omgeving waar mensen genieten van een middag of avondje uit. Wij zijn het verlengstuk van de organisatie; we wijzen gasten de weg, helpen bij de garderobe en maken alles schoon. Door de guestjourney te beïnvloeden zorgen we voor een lach op het gezicht van de bezoekers van Orpheus. Van parkeerplaats tot garderobe; van toilet, foyer tot de zalen. Daarom trainen we onze medewerkers continue om door de bril van de bezoekers van Orpheus te kijken.”
Ook flexibiliteit en schoonbeleving zijn vanzelfsprekendheid in de samenwerking, zo vanzelfsprekend dat het eigenlijk niet eens ter sprake komt. “We hebben binnen deze sector te maken met een seizoen trend”, legt Bart uit. “Dat geldt ook voor het theater: bepaalde maanden zijn drukker dan andere maanden, en de weekenden en avonden zijn over het algemeen ook drukker. Bij Orpheus schalen we makkelijk op en af, we denken met elkaar mee en stellen ons flexibel op.” Jasper: “Het indrukwekkende Orpheus theater vormt het decor voor een gevarieerd programma, waaronder veelzijdige theatervoorstellingen en congressen. Wij sluiten daarbij aan met belevingsgerichte schoonmaak waarbij we de guestjourney zo optimaal willen beïnvloeden.”
Fijne samenwerking
Asito en Orpheus werken al jaren fijn samen. “Dat hebben we vooral ook te danken aan de diverse voordames, die vijf tot zes dagen per week op locatie zijn. Er is nooit gedoe, en als dat er wel is, wordt het meteen opgelost”, vertelt Bart. De medewerker frontoffice bij Orpheus, werkt veel samen met de voordames en is daar erg over te spreken. “De samenwerking met de voordames is heel prettig, ze denken altijd met mij mee. Als ik iets over het hoofd zie op de planning, dan zien zij het meteen. En als we ineens last-minute veel boekingen hebben, zorgen de voordames ervoor dat alles op rolletjes loopt. Die pro-activiteit en flexibiliteit zijn erg fijn.”
Koperen Kees
Centraal in de samenwerking tussen Asito en Orpheus, staat de 'Koperen Kees'. Het merkteken aan de voorzijde van het podium en vaste referentiepunt voor het plaatsen van bijvoorbeeld decor, licht en geluid, is in vrijwel elk theater in Nederland te vinden. Maar het is ook de naam van de businessclub van Orpheus, waar Asito trots lid van is. “We zien de waarde van cultuur in Orpheus en dus in Apeldoorn, en zijn daarom lid van de Koperen Kees”, vertelt Bart. Met een knipoog voegt hij er aan toe: “Oh, en we maken de échte Koperen Kees – het middelpunt van elk theater - natuurlijk ook schoon tijdens onze schoonmaakwerkzaamheden.”
Asito aircraft: Wij werken op een unieke werkplek!
Bij Asito aircraft zijn we trots op onze unieke werkplek waar écht geen dag hetzelfde is. De wereld van vliegtuigschoonmaak is een uitdaging op zich. Vliegtuigen worden door de vliegtuigmaatschappijen zo efficiënt mogelijk ingezet en de tijd dat een vliegtuig aan de grond staat wordt tot het minimum beperkt. Dit vereist een efficiënte afhandeling van onder andere de schoonmaak en de board supply. Daarnaast wordt er nadrukkelijk een beroep gedaan op de flexibiliteit van de schoonmaakteams. Wanneer elke minuut telt is een goed ingespeeld en flexibel team cruciaal.
Richelon Emerenciana, klantmanager Asito aircraft, verwoordt het treffend: “Sommige mensen hebben een beeld dat schoonmaken minder is dan andere beroepen. Maar als het vliegtuig niet schoon is, gaat het nergens naartoe. En andere processen kunnen niet doorgaan als wij niet klaar zijn. We zijn net zo belangrijk als iedere andere partij aan boord.”
Meer dan alleen schoonmaak
Schoonmaken is de basis van onze dienstverlening. Hiermee zorgen we voor een hygiënische en prettige omgeving voor passagiers en bemanning. Naast de normale schoonmaak aan de gate, maken we periodiek ook technisch schoon, oftewel deep cleaning.
Maar bij Asito aircraft doen we veel meer dan alleen schoonmaken. We zijn ook verantwoordelijk voor de doorzoeking van de vliegtuigcabine, waarbij we grondig controleren op (verboden) voorwerpen die niet aan boord horen te zijn. Deze taak draagt bij aan de algehele veiligheid van de burgerluchtvaart.
Daarnaast verzorgen we de board supply, waarbij we ervoor zorgen dat de benodigdheden voor de reiziger zoals dekens en kussens, aanwezig zijn. We hebben hiervoor een speciaal team dat de karren met schone board supply in schaarwagens naar de vliegtuigen brengt en meteen de gebruikte ophaalt. We zorgen er ook voor dat de kussens en dekens voor de terugvlucht meegaan in de bagageruimte.
"Asito zorgt niet alleen voor vliegtuigschoonmaak, maar zorgt ook voor veiligheid door het doorzoeken van de vliegtuigcabine. We inspecteren het vliegtuig op (verboden) voorwerpen die niet aan boord horen te zijn."
Innovatieve oplossingen voor veiliger en efficiënter werken
Het werk aan boord van vliegtuigen is fysiek veeleisend. Onze medewerkers van board supply dragen zware pakketten met dekens en kussens en tillen vaak boven hun hoofd. In samenwerking met onze klant hebben we een veilige board supply trolley ontwikkeld, waardoor onze medewerkers niet meer alles zelf hoeven te dragen. Het idee voor deze innovatie kwam van onze eigen medewerkers, wat het extra bijzonder maakt. De board supply trolley's komen aan boord door middel van een schaarwagen. Het werk wordt hierdoor makkelijker en veiliger.
Slimme samenwerking
Om de grondafhandeling aan een vliegtuig zo efficiënt mogelijk uit te voeren, is de onderlinge afstemming van de verschillende partners cruciaal. Asito werkt hierin samen met KLM vanuit hun regiecentrum, wat veel voordelen heeft opgeleverd. We hebben hierdoor altijd de meest actuele gegevens beschikbaar. Zo zien we bijvoorbeeld wanneer een toestel later of juist eerder klaarstaat voor de schoonmaak en kunnen daarop inspelen met de beschikbaarheid van onze teams.
Door deze integrale samenwerking is de grondtijd een stukje verkort. Dit betekent een mooie efficiëntieverbetering en daarmee kostenbesparing voor de vliegtuigmaatschappij.
"De samenwerking tussen Asito en KLM laat zien hoe samenwerken kan leiden tot betere efficiëntie en tijdsbesparing in de luchtvaart."
Trots op onze unieke werkplek
Bij Asito aircraft zijn we trots op wat we voor onze klanten mogen betekenen. We werken op een unieke werkplek waar geen dag hetzelfde is. De planning is uitdagend en vereist een hoge mate van flexibiliteit. Onze samenwerking met KLM in het regiecentrum is een mooi voorbeeld van hoe we onze diensten optimaal afstemmen om de beste resultaten te behalen.
Asito helpt betrouwbaarheid, kwaliteit en veiligheid borgen in cleanrooms
Het aantal cleanrooms in Nederland groeit. Worden deze ruimtes niet goed schoongehouden, dan kan dat grote gevolgen hebben. Bij Asito optimaliseren we cleanroomreiniging continu. Met als doel: betrouwbaarheid, consistentie, kwaliteit en veiligheid van producten waarborgen en het risico op contaminatie minimaliseren.
Schoonmaker aan het werk in cleanroom van Benchmark. Benchmark bedenkt en ontwikkelt producten voor de complexe industrie, defensie, commerciële lucht- en ruimtevaart, halfgeleiderindustrie en medische sector.
Wordt in deze omgevingen niet onder de juiste voorwaarden en richtlijnen schoongemaakt, dan kan een teveel aan stofdeeltjes of besmetting optreden. “Dat kan grote gevolgen hebben”, vertelt Jasper Smid, business development manager bij Asito. “Stofdeeltjes, micro-organismen en andere verontreinigingen kunnen de productiekwaliteit in gevaar brengen. Dat kan leiden tot productfouten, recalls en zelfs tot gezondheidsrisico's voor consumenten. Maar ook tot operationele problemen, zoals storingen in apparatuur en ongeplande stilstand. En tot reputatieschade. Goed onderhoud en duidelijke gedragsregels zijn essentieel om het risico op verontreiniging te minimaliseren. Daarom is het belangrijk dat er bij schoonmaak kennis van geldende normen en procedures is, dat schoonmakers beschikken over de juiste materialen en middelen én zijn opgeleid in deze specialistische schoonmaakdienst. Want dat zorgt voorbetrouwbaarheid, consistentie en het waarborgen van kwaliteit en veiligheid.”
Wat is een cleanroom?
Een cleanroom is een gecontroleerde omgeving die speciaal is ontworpen om de concentratie van stofdeeltjes, micro-organismen, en andere verontreinigingen tot een minimum te beperken. Dit wordt bereikt door middel van luchtfilters, strikte toegangsregels en specifieke reinigingsprotocollen. Cleanrooms worden vaak gebruikt in sectoren zoals de farmaceutische industrie, biotechnologie, en de productie van halfgeleiders, waar zelfs de kleinste vervuiling een product kan beschadigen of beïnvloeden.
Kwaliteitsnormen
“De richtlijnen en eisen voor schoonmaak verschillen per cleanroom”, zegt Martin Eggermont, operationeel opleider bij Asito. “De procedures die voor een specifieke cleanroom gelden, liggen vast in de SOP, de Standard Operation Procedure.” Het is belangrijk dat deze protocollen gehandhaafd worden, zegt hij. “Bij Asito zijn we volledig op de hoogte van de actuele kwaliteitsnormen ISO 14644 en GMP (Good Manufacturing Practice) en werken we volgens deze normen. Daarvoor werken we bijvoorbeeld samen met gecertificeerde partners – zoals specialisten in cleanroombouw, leveranciers van middelen en materialen en kledingleveranciers – die producten en middelen leveren op basis van de gestelde normen en richtlijnen.”
“Bij Asito zijn we volledig op de hoogte én werken we volgens de actuele kwaliteitsnormen ISO 14644 en GMP (Good Manufacturing Practice).”
Blijven bijleren
De opleiding voor het schoonmaken van cleanrooms verzorgt Asito in samenwerking met branchevereniging VCCN, die cursussen en gecertificeerde opleidingen over het ontwerpen en gebruiken van cleanrooms geeft. Martin: “Al onze schoonmakers die cleanrooms schoonmaken volgen er een verplichte gedrags- en schoonmaaktraining, waarin ze bijvoorbeeld leren over de omkleedprocedure, de looproutes en hygiëneregels. Bij voorkeur trainen we medewerkers op locatie, zodat zij direct leren werken volgens de protocollen van een specifieke klant. En ze bijvoorbeeld precies weten welke reinigingsmethoden en -middelen ze moeten gebruiken. Schoonmakers krijgen ieder jaar een update van de cursus, en na vijfjaar een nieuwe cursus.”
Jasper: “Zo worden cleanrooms op de juiste manier schoongemaakt én bieden we klanten zekerheid in tijden van arbeidskrapte. Bij ziekte of vakantie hebben we altijd genoeg mensen beschikbaar die cleanrooms kunnen én mogen reinigen.” En het mes snijdt aan twee kanten, vertelt hij. “Bij Asito vinden we het belangrijk dat onze medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. Een opleiding volgen maakt hun werk interessanter en leuker.”
“Bij Asito vinden we het belangrijk dat onze medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. Een opleiding volgen maakt hun werk interessanter en leuker.”
Herhaaldelijk controleren
Een belangrijk onderdeel van het reinigingsproces zijn de controles. Jasper: “Vaak doen opdrachtgevers dat zelf. Bijvoorbeeld met deeltjesmeters, visuele inspecties of ATP-metingen, waarbij monsters van het oppervlak worden genomen. Om onze werkzaamheden goed te kunnen monitoren, meten we zelf ook.” Asito meet herhaaldelijk de schoonmaakkwaliteit door middel van audits: vlak na de schoonmaak, zodat effectiviteit van schoonmaak kan worden verhoogd, en tussen schoonmaakbeurten door, om noodzaak voor aanpassingen te achterhalen. “Door deze audits te doen detecteren we tijdig afwijkingen en leveren we cleanrooms optimaal op voor onze klant.”
“Door herhaaldelijk de schoonmaakkwaliteit te meten door middel van audits, detecteren we tijdig afwijkingen en leveren we cleanrooms optimaal op voor onze klant.”
Kennis en kunde
Asito maakt al 40 jaar cleanrooms schoon. “Bij Asito beschikken we over veel kennis en ervaring op het gebied van cleanroomreiniging. Daar profiteren onze klanten van”, benadrukt Jasper. “We doen veel meer dan het schoonmaken van cleanrooms alleen: we geven advies, doen onderzoek én maken gebruik van ons brede netwerk. Alles om de klant nóg beter van dienst te zijn.”
Vloeronderhoud optimaliseren met het vloerenpaspoort
Vloeronderhoud zorgt ervoor dat je vloeren langer goed en mooi blijven. Maar goed vloeronderhoud kan ingewikkeld zijn. Want wanneer is een vloer toe aan onderhoud? Welk middel gebruik je het beste? Is klein onderhoud voldoende, of is de vloer juist toe aan groot onderhoud? En wat gaat het kosten? Bij Asito bedachten we een oplossing om vloeronderhoud eenvoudig te maken. Met ons vloerenpaspoort heb je altijd grip op het onderhoud, de kosten en de kwaliteit van je vloeren.
Chantal Snijders, innovatiemanager bij Asito, houdt zich in haar rol dagelijks bezig met het zoeken naar en toepassen van nieuwe oplossingen voor uitdagingen die spelen op schoonmaakgebied. “Structureel vloeronderhoud is superbelangrijk om de kwaliteit van vloeren te behouden. Daarom is het essentieel om het onderhoud goed vast te leggen. Maar in de praktijk gebeurt dat niet altijd. Soms wordt er in Excel-bestanden of op papier bijgehouden wat er wanneer is gedaan, maar dat is niet gebruiksvriendelijk en ook niet transparant.”
Asito ontwikkelde daarom het vloerenpaspoort, een app die het onderhoud van vloeren overzichtelijk maakt. De app bestaat uit twee delen: een webapplicatie en een applicatie voor op je telefoon. Chantal: “Via de webapplicatie log je in en is alle informatie over de vloeren van de klant zichtbaar. Denk aan welke vloeren er zijn, in welke ruimtes die liggen én wat het oppervlak van die vloeren is. Maar ook welke onderhoudsmiddelen worden gebruikt om de vloeren te onderhouden en wanneer er voor het laatst onderhoud is gepleegd. De telefoonapplicatie is voor vloeronderhoudsmedewerkers. Zij voorzien de app van input over vloeronderhoud –zoals welke onderhoudstaken wanneer zijn uitgevoerd en welke middelen daarvoor zijn gebruikt – en vullen op die manier de webapplicatie.”
Geen verrassingen meer
“Het vloerenpaspoort kent een hoop voordelen”, zegt Chantal. “Met het vloerenpaspoort houd je de status van je vloeren continu up-to-date, omdat je op een heel makkelijke manier alle benodigde data verzamelt en borgt. Je beoordeelt vloeren bijvoorbeeld gemakkelijk aan de hand van een score: slecht, gemiddeld of goed. Zo kun je vloeronderhoud optimaliseren. Want weet je wat de staat is van je vloeren, dan weet je ook precies wat je nodig hebt. En kun je bijvoorbeeld vaker een kleine onderhoudsbeurt doen om een grote onderhoudsbeurt uit te stellen. Dat komt de kwaliteit en levensduur van vloeren ten goede én is duurzamer.”
Chantal: "Het vloerenpaspoort geeft grip"
Vloeronderhoudsmedewerkers registreren achteraf in de app wanneer en welk onderhoud ze hebben uitgevoerd op de vloeren. Zo weten ze een volgende keer precies waarmee ze aan de slag kunnen. Daarnaast maken zij via de app makkelijk een melding van opvallendheden, bijvoorbeeld als een vloer verslechtert. Ook houden zij met het vloerenpaspoort bij welke middelen voor onderhoud gebruikt moeten worden. “Zo is er nooit het risico dat een vloer met een verkeerd middel wordt behandeld, waardoor deze onherstelbaar beschadigt.” De app gebruikt bovendien op een slimme manier beschikbare data. “De vloeren in een universiteitsgebouw kunnen bijvoorbeeld per ruimte verschillend zijn. Maar ze worden ook verschillend gebruikt. In de gang wordt veel meer gelopen dan in de vergaderruimte. Houd je de status bij, dan weet je bijvoorbeeld dat je in veelgebruikte ruimtes vaker onderhoud moet doen dan in ruimtes die minder intensief gebruikt worden.”
Het vloerenpaspoort geeft overigens niet alleen grip op kwaliteit, maar ook op kosten, benadrukt Chantal. “Het paspoort geeft actuele en complete informatie om een meerjarenonderhoudsplan op te kunnen stellen. Dat helpt kosten in te schatten en budgetten te stellen voor de toekomst. Klanten komen zo niet meer voor verrassingen te staan.”
Compleet vloerenoverzicht
Hoe meer vloeren je hebt, hoe meer profijt je hebt van het vloerenpaspoort. “In principe is het in alle sectoren en voor alle klanten interessant, maar hoe meer vloeren je hebt, hoe moeilijker het is om grip te houden op het vloeronderhoud. Met het vloerenpaspoort houd je zelfs met tienduizend vloeren of meer het overzicht.” Organisaties weten niet altijd precies welke vloeren zij hebben en welke kwaliteit zij hebben. Dit maakt het moeilijker om een compleet beeld te geven aan een potentiële onderhoudspartij bij een aanbesteding. Asito kan bij elke klant het volledige vloerenoverzicht in kaart brengen als de klant dat wenst. “Omdat we dat direct vastleggen in het paspoort, hoeft een klant dat nooit meer te doen. Dat scheelt tijd en geld; klanten kunnen daardoor gerichter aanbesteden in de toekomst.”
De applicatie is eenvoudig in gebruik. Chantal: “Hij is gebruiksvriendelijk. Er is geen extra training of instructie voor klanten of onderhoudsmedewerkers nodig om de applicatie in de praktijk toe te passen.”
Innovaties die werken
Het vloerenpaspoort is nog in ontwikkeling; Asito heeft het de afgelopen tijd op meerdere locaties getest en de reacties zijn positief. Digitale registratie op de werkvloer wordt steeds meer vanzelfsprekend”, aldus Chantal. “We willen duurzamer en efficiënter werken, werkdruk verlagen, kwaliteit verhogen en tevreden klanten. Een innovatieve oplossing is voor ons pas een goede oplossing als we er allemaal baat bij hebben; Asito, onze medewerkers én onze klanten. Het vloerenpaspoort is daar een uitstekend voorbeeld van.”
Vakmanschap van Asito draagt bij aan het meesterschap van Grolsch
Koninklijke Grolsch, een van de meest iconische bierbrouwerijen van Nederland, staat bekend om zijn kwaliteit en innovatie. Asito is er trots op om al meer dan 20 jaar de schoonmaakpartner zijn van dit mooie bedrijf. De schoonmaak van een industriële locatie als Grolsch vraagt om grote betrokkenheid: de continuïteit van het productieproces mag niet verstoord worden. Om de hoge standaarden die Grolsch hanteert te kunnen handhaven, is een schone én veilige werkplek essentieel. Een goede samenwerking tussen Grolsch en Asito is hierbij van groot belang. We spraken met Jeanette Teunis, objectleider Asito, Rick Assink, servicedesk coördinator Grolsch en Edith Achterberg, voorwerker Asito over het belang van een goede onderlinge samenwerking en de uitdagingen die ze hierbij tegenkomen.
In de dynamische omgeving van een bierbrouwerij is continuïteit cruciaal
Asito begrijpt dit als geen ander en past haar werkzaamheden aan op het productieproces van Grolsch. “De productielocatie, kantoren, kleedruimtes en kantines vragen allemaal om een specifieke schoonmaakintensiteit en -methode. Daarnaast zijn veel handelingen nodig om het productieproces continu en veilig te laten draaien”, aldus Rick Assink.
De essentiële rol van de voorwerker
Bij Asito begrijpen we het belang van een efficiënte werkvloer. In de samenwerking tussen Grolsch en Asito speelt de voorwerker een essentiële rol. “Edith heeft de tijd en verantwoordelijkheid om planningen te maken, werk voor te bereiden en werkvergunningen af te stemmen. Jeanette Teunis, objectleider bij Asito vertelt: “Edith is onze voorwerker bij Grolsch, zij kent elke hoek van de locatie en weet precies hoe ze de taken moet integreren zonder de productie te verstoren. Onze schoonmakers nemen eigenaarschap en noteren calamiteiten, zoals lekkages, in een digitaal logboek. Dit systeem zorgt ervoor dat de juiste mensen snel worden ingeschakeld om problemen op te lossen.” Dankzij het nauwe contact tussen de medewerkers van Grolsch en de voorwerker van Asito kunnen beide partijen storingen direct verwerken in het logboek, of het nu gaat om kapotte urinoirs of vervanging van prullenbakken.
Edith: "Mijn werk als voorwerker is uitdagend en elke dag weer anders. Het is erg fijn dat het contact tussen Grolsch en Asito medewerkers zo nauw is.”
Veiligheid voorop
“Veiligheid is voor ons de allerhoogste prioriteit. Onze medewerkers zijn VCA-gecertificeerd en getraind om te werken volgens de hoogste veiligheidseisen. Of het nu gaat om de dagelijkse schoonmaak of het ingrijpen bij calamiteiten, wij zorgen ervoor dat alles veilig en volgens protocol verloopt”, aldus Jeannette Teunis, objectleider bij Asito. Veilig werken in een industriële omgeving is cruciaal en net zo belangrijk is het gebruik van veilige schoonmaakproducten. Rick Assink: “Vanuit ons wordt er streng gehandhaafd op welke schoonmaakproducten Asito gebruikt. Binnen de voedingsmiddelenindustrie zijn er strenge regels over welk schoonmaakproduct je kan gebruiken die niet schadelijk is voor de consumptie. Bij de introductie van een nieuw schoonmaakproduct wordt deze eerst onderzocht door het laboratorium in de fabriek. Na goedkeuring kan het product worden gebruikt door Asito.”
Van lange afstanden naar slimme oplossingen
De grote afstanden die de schoonmakers moeten lopen zijn een uitdaging op zich. “Samen kijken we ernaar hoe de schoonmakers efficiënter en veiliger kunnen werken. Dat hebben we gedaan door te kijken naar de afstanden die ze per dag moeten lopen. Kunnen we die vloeroppervlaktes bijvoorbeeld ook reinigen met een schoonmaakrobot zodat de medewerkers andere taken op zich kunnen nemen. Sinds 4 jaar maken we gebruik van schoonmaakrobots om de bezoekers brug over het productiegedeelte schoon te houden. Een ander voorbeeld is het vele afval dat onze schoonmakers ophalen op de verschillende locaties. Dit zorgde ervoor dat ze lange afstanden liepen met afval. De oplossing die we hier samen voor vonden was eenvoudig maar efficiënt: er werden meer afvalstations geïntroduceerd”, aldus Jeannette Teunis, objectleider Asito.
Opleiding en ontwikkeling voor topresultaten
Asito hecht veel waarde aan de voortdurende ontwikkeling van haar medewerkers. Zo hebben de medewerkers bij Grolsch bijvoorbeeld met succes de volgende cursussen afgerond: basisveiligheid VCA, Specialistische vloerreiniging en BVO. Ze blijven op deze manier op de hoogte van de nieuwste schoonmaaktechnieken en veiligheidseisen. Door onze langdurige samenwerking met Grolsch weten onze teams precies wat er nodig is. Ze werken als een verlengstuk van de facilitaire dienst, technische dienst en plantmanagement. Edith is als voorwerker niet alleen verantwoordelijk voor de dagelijkse schoonmaak. Maar zij is ook contactpersoon bij calamiteiten, coördineert verhuizingen van kantoren en begeleidt externe partijen binnen de fabriek. Bijvoorbeeld bij het verhelpen van een lekkage of bij de reparatie van een toiletblok. Mooie voorbeelden van wat we binnen Asito taakintegratie noemen.
Een betrouwbaar partnerschap
De samenwerking tussen Asito en Grolsch laat zien hoe belangrijk geïntegreerde schoonmaak- en facilitaire diensten zijn. Wij zorgen ervoor dat de productie bij Grolsch altijd door kan gaan. Samen creëren we een schone, efficiënte en veilige werkomgeving. Dit draagt bij aan de kwaliteit van de productie en de tevredenheid van alle medewerkers.
Op de foto: v.l.n.r.: Edith Achterberg, voorwerker Asito, Rick Assink, servicedesk coördinator Grolsch en Jeanette Teunis, objectleider Asito.
Asito, BAM en Heijmans starten Quick Response Team in Schiphol Terminals
BAM Bouw en Techniek, in samenwerking met Asito, en Heijmans Utiliteit zetten op Schiphol een Quick Response Team in, om kleine verstoringen proactief te verhelpen. BAM en Asito in Terminal 3, Schiphol Plaza en overige operationele gebouwen, Heijmans doet dit met eigen medewerkers in Terminal 1 en 2. Op al deze locaties zetten de bedrijven een handyman en een huismeester in. Zij lopen rondes om zo effectief en snel kleine en simpele verstoringen te verhelpen.
Op de foto: v.l.n.r.: Gijs de Vos, handyman Heijmans, Chris van Veen, huismeester BAM, John Theuns, huismeester Heijmans en Harry Vogelaar, handyman BAM/Asito.
De ogen en oren in de Terminals
De handyman en huismeester zijn de ogen en oren in de terminals, waardoor zij defecten sneller signaleren. De kleine klussen kunnen door de handyman direct worden opgepakt. Voor de wat grotere klussen, zoals bijvoorbeeld schilderwerk, heeft de handyman een signaalfunctie. Op basis daarvan plant de handyman groter onderhoud in bij de teams die dit verzorgen.
Het team verhelpt proactief aankomende verstoringen op bijvoorbeeld rolpaden of andere kleine potentiële defecten. Zoals het vastzetten van loszittende deurklinken of het verhelpen van klemmende en piepende deuren. Zo heeft de reiziger minder last van ongemakken in de terminals en andere gebouwen op Schiphol.
Samen werken aan de doelstellingen van Schiphol
De inzet van het Quick Response Team past bij de doelstelling van Schiphol om kwaliteit en goede dienstverlening te bieden aan reizigers. Het reguliere onderhoud dat wordt gepleegd door zowel BAM als Heijmans gaat gewoon door, maar door de inzet van dit team worden ongemakken die in enkele minuten kunnen worden verholpen, direct opgepakt en opgelost.
"We kijken continu naar verbeteringen in onze dienstverlening voor Schiphol. Het Quick Response Team is daar een mooi voorbeeld van. In directe samenwerking met Asito en de andere main contractor Heijmans zetten we ons hiervoor ons. We zijn bijzonder verheugd dat we samen met Asito in het Quick Response Team optrekken. We hebben met hen een langdurige samenwerking en trekken als partners hierin op. Samen maken we de omgeving voor de reizigers, maar ook voor de vele Schiphol medewerkers een stuk aangenamer. Daar zetten wij ons elke dag voor in", zegt Jeroen Heuverkamp, afdelingshoofd BOK uitvoering BAM Bouw en Techniek. "We zijn ontzettend blij dat we onderdeel zijn van het Quick Response Team", vult Diana van Zeelt, Operationeel Manager Asito aan. "We werken al geruime tijd heel goed samen met BAM en met het Quick Response Team gaan we nu nog een stap verder. Samen maken we Schiphol elke dag beter."
Diana: “Asito werkt al heel goed samen met BAM en met het Quick Response Team gaan we nu nog een stap verder. Samen maken we Schiphol elke dag beter.”
Continu in beweging
“Als je niet in beweging bent, dan loop je nergens tegenaan. Door, vanuit het Quick Response Team, continu te blijven bewegen en vanuit de ogen van de passagiers en onze opdrachtgever te kijken, proberen we kleine storingen en defecten voor te zijn. Het uitgangspunt is een soepel werkende terminal en een betere beleving vanuit de reizigers. Dit doen we met een team van professionele, enthousiaste en goedgetrainde Heijmans-, BAM- en Asito medewerkers,” zegt Ralph Keesmaat, Business Manager bij Heijmans Utiliteit.
Duurzame samenwerking Schiphol
Zowel BAM Bouw en Techniek als Heijmans Utiliteit hebben met Schiphol een prestatiecontract voor perceel 5A en 5B. Bij Perceel 5A van Heijmans behoren de Terminal 1 en 2. Bij perceel 5B van BAM behoren Terminal 3, Schiphol Plaza, de parkeer- en overige operationele gebouwen. Binnen deze percelen voeren BAM Bouwen Techniek, Heijmans Utiliteit en Schiphol Services het beheer en onderhoud uit aan de installaties en bouwkundige onderdelen. Ook voeren BAM Bouw en Techniek en Heijmans Utiliteit ver- en nieuwbouwprojecten op de luchthaven uit.
Sociaal werkgeverschap in de praktijk bij gemeente Renkum en Ede
Ton Stevens voelt zich thuis in zijn rol als voorman bij de gemeente Renkum. Met een team van zeven collega's, waarvan sommigen met psychische uitdagingen, zorgt hij elke dag voor een schoon en netjes gemeentehuis. Zijn achtergrond in de groenvoorziening en ervaring binnen de Sociale Werkvoorziening hebben hem voorbereid op deze taak, waarbij menselijkheid en begrip centraal staan.
“Mijn gevoel ligt bij het welzijn van mijn collega’s” zegt Ton. En dat blijkt uit alles wat hij doet. Het ochtendritueel begint steevast met koffie en een praatje, waarbij hij de sfeer peilt en eventuele problemen bespreekt. “Het is belangrijk om alert te zijn op hoe iedereen zich voelt. Eén van mijn collega’s heeft bijvoorbeeld een hoge bloeddruk en is dan bang dat hij doodgaat. Dan is het mijn taak om hem gerust te stellen.”
Betrokkenheid en ondersteuning
Ton begeleidt zijn teamleden niet alleen praktisch, maar ook emotioneel. Of het nu gaat om iemand die paniek ervaart bij veranderingen in de werkwijze of een collega die een rustige hand nodig heeft om de dag door te komen, Ton is er altijd. “Het koffiemomentje is heel belangrijk” vertelt hij. “Daar kunnen we even praten en zorgen dat iedereen zich op zijn gemak voelt voordat we aan de slag gaan.”
De collega's van Ton werken in verschillende delen van de gemeente: twee rijden op de auto en verzorgen onder andere de schoonmaak van gymzalen, een ander werkt op de gemeentewerf, en vier werken in het gemeentehuis. Ze hebben allemaal een jobcoach vanuit de gemeente, en er is een tweewekelijks overleg om hun voortgang en eventuele uitdagingen te bespreken.
Hulpmiddelen en trainingen
Ton maakt gebruik van de LEVIY-app om de voortgang van werkzaamheden vast te leggen en te controleren. Dit helpt niet alleen om de kwaliteit van het werk te waarborgen, maar ook om eventuele problemen bespreekbaar te maken met de collega's. “Het is een handige tool om alles bij te houden en direct foto’s te kunnen delen van wat goed gaat en wat beter kan” legt Ton uit.
Naast de dagelijkse werkzaamheden hebben Ton en zijn team ook profijt van trainingen. Ze volgden bijvoorbeeld de cursus “Werk Onbeperkt” bij Werkkracht, waar ze leerden over de psyche van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Ik heb er zeker wat van geleerd. Het helpt ons om ons werk beter te doen” zegt Ton.
Aanpak van Asito
De aanpak van Asito speelt een cruciale rol in het succes van Ton en zijn team. Dave Williams, objectleider bij Asito, is hierbij een belangrijke schakel. “Ik kan altijd bij Dave aankloppen als ik ergens tegen aanloop” zegt Ton. Ze overleggen samen over klantvragen en contractafspraken, en Dave zorgt ervoor dat hij regelmatig op de werkvloer aanwezig is. “Het is belangrijk dat ik de mensen ken en weet wat er speelt. Zo kunnen we beter inspelen op hun behoeften.”
Asito rekent hier niet in standaard uren, maar kijkt naar de mogelijkheden van de medewerkers. “Er wordt in dit geval inderdaad anders gekeken” zegt Dave. “Je kijkt naar wat iemand kan, niet naar wat iemand niet kan.” Dit mensgerichte beleid zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht zijn of haar beperkingen, een eerlijke kans krijgt om bij te dragen en te groeien.
Vertrouwen en plezier
De samenwerking met de gemeente verloopt soepel dankzij de open communicatie en het wederzijdse vertrouwen. Zo ook bij de gemeente Ede, waar Williams ook objectleider is. We spreken daar met Jan Busser, facilitair medewerker. Hij spreekt vol lof over de samenwerking. “Je krijgt een speciale band met deze collega’s” zegt hij. “Vertrouwen is heel belangrijk. Als zij zich op hun gemak voelen, kunnen ze beter presteren.”
Deze aanpak heeft geleid tot bijzondere verhalen en momenten van plezier op de werkvloer. Zoals het verhaal van Wilma, die de douches schoonmaakt en daar de slippers van Jan aantrof. Jan fietst iedere dag naar zijn werk en maakt zodoende gebruik van de douches en stalt daar zijn badslippers. Wilma was van mening dat die slippers niet meer konden en kocht een nieuw paar voor Jan. “Er is veel humor en dat maakt het werk leuk” zegt Jan. Maar hij benadrukt ook het belang van aandacht en scherpte: “Je kunt er niet op vertrouwen dat het goed komt, je moet er continu aandacht aan blijven besteden.”
Een eerlijke kans voor iedereen
Ton, Dave en hun collega's bij Asito zetten zich dagelijks in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek te geven waar ze kunnen groeien en bloeien. De ondersteuning van Asito, de samenwerking met de gemeente en de persoonlijke betrokkenheid van mensen als Ton maken dit mogelijk. Ton hoopt dat andere bedrijven dit voorbeeld zullen volgen. “Alle mensen verdienen een eerlijke kans om hun talenten te laten zien” zegt hij.
Dankzij de inzet en het hart voor de zaak van mensen zoals Ton en Dave, is sociale inclusie bij Asito niet alleen een streven, maar een dagelijkse realiteit.
De onmisbare schakel: Asito handymen bij Fuji
Binnen het segment Industrie doen veel van onze medewerkers bij klanten meer dan alleen schoonmaken. Bij grote industriële klanten combineren we onze schoonmaaktaken vaak met aanvullende taken. We noemen dat taakintegratie.
Een mooi voorbeeld van deze werkwijze en samenwerking met onze klanten vinden we bij Fuji in Tilburg. Bij Fuji hebben we, via technisch dienstverlener Equans, een team van handymen, dat zich fulltime bezighoudt met diverse andere taken dan schoonmaken. Op het grote terrein van Fuji in Tilburg spraken we met Twan Donders, hoofd van het handyman team, en Kimberly Hendriks van de Luitgaarden, objectleider Fuji, over deze veelzijdige samenwerking.
Meer dan alleen schoonmaken
Kimberly werkt al ruim 22 jaar bij Asito en is al die tijd verbonden geweest met Fuji, dat al bijna 40 jaar klant is van Asito. Kimberly vertelt: "Na al die jaren zijn we als Asito-team een onderdeel van Fuji geworden. Zeker 40% van onze werkzaamheden heeft niets met schoonmaken te maken. Zo beheren wij bijvoorbeeld de interne shop met bedrijfskleding en kantoorartikelen, zorgen we voor de legionella bestrijding, bereiden we vergaderruimtes voor, en begeleiden we de ongediertebestrijding. Daarnaast hebben we drie handymen in dienst die handymen-werkzaamheden verrichten."
“Zo'n 40% van onze werkzaamheden heeft niets met schoonmaken te maken”
Een vast team van handymen
Twan Donders is de meewerkend voorman van dit team. Hij is al 25 jaar in dienst van Asito en al die tijd werkzaam bij Fuji. Hij vertelt: “Fuji had een handyman in dienst die te veel werk had om alle werkzaamheden aan te kunnen. Ze vroegen me om bij te springen in eerste instantie voor 8 uur per week.” Het aantal uren breidde zich in de loop van de jaren steeds verder uit en op dit moment heeft Asito 3 handymen in dienst voor Fuji. Naast Twan zijn dit Corné Doomen en Petrie van Loon, samen goed voor jarenlange ervaring bij Fuji. Twan: “Fuji heeft ons steeds meer taken toevertrouwd. Als vaste krachten met een duidelijk takenpakket ondersteunen wij Fuji. We zijn als handymen de olie tussen de radartjes.”
“De handymen van Asito zijn bij Fuji als de olie tussen de radartjes.”
Taken van de handymen
Het takenpakket van de handymen is zeer uitgebreid. Twan: “Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat de installatie van de retourput schoon blijft. Door deze installatie stroomt het water terug naar de eigen waterzuivering van Fuji’. Hiervan nemen wij monsters en testen de kwaliteit van het water.” Een andere belangrijke taak die aan de Handymen is toevertrouwd, is het reinigen, testen en repareren van de gasmaskers: “Wij wassen de gasmaskers die Fuji medewerkers in bepaalde delen van de productie moeten dragen. Na het wassen en drogen, testen we deze om te controleren of ze nog luchtdicht zijn.” Ook de controle op de brandmelders wordt door Asito uitgevoerd: “Wij testen deze door met een hulpmiddel een gas vrij te laten komen. Op het meldpaneel kunnen we dan aflezen of het werkt." Voor dit soort specialistische taken heeft het team een speciale opleiding gehad. “Juist deze specialistische kennis en al die extra taken die wij voor Fuji uitvoeren, maakt ons een onmisbare schakel binnen Fuji.”
Een waardevolle samenwerking
De samenwerking tussen Asito en Fuji laat zien hoe taakintegratie in de praktijk een groot verschil kan maken. Door het combineren van schoonmaaktaken met andere essentiële taken, draagt Asito significant bij aan de efficiëntie en het succes van Fuji. Deze aanpak zorgt niet alleen voor een schone werkomgeving maar ook voor een soepel lopende bedrijfsvoering, waarbij Asito als een betrouwbare partner steeds klaarstaat om mee te denken en te handelen. De jarenlange samenwerking getuigt van vertrouwen en wederzijdse waardering, iets waar beide partijen trots op kunnen zijn.
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk: DIX-meting bij Defensie
Als onderdeel van het project "Samen werken aan balans" heeft Asito een DIX-meting bij Defensie uitgevoerd om de duurzame inzetbaarheid van haar medewerkers te beoordelen en te verbeteren. De DIX (Duurzame InzetbaarheidsindeX) is een wetenschappelijk gevalideerd instrument, ontwikkeld door TNO. Deze meting was een vereiste van Defensie in het aanbestedingsproces. Gedurende de periode van september 2023 tot februari 2024 werd dit onderzoek uitgevoerd bij de Asito collega's die werkzaam zijn op de locaties van Defensie, onder leiding van inzetbaarheidsadviseur Cindy van Olphen.
‘Samen werken aan balans’ bij Defensie
Cindy legt uit hoe dit onderzoek tot stand kwam: “Defensie had een DIX-meting als vereiste in ons contract staan, met als doel de duurzame inzetbaarheid van de schoonmakers te verbeteren. Voor ons vormde dit een mooie uitdaging waar we graag mee aan de slag gingen.” Alle schoonmakers werkzaam op de locaties van Defensie werd gevraagd een vragenlijst in te vullen, gevolgd door een persoonlijke gesprekken met een inzetbaarheidsadviseur. “Voorafgaand aan het versturen van de online vragenlijst, hebben we presentaties gegeven om het doel van het onderzoek toe te lichten. Door mensen vooraf goed te informeren, behaalden we een zeer hoog deelnamepercentage van ruim 80%. In totaal hebben 180 Asito medewerkers, die schoonmaken bij Defensie, meegedaan.”
Resultaten onderzoek
Uit het onderzoek komen drie belangrijke thema's naar voren. Cindy vertelt oprecht verrast te zijn over de uitkomst: “Maar liefst 70% van de vrouwelijke medewerkers tussen 45 en 55 jaar zegt dat overgangsklachten hun werk in meer of mindere mate beïnvloeden, zowel fysiek als mentaal. Ik had wel verwacht dat dit zou spelen, maar niet in deze mate. Uit onderzoek blijkt dat 35% van het verzuim bij vrouwen tussen 40 en 55 jaar gerelateerd is aan deze klachten. Dit is een duidelijk signaal, vooral in onze sector waar veel vrouwen van die leeftijd werken.” De andere twee thema's gaan over leiderschap en ouderenbeleid. Cindy vervolgt: 'Bij Defensie is de gemiddelde leeftijd van onze medewerkers vrij hoog; meer dan de helft is tussen 50 en 65 jaar oud. Veel van hen gaven aan behoefte te hebben aan aanpassingen in hun werk of overwegen eerder te stoppen vanwege fysieke klachten."
“Maar liefst 70% van de vrouwelijke medewerkers tussen de 45 en 55 jaar geeft aan dat ze in meer of mindere mate belemmerd worden in hun werkzaamheden door overgangsklachten”
Duurzame oplossingen
Na het analyseren van de resultaten, hebben Cindy en haar collega's een aantal acties in gang gezet. Voor overgangsklachten is bijvoorbeeld een gespecialiseerd bureau ingeschakeld, waar medewerkers gebruik van kunnen maken. Ook wordt er ingezet op het trainen en informeren van leidinggevenden, om dit soort klachten te kunnen signaleren en bespreekbaar te maken. Cindy: “Ook bij Arbo-artsen worden overgangsklachten vaak niet goed herkend; daarom delen we kennis, om bewustzijn te vergroten.”
Binnen het thema leiderschap worden extra trainingen georganiseerd, met aandacht voor teambuilding en regelmatige werkoverleggen. Cindy benadrukt de cruciale rol van leidinggevenden voor het welzijn van medewerkers: 'Maak tijdvrij voor je team, voer gesprekken en luister naar elkaar.” Het thema ‘ouderenbeleid’ wordt aangepakt door, waar mogelijk, taken te herzien en werktijden en werkplekken aan te passen. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden vooraanpassingen in het levensfasebeleid.
De resultaten van de ingezette acties worden op verschillende manieren gevolgd. Zo zal er komend jaar ook weer een online DIX-vragenlijst worden ingevuld. Daarnaast voert Asito twee keer per jaar een Medewerkers Tevredenheid Onderzoek (MTO) uit.
“Maak tijd vrij voor je team, voer gesprekken en luister naar elkaar.”
Positieve ervaring
Cindy kijkt positief terug op het traject: "De meeste medewerkers hebben het onderzoek als een positieve ervaring beschouwd. Ze waren over het algemeen aangenaam verrast door de tijd en aandacht die aan hen werd besteed. Ze voelden zich werkelijk gezien en gehoord."
Een stevig beleid op duurzame inzetbaarheid biedt meer dan alleen voordelen op het gebied van verzuim en vitaliteit: “Mensen werken graag voor een organisatie waar ze zich kunnen ontwikkelen, waar aandacht is voor de verschillende levensfases. Inzetten op duurzame inzetbaarheid speelt ook een grote rol in het behoud van mensen.” De DIX is hierbij een uitstekend instrument dat zeker ook bij andere klanten kan worden ingezet: "Uiteindelijk profiteert iedereen van fitte en vitale medewerkers die met plezier naar hun werk komen. Aandacht voor duurzame inzetbaarheid kan daar een stimulerende rol in spelen."
“Uiteindelijk profiteert iedereen van fitte en vitale medewerkers die met plezier naar hun werk komen. Aandacht voor duurzame inzetbaarheid kan daar een stimulerende rol in spelen.”
Training Sociale Veiligheid voor Asito medewerkers op NS Stations
Veiligheid staat centraal op de locaties waar wij schoonmaken. Onze schoonmakers op NS Stations en op de terminal van Schiphol worden helaas steeds vaker geconfronteerd met ongewenst en agressief gedrag van reizigers. Tijdens de training Sociale Veiligheid leren zij dit gedrag te herkennen en hoe ze kunnen de-escaleren. Asito heeft deze training speciaal ontwikkeld in samenwerking met Mireille Oosterhof van trainingsbureau LEF! Er is gekeken naar wat de medewerker nodig heeft, met als doel dat deze fijn en veilig kan werken.
Oefenen aan de hand van situaties uit de praktijk
Voor de ontwikkeling van de training heeft Mireille gesprekken gevoerd met de medewerkers om hun dagelijkse uitdagingen te begrijpen. Deze praktijkervaringen vormden de basis van de training. Na twee succesvolle pilots heeft Mireille deze training uiteindelijk aan alle Asito schoonmakers op NS Stations en op Schiphol Terminal gegeven. Mireille, zowel trainer als trainingsacteur, integreert graag rollenspellen in haar trainingen. Nu de training is overgedragen aan de interne vakopleiders van Asito, worden foto's gebruikt om situaties na te bootsen.Adinda Venneker en Frank Folkerts hebben deze aangepaste training samen vormgegeven.
Mireille: “De training is gebaseerd op situaties met agressie die medewerkers in de praktijkdaadwerkelijk meemaken.”
De agressietrap
Tijdens de training leren de deelnemers welke soorten agressie te onderscheiden zijn. Dit wordt ook wel de agressietrap genoemd: verschillende gradaties van agressie waar men mee te maken kan krijgen. Zo is er onderscheid te maken in verbale en fysieke agressie. Agressie kan ontstaan uit frustratie, maar agressie kan zich ook op de persoon richten om iets gedaan te krijgen. De deelnemers leren hoe ze de verschillende gradaties kunnen herkennen, hoe ze er het beste op kunnen reageren en ook wat ze beter niet kunnen doen.
Deelnemers zijn enthousiast over de training
Aart Jansen, schoonmaker op station Arnhem, deelt zijn positieve ervaring: “Deze training was heel interessant en leerzaam. In de huidige tijd hebben mensen vaak een kort lontje, en het is goed om te leren hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Momenteel ervaren we veel problemen met 'flessentrekkers', mensen die flessen en blikjes uit de prullenbakken halen vanwege het statiegeld. Helaas laten ze daarbij vaak een puinhoop achter of worden ze boos als we de zak willen verwisselen. Wanneer we ze hierop aanspreken, kan er soms agressief gereageerd worden, wat behoorlijk uitdagend kan zijn. Het is dan ook prettig dat we nu duidelijke richtlijnen hebben over hoe we hiermee moeten omgaan.”
Aart: “Dit is een goede training waar ik in de praktijk ook echt iets aan heb.”
Vaktrainingen op maat
Adinda Venneker, vakopleider bij Asito vertelt: “Deze training is naast de PVHS-training (Praktijk Veilig Handelen op Stations) één van de specifiek door ons ontwikkelde trainingen voor medewerkers op NS Stations. Het schoonmaakwerk op NS Stations brengt unieke uitdagingen met zich mee die onze aandacht verdienen. Daarom stemmen we de inhoud van onze vaktrainingen af op de praktijksituaties waar onze medewerkers dagelijks mee te maken krijgen. De training Sociale Veiligheid is hier een uitstekend voorbeeld van.”
Adinda: "De trainingen worden op maat gemaakt, gericht op de specifieke uitdagingen van het schoonmaakwerk op NS Stations."
Habfit & Asito: samen zorgen voor vitale medewerkers
Het welzijn en het werkgeluk van medewerkers staan bij Asito hoog in het vaandel. Het is essentieel dat zij hun werk optimaal en gezond kunnen uitvoeren, waarbij zowel fysieke als mentale vitaliteit van groot belang zijn. Om medewerkers te ondersteunen in deze aspecten, werkt Asito samen met verschillende partners. Eén van deze partners is Habfit.
Sinds 2021 is Habfit een van de partners van Asito op het gebied van vitaliteit. Habfit is het bedrijf van Sebastiaan Vrijlandt en Marcel van der Geest. Hun missie is om impact te maken op de vitaliteit van de (fysiek) werkende mens, waardoor die op een duurzame manier inzetbaar blijft. Habfit is gestart binnen Asito Aircraft, het team dat verantwoordelijk is voor de schoonmaak van vliegtuigen op Schiphol.
Van fysio coaching tot mentale ondersteuning
Marcel van de Geest leg uit: "We zijn gestart met het observeren van de schoonmaakteams tijdens hun werkzaamheden in de vliegtuigen, om te zien hoe ze te werk gingen. Op basis van onze bevindingen hebben we advies uitgebracht." De adviezen van Habfit hebben een praktische insteek: "We leren mensen bewuster om te gaan met hun lichaam en dit beter in te zetten tijdens hun werkzaamheden. Hierdoor hebben ze zelf meer inzicht en invloed op het voorkomen van fysieke klachten." Maar Habfit biedt niet alleen hulp bij fysieke klachten; ook op mentaal gebied kunnen ze ondersteuning bieden, bijvoorbeeld bij ervaren werkdruk, stress of angsten.
Marcel van der Geest: “We leren de mensen bewuster om te gaan met hun fysieke en mentale gezondheid en dit beter in te zetten tijdens hun werkzaamheden.”
Habfit heeft een eigen ruimte beschikbaar op de locatie waar de schoonmakers samenkomen. Dit maakt het gemakkelijk voor medewerkers om binnen te lopen. Het feit dat Habfit een externe partij is en toch zo toegankelijk is, draagt bij aan het succes.
Cedric Simson over zijn ervaringen met mentale coaching
Cedric Cimson, schoonmaker bij Asito Aircraft, heeft de diensten van Habfit gebruikten is er zeer enthousiast over: "Ik bevond mij in een moeilijke privésituatie, wat uiteindelijk leidde tot mentale klachten. Mijn leidinggevende raadde mij aan om eens met Marcel van der Geest te praten. Aanvankelijk vond ik het moeilijk om mij open te stellen, maar na een paar gesprekken groeide het vertrouwen en voelde het veilig genoeg om mijn verhaal te delen.
Cedric Simson: “Ik sta door de gesprekken met Marcel nu veel sterker in mijn schoenen.”
Marcel heeft mij ontzettend goed geholpen. Door mij telkens nieuwe opdrachten te geven, heb ik veel geleerd. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd om vaker 'nee' te zeggen en hoe ik meer ontspanning kan vinden. Ik durf te zeggen dat mijn leven hierdoor is veranderd. Ik sta sterker in mijn schoenen, ben vrolijker en heb ook privé betere gesprekken met de mensen om mij heen. Ik kan alleen maar lof uitspreken over Marcel; hij doet zijn werk met hart en ziel. En ik ben Asito enorm dankbaar dat ze mij deze mogelijkheid hebben geboden."
Valerie Pascucci over haar ervaringen met fysio coaching
Valerie Pascucci, schoonmaker bij Asito Aircraft, heeft veel baat gehad bij de fysiotherapie en coaching die haar werden aangeboden. De Italiaanse Valerie Pascucci verhuisde 11 jaar geleden naar Amsterdam en droomde ervan om te werken op Schiphol. Ze is dan ook heel blij met haar baan als schoonmaker bij Asito Aircraft, waarbij ze vliegtuigen schoonmaakt. Ze vindt het een groot voordeel dat ze zonder al te veel stress kan werken: “Als mijn dienst voorbij is, laat ik ook echt alles achter op het werk. Ik neem geen stress mee naar huis."
Valerie Pascucci: "Ik ben heel blij dat Asito me deze mogelijkheid heeft geboden. De jongens van Habfit zijn top!”
Echter, ongeveer een jaar geleden kreeg Valerie door een incident last van fysieke klachten, waardoor ze langere tijd niet kon werken. Haar manager bracht haar in contact met Sebastiaan Vrijlandt, die haar begeleidde. Samen werkten ze stap voor stap aan haar herstel, met de nodige voorzichtigheid om te voorkomen dat ze te snel weer aan het werk zou gaan. Valerie is vol lof over de ondersteuning die ze dankzij Asito van Habfit heeft ontvangen en prijst Sebastiaan: "Hij is gewoonweg fantastisch!"
Het afgelopen jaar was extra zwaar voor Valerie, omdat ze te maken kreeg met een ernstige ziekte. Deze situatie bracht veel onzekerheid met zich mee. Daarom bleek ook de mentale coaching van Habfit van onschatbare waarde voor haar.
Waardevolle samenwerking
Sinds begin 2023 wordt de succesvolle aanpak bij Asito Aircraft verder uitgebreid binnen het segment Mobiliteit. Dit betekent dat collega's op locaties zoals Schiphol Terminal en NS Stations ook kunnen profiteren van de diensten van Habfit. De resultaten van de samenwerking met Habfit zijn van onschatbare waarde voor Asito: medewerkers zijn vitaler en gemotiveerder, het verzuim is aanzienlijk verminderd en de waardering voor Asito als werkgever neemt toe.
Innovatieve RVS-coating zorgt voor schone roestvrijstalen oppervlakken
Samen staan we sterk. Daarom werken we samen met onze klanten aan het innoveren van onze dienstverlening. In het afgelopen jaar werkten we met het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC) aan een innovatie in onze sector: het gebruik van een nieuwe RVS-coating om roestvrijstalen oppervlakken te beschermen.
Bram Mensink, innovatiemanager bij Asito, Johan Baetsen, klantmanager Zorg bij Asito, Patrick De Jong en Remco van Oijen, klantmanagers Specialistische reiniging, waren betrokken bij de ontwikkeling. Bram: "Binnen Asito zijn we altijd op zoek naar slimme oplossingen. Roestvrijstalen oppervlakken zien er snel vies uit; ze zijn heel gevoelig voor vet en vingerafdrukken. Tevens worden er voor het onderhoud onderhoudsmiddelen gebruikt. Onze nieuwe coating biedt een oplossing voor al deze problemen rondom roestvrijstalen oppervlakken.
‘Hygiëne verbetert, onderhoud wordt eenvoudiger en milieubelasting vermindert aanzienlijk.’
Voordelen in veel sectoren
RVS wordt meestal gebruikt vanwege zijn duurzaamheid en weerstand tegen corrosie. Natuurlijke oliën en vetten op onze huid, die ook bacteriën kunnen vasthouden én achterlaten op roestvrijstalen oppervlakken, maken deze snel vuil. “Om materialen van roestvrijstaal schoon te houden, reinigen we deze dagelijks en periodiek. Effectief, maar geen permanente oplossing”, vertelt Johan. Het behandelen van oppervlakken met onze RVS-coating is een duurzaam alternatief voor onderhoud op basis van een onderhoudsmiddel. De coating geeft een sterke en krasvaste bescherming, waardoor onderhoudsmiddelen niet meer nodig is. Een schoonmaakdoek om stof te verwijderen, is genoeg. Een investering die zich vaak uitbetaalt, want de RVS-coating blijft jarenlang zitten.”
Dat heeft veel voordelen. Johan: “Roestvrijstaal zie je op heel veel plekken: in operatiekamers van ziekenhuizen, in liften van gebouwen en allerlei objecten in de industrie. Schoonbeleving is uiteraard heel belangrijk. Maar ook hygiëne, zeker in ziekenhuizen bijvoorbeeld, is essentieel. De RVS-coating biedt bescherming tegen vingerafdrukken en huidvetten, waardoor naast de uitstraling ook de hygiëne verbetert.
Vaarwel periodiek onderhoud
Het MUMC was enthousiast en wilde meedoen met een pilot. In oktober 2022 werd een RVS-paneel bij de kledinguitgifte in het ziekenhuis voorzien van de RVS-coating. Johan: “Voor de behandeling zagen de panelen er vlekkerig uit, zelfs na reiniging. Het paneel is nu – meer dan een jaar geleden – nog steeds in zeer nette staat. En het hoeft minder intensief gereinigd te worden.”
Duurzaamheidsambitie
De innovatie past perfect bij de duurzaamheidsambitie van Asito. Bram: “We zijn altijd met onze klanten in overleg. In het geval van de RVS-coating, passen we de omgeving van de klant aan, waardoor we vervolgens de dagelijkse reiniging duurzaam kunnen aanpakken. Zonder reinigingsmiddelen en sneller.”
Daarnaast sluit het ook aan bij de wensen die klanten hebben, merkt Johan op. “Niet alleen bij Asito hebben we duurzaamheidsdoelstellingen, ook veel van onze klanten hebben die. Zij hebben behoefte aan een partner die stappen zet op het gebied van duurzaamheid én meedenkt over hoe zij dat zelf kunnen doen. Met deze innovatie leveren we een bijdrage aan de doelstellingen van onze klanten.”
Van pilot naar implementatie
In 2022 en 2023 liep de pilotfase, Asito wil nu verder gaan uitbreiden. Bram: “We merken al dat de ontwikkeling leeft onder onze klanten. Zij zijn enthousiast en vragen steeds vaker of we hierin ook iets voor ze kunnen betekenen.”
Duurzaam schoonmaken: Universiteit Twente en Asito samen op weg naar Noabership 2030
Samen onderweg naar een duurzame toekomst. Al jaren zorgen de schoonmakers van het schoonmaakbedrijf Asito voor een prettige en schone leefomgeving in de gebouwen van de Universiteit Twente (UT).
Duurzaam vloeronderhoud: het innovatieve vloerenpaspoort bij Universiteit Twente
Voor Universiteit Twente heeft Asito 194.000 m2 vloeroppervlakte in kaart gebracht, ook wel het vloerenpaspoort genoemd. Hierin wordt continu bijgehouden in welke staat de vloeren zijn en wanneer zij onderhoud hebben gehad of krijgen. Met behulp van het vloerenpaspoort werkt Asito preventief in plaats van correctief. Eén van de doelen was om vervolgens zo duurzaam mogelijk te werken en dat gebeurt onder andere door het permanente coatenvan traditionele linoleum vloeren.
Andere duurzaamheidsdoelstellingen voor Universiteit Twente en Asito zijn:
Zo veel mogelijk plasticvrij werken;
15% reductie CO2 in relatie tot afval op de korte termijn tot 100% CO2-neutrale schoonmaak in 2030;
Reinigings- en onderhoudsmiddelen gebruiken die voor 100% bestaan uit natuurlijke grondstoffen en/of 100% biologische micro-organismen;
Zo min mogelijk waterverbruik.
“We zijn heel kritisch op elkaar als het nodig is, maar tegelijkertijd zitten we samen met een grote glimlach aan de koffie.”
Bij Universiteit Twente lag daarnaast de focus op duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. Martine Elferink, contractmanager bij de UT legt uit: “Schoonmaken staat en valt met de mensen die het doen. Het is een fysiek zwaar beroep, dus we wilden dat organisaties er goed over nadenken hoe ze medewerkers duurzaam inzetten. Aandacht voor de mensen was ons zwaarste gunningscriterium.”
Asito gaat bijvoorbeeld met collega’s in gesprek over wat een passende werkplek is. De diversiteit in ruimtes en activiteiten bieden daar voldoende gelegenheid voor. Zo komen de schoonmakers letterlijk op de juiste plek terecht. Ook in het geval van werktijden probeert Asito zo kritisch mogelijk en in overleg met de klant te kijken naar wat het beste past. Tot slot kunnen Asito-medewerkers door (om)scholing werken aan hun vakmanschap en desgewenst doorstromen naar een andere functie. Die aanpak wordt door Universiteit Twente enorm gewaardeerd.
Shaping Noabership 2030
In haar strategiedocument schrijft Universiteit Twente: “Shaping2030 is the University of Twente’s mission, vision and strategy for 2020-2030”. “Onder het gezamenlijke motto Shaping Noabership 2030 geeft het Asito-team invulling aan de vernieuwing van de samenwerking. Met de medewerkers in het middelpunt. “Shaping Noabership zegt veel over hoe we met elkaar omgaan. In ons noabership, een gemeenschap die naar elkaar omkijkt, helpen we elkaar en zorgen we voor elkaar”, vertelt Evert Krikken, manager Commerciële Zaken bij Asito. “Noabership slaat ook terug op het Twentse. We zijn beide grote partijen met onze roots in Twente.”
Dat Twentse noaberschap betekent veel voor de samenwerking. Natuurlijk maakt het schoonmaakbedrijf Asito schoon. Maar Asito doet nog veel meer.
Partnerschap met de UT op het gebied van educatie.
Asito begeleidt meerdere opdrachten van studenten van de universiteit in samenwerking met de opleiding Business Informatie Technologie;
Regionale educatie, zoals leerwerkplekken voor een Vakschool, een Leerwegopleiding voor ROC van Twente en training van het Asito-personeel door een lokaal trainingsbureau.
Samenwerking met de ketenpartners.
Asito gaat in gesprek met cateraars, afvalverwijderaars, leveranciers van koffievoorziening omdat je samen meer bereikt. Een mooi voorbeeld van de invulling van Asito’s partnerschappen staat hier.
Samen op weg naar een circulaire campus.
Sanitaire middelen bieden een kans voor een circulaire aanpak. Door papieren afvalstromen (zoals archiefpapier) van de UT naar een verwerker te vervoeren waar toiletpapier wordt gemaakt. Deze verwerker levert vervolgens het toiletpapier terug in de toiletgroepen van Universiteit Twente. Afval wordt zo een grondstof.
Universiteit Twente & Asito
Vloerenpaspoort voor 194.000 m2 vloeren. Actueel inzicht in de staat van de vloeren en preventief in plaats van correctiefwerken volgens een duurzaam meerjaren onderhoudsplan.
Inzet van de One Go app voor registratie van mankementen, wensen of duurzaamheidssuggesties.
Innovatieve en duurzame aanpak, met pilots op het gebied van circulaire kleding en onderhoud van machines.
Klanttevredenheid al jaren op niveau – op kwartaalniveau gemeten passend bij de wens van de klant.
Schoonmakers ondersteunen zorgpersoneel
Binnen de zorgsector is er een flink tekort aan zorgpersoneel. Gevolg? Minder focus op en tijd voor de primaire zorgprocessen. Met zorgondersteuning speelt Asito daarop in. Door schoonmakers óók in te zetten voor zorg- en servicetaken, ontlasten zij de medewerkers van ziekenhuizen en zorginstellingen. Franne Anema, innovatiemanager bij Asito, vertelt erover.
‘Met zorgondersteuning helpen we ziekenhuizen en zorginstellingen focussen op primaire zorgprocessen’
De innovatieafdeling van Asito houdt zich bezig met het verbeteren van de schoonmaakdienstverlening, intern én voor klanten. Van productvernieuwing, zoals het werken met robots, tot het verbeteren en bedenken van concepten voor klanten. Franne: “Al heel lang lopen we tegen een groot maatschappelijk probleem aan: er zijn enorme tekorten in de zorg. Onze business development manager Ronald Pikiento, die dagelijks bij klanten over de vloer komt en zicht heeft op wat er speelt op de werkvloer, gaf aan dat Asito hier een belangrijke rol in kan vervullen. Want dat kan zomaar één van de antwoorden zijn op de problemen in de zorg.”
Zorgondersteuners
Asito biedt klanten al langer de mogelijkheid om schoonmakers ook in te zetten voor zorg- en servicetaken. Het primaire proces van de klant is zorg bieden. Franne: “Asito wil samen met klanten kijken hoe wij ervoor kunnen zorgen dat zij dat kunnen doen. Binnen zorg en schoonmaak zijn er verschillende taken. De schoonmaaktaak: het poetswerk. De zorgtaak: het fysiek verzorgen van de cliënt of patiënt. En de servicetaak: het ondersteunen van cliënt of patiënt bij allerlei andere zaken, zoals boterhammen smeren, de afwas of het bestellen van maaltijden. Met het innovatieteam bespraken we bij wie deze taken kunnen liggen en of wij als schoonmaakbedrijf daarin iets kunnen overnemen.”
Veel klanten in de zorgsector bleken geïnteresseerd in het uitbesteden van zorg- en servicetaken. “Zij willen de focus terugbrengen naar de primaire zorgprocessen. Onze zorgondersteuners – dat zijn schoonmakers die ook zorg- en servicetaken uitvoeren– helpen door te ondersteunen bij zorgtaken.” Om zorgtaken uit te mogen voeren, hebben medewerkers wel een specifieke opleiding nodig, zegt Franne. “Onze medewerkers zijn opgeleid om schoon te maken en te ondersteunen bij service. Zorgtaken mag je alléén uitvoeren met een diploma. Asito heeft gelukkig een verbinding met het Landstede MBO in Zwolle. Onze medewerkers worden daar opgeleid tot Helpende Niveau 2, en mogen dan wél lichte zorgtaken uitvoeren.”
Win-win
Resultaat: de klant krijgt daadwerkelijk meer tijd voor de primaire zorgprocessen. En omdat het zorgpersoneel meer tijd krijgt voor dát waarvoor zij opgeleid zijn, ervaren zij minder werkdruk en meer werkplezier.
Ook Asito profiteert. Franne: “Door de werkzaamheden van medewerkers uit te breiden en de verantwoordelijkheden te vergroten, maken we het werk uitdagender en interessanter. We geven schoonmakers een carrièrekans. Zij zijn niet meer alleen schoonmaker, maar voelen zich ook onderdeel van het zorgteam op locatie. En dat uitgebreidere takenpakket maakt onze medewerkers ook breder en dus duurzamer inzetbaar. Win-win.”
Samen
Het klinkt allemaal simpel, maar dat is het niet altijd, vertelt Franne. “In het oosten van het land omarmden veel meer medewerkers zorgondersteuning dan in bijvoorbeeld de Randstad. Wat bleek: we hebben in de Randstad meer medewerkers met een migratieachtergrond. De mbo-opleiding die schoonmakers kunnen volgen om zorgtaken op zich te mogen nemen, is in het Nederlands.” Toch hoeft dat geen probleem te zijn, zegt ze. “Voor heel veel servicetaken is de opleiding niet nodig. En dus is het belangrijk dat we telkens blijven kijken waar ondersteuning mogelijk is. Bedden opmaken valt officieel onder zorg, maar dát kunnen onze medewerkers ook.”
Het is daarom belangrijk om het samen te doen. Niet op eilandjes te werken, maar als één team. Zodat je processen ook continu kunt verbeteren. “Bij Asito zorgen we ervoor dat anderen hun werk goed kunnen doen. We zijn van maatschappelijk belang. Klanten kopen bij ons geen schoonmaak in, we gaan voor een prettige samenwerking met een gelijkwaardige partner. Natuurlijk geldt: schoenmaker, blijf bij je leest. We gaan niet op de stoel van de verpleging zitten en een duidelijke rolverdeling is belangrijk. Maar we kijken wel met een open blik mee naar mogelijkheden, door te blijven praten met zorginstellingen en hun medewerkers. En versterken op die manier elkaar. Kleine stappen, groots effect.”
Een vaste schoonmaker voor Het Notarieel in Rijssen
Wie een notariskantoor binnenstapt, verwacht een schone en opgeruimde omgeving. Omdat het past bij het imago van de notaris, maar bovenal omdat het voor de collega’s een vaste werkplek is. Asito zorgt bij Het Notarieel in Rijssen voor een schoon kantoor voor werknemers én cliënten.
“Fatum werkt heel zelfstandig en nauwkeurig”
Het Notarieel heeft negen notariskantoren in Nederland. Marina Stokroos is notaris/partner bij Het Notarieel in Rijssen en legt uit waarom een schone omgeving belangrijk is. “Ons kantoor is voor veel collega’s een vaste werkplek. Het geeft een fijn gevoel én rust als je weet dat je in een schone omgeving werkt.” Maar een schoon kantoor is meer dan alleen een mentale kwestie. Marina: “Ik ben net als een aantal collega’s gevoelig voor stof, het is daarom belangrijk dat ons kantoor schoon en gezond is.”
Zelfstandig en nauwkeurig
In Rijssen werken twaalf mensen die dagelijks tal van cliënten ontvangen. Fatum is schoonmaker bij Asito en zorgt iedere week voor een schoon kantoor. Dat doet ze al sinds 2018, twee dagen in de week. “We zijn heel erg blij met haar”, zegt Marina. “Fatum heeft zelf een sleutel van ons kantoor en redt zichzelf. We hoeven haar niets te zeggen, ze werkt zelfstandigen is heel nauwkeurig. Toiletten en bureaus schoonmaken, afstoffen, stofzuigen. Dat doet ze heel correct, ze verplaatst namelijk nooit papierwerk en andere materialen. Dat is fijn.”
Een vast gezicht
Fatum start vroeg in de ochtend. Ze is klaar als de werknemers van Het Notarieel beginnen aan hun werkdag. Marina: “Wespreken elkaar dan regelmatig bij de koffieautomaat. Fatum haar roots liggen in Indonesië, net als die van mij. We hebben het dan ook vaak over Indonesië en we delen de liefde voor de Indonesische keuken. Fatum trakteert ons op de lekkerste, zelfgemaakte gerechten.”
Dit nauwe contact, alsof Fatum een directe collega is, werkt voor Marina heel prettig. “Als ze vrij wil hebben, zoals voor vakantie of het Suikerfeest, regelen we dat snel en eenvoudig. Dat is wat je als midden- en kleinbedrijf ook verwacht bij een schoonmaakbedrijf, korte lijntjes met een vast gezicht”, zegt Marina.
Nieuw stofzuiger of schoonmaakspullen: Asito regelt het
Marina is dus te spreken over het werk van Fatum, maar óók over de algehele dienstverlening van Asito. “We hadden in het verleden een schoonmaker in loondienst. Dit vraagt nog best veel van je als werkgever, bijvoorbeeld tijdens vakanties of verlof. We moesten dan als collega’s de taken onderling verdelen. En wat te denken van het regelen van schoonmaakproducten. Dat is ook lastig als je er geen verstand van hebt. Asito verzorgt dat allemaal voor ons. Als Fatum vakantie heeft komt er vervanging, als de stofzuiger stuk is wordt er een nieuwe geleverd. De schoonmaakspullen worden op locatie afgeleverd. Daar hebben wij geen omkijken meer naar, waardoor het ons geen onnodige tijd kost en we ons kunnen richten op ons werk.”
'Klantenservice geeft snel inzicht en antwoorden'
Dat Asito een snelle klantenservice biedt, daar ziet Marina zeker de meerwaarde van in: “Hoewel we er nog geen gebruik van hebben gemaakt, is het fijn om te weten dat die mogelijkheid er is. We zijn dan niet afhankelijk van de betreffende persoon of functie om inzicht te krijgen in onze afspraken. Met name als Fatum zelf niet in de gelegenheid is ons te woord te staan, is het fijn tijdens kantoortijden contact op te kunnen nemen. Daardoor weten we sneller waar we aan toe zijn.”
600 uur per week minder planningstijd door One Go bij een vakantiepark
One Go biedt meerdere oplossingen voor vakantieparken. In de eerste use case, voor meldingen aan de technische dienst, maakt One Go het mogelijk voor gasten en medewerkers om overal in het park digitale meldingen te creëren, met specifieke locaties en foto's, waardoor de technische dienst efficiënter kan reageren. Dit elimineert onnodige looproutes en wachttijden, verbetert de gastervaring en verzamelt waardevolle data voor verbeteringen. In de tweede use case, bij het plannen van schoonmaaktaken, automatiseert One Go complexe planningen door middel van een algoritme op basis van locatie, tijd en medewerkerbeschikbaarheid, waardoor kostbare tijd wordt bespaard en routes en schoonmaakuren worden geoptimaliseerd. Tot slot, in de derde use case, digitaliseert One Go schoonmaaktaken met exacte locatieaanduidingen, waardoor real-time inzicht ontstaat voor receptie en leidinggevenden. Dit vermindert onnodige communicatie, verbetert de klantbeleving en maakt de schoonmaakprocessen efficiënter.
Usecase 1. Meldingen voor de technische dienst
Het probleem
Bij vakantieparken worden de taken voor de technische dienst vaak op papier geregistreerd. Doordat de taken voor de technische dienst niet digitaal op elke plek beschikbaar zijn, moesten zij continu teruglopen naar de receptie om de taken/ meldingen in te zien. Dit zorgt voor inefficiënte looproutes en lange oplostijden. Ook voor de gast brengt dit frustraties met zich mee: zij moeten het park over lopen om een melding te maken om vervolgens in de rij te staan bij receptie. Dit komt niet ten goeden van de beleving. Daarnaast kost het voor de receptioniste veel tijd om alle meldingen te ontvangen, registreren en uit te zetten naar de juiste persoon. Daarnaast is beperkt historische data beschikbaar over storingen, meldingen en uitgevoerde taken. Het is daardoor lastig te leren wat er verbeterd kan worden. Zo bleek dat bij een vakantiepark klant van Asito, in een type accommodatie de afzuigkap regelmatig kapot was, omdat de filters verkeerd geplaatst werden. Door een interventie zijn er 300 defecten voorkomen.
De oplossing
Met One Go kan iedereen die dit wil - gasten, receptionistes of schoonmaakmedewerkers - vanaf elke plek in het park digitaal meldingen aanmaken. Daarbij wordt een specifieke locatie meegegeven op basis van GPS herkenning, het betreffende object, wat er mis is en er kan een foto toegevoegd worden. Hierdoor kan er op een makkelijker manier, betere meldingen aangemaakt worden. De technische dienst kan de melding direct inzien op zijn telefoon en oppakken.- De gasten hoeven niet meer het hele park over om een melding te doen, de receptioniste hoeft dit niet meer te registreren en de technische dienst hoeft niet steeds heen en weer te lopen naar de receptie. Hierdoor worden veel inefficiënties uit het proces gehaald. Daarnaast wordt er waardevolle data verzameld over de storingen, dit kan dienen als input voor verbeteringen en onderhoud van assets.
Usecase 2. Schoonmaaktaken plannen
Het probleem
De schoonmaak van vakantiewoningen plannen is zeer complex. Er moet rekening worden gehouden met de beschikbare tijd van medewerkers en loopafstanden. Dit terwijl accommodaties verschillende schoonmaaktijden hebben. In de praktijk betekent dit dat er veel tijd gaat zitten in het maken van planningen (6 uur per week) en dat de planningen alsnog niet efficiënt zijn. Er worden geen logische routes gehanteerd en de schoonmaakuren worden niet volledig uitgeput. Dit zorgt ervoor dat er meer schoonmaakuren ingezet worden dan benodigd (soms wel 10%). Met name in de zomerperiode is dit kostbaar doordat flexibele krachten ingehuurd worden.
De oplossing
One Go maakt voor vakantieparken op basis van een algoritme automatische planningen voor schoonmaakmedewerkers. De leidinggevende hoeft enkel in te voeren welke accommodaties schoongemaakt dienen te worden, hoeveel tijd dit per accommodatie kost en de beschikbare tijd per medewerker. Hier komt geautomatiseerd een planning uit per medewerker op basis van de locaties van de accommodaties, urgentie en beschikbare tijd. Hierdoor is er tijd bespaard voor het maken van de planning en is de planning ook nog eens optimaal.
Usecase 3. Schoonmaaktaken digitaliseren
Het probleem
De planningen werden op papier meegegeven aan de schoonmaakmedewerkers. Dit is niet gewenst omdat er zo weinig inzicht is in de actuele status van de schoonmaaktaken. Dit betekent dat wanneer een gast arriveert, een receptioniste moet bellen om te controleren of het betreffende accommodatie al gereed is. Daarnaast zit er geen locatie aanduiding op de werkbriefjes waardoor de voordames op plattegronden met de hand per medewerker de woningen moest aanduiden. Toch resulteerde in veel zoektijd omdat (nieuwe) schoonmaakmedewerkers.
De oplossing
De schoonmaakmedewerkers krijgen in One Go een digitale takenlijst met daarop de accommodaties en taken die gedaan moeten worden. Dit wordt allemaal aangeduid met behulp van exacte locaties. Als de schoonmaakmedewerker aankomt bij de accommodatie, kan hij de taak oppakken en na afloop afronden. Dit zorgt ervoor dat de receptie en leidinggevenden altijd realtime inzicht hebben in de status van de schoonmaak. Dit scheelt voor de receptie veel belletjes heen en weer en voor de schoonmaakmedewerkers het zoeken naar de juiste accommodaties. Ook draagt het bij aan de klantbeleving Omdat er geen onnodige wachttijd is doordat de receptie direct de status van de woning kan zien in One Go.
Conclusie
In deze bedrijfscase zien we hoe One Go oplossingen biedt voor vakantieparken, met name gericht op het optimaliseren van operationele processen. Van 600 uur per week minder planningstijd, tot het voorkomen van 300 potentiële defecten. Door digitale meldingen voor de technische dienst mogelijk te maken, elimineert One Go inefficiënte looproutes en verbetert de algehele gastervaring. Het automatiseren van schoonmaakplanningen zorgt voor tijdsbesparing en efficiëntere inzet van resources. Daarnaast, door schoonmaaktaken te digitaliseren met exacte locatieaanduidingen, wordt real-time inzicht geboden, wat de communicatie vermindert en bijdraagt aan een verbeterde klantbeleving. One Go's oplossingen richten zich op het stroomlijnen van processen, het verhogen van efficiëntie en het verzamelen van waardevolle data om de kwaliteit en service op vakantieparken te verbeteren.
Asito introduceert nieuw vloerconcept
Polymeervrij Vloeronderhoud. Een duurzaam alternatief voor de milieubelastende methode op basis van polymeren.
Polymeervrij vloeronderhoud
Asito introduceert een nieuw vloerconcept. Hét duurzame alternatief voor de milieubelastende methode op basis van polymeren. Hierdoor is strippen, polymeren, jaarlijks sprayen en opwrijven van de vloer verleden tijd.
Waarom zou je niet meer polymeren?
Het onderhoud met polymeren bestaat uit het jaarlijks strippen, sprayen, blokken en mogelijk top- of recoaten van de vloer. Dit is een erg bewerkelijke klus waarbij veel water en chemie wordt verbruikt. Het zorgt voor milieuvervuiling en is dus geen duurzame oplossing. Daarnaast kost het tijd. Als het onderhoud niet de tijd krijgt om in te werken, geeft het niet het gewenste resultaat. Een vloer met randvergoring en vervuilde lasnaden is dan bijna onoverkomelijk.
Ons nieuwe vloerconcept maakt het strippen van de vloer overbodig. Het is een duurzame bescherming met weerstand tegen mechanische en chemische invloeden. Hierdoor wordt het dagelijks onderhoud makkelijker, het periodiek onderhoud goedkoper en ontstaat er duurzaam vloeronderhoud. Bovendien worden lasnaden beschermd, waardoor lasnaadvervuiling en randvergoring worden uitgesloten. Ideaal voor locaties als scholen, kantoren en ziekenhuizen.
Permanente bescherming
Dit nieuwe concept zorgt voor permanente bescherming. Een permanente bescherming houdt in dat de originele bescherming van de vloer vervangen of versterkt wordt met een 2KPU (tweecomponenten en polyurethaan). Na deze behandeling hoeft de vloer nooit meer gestript te worden. Hierdoor is jaarlijks machinaal reinigen al voldoende. Gemiddeld is er na 6 jaar herbehandeling nodig.
Na behandeling met een 2KPU is de vloer na 24 uur beloopbaar. Na 7 dagen is de coating volledig uitgehard en volledig (chemisch) belastbaar. Dit proces kan worden versneld door met Ultraviolet (UV) te werken.
"Het voordeel van UV is dat de lak direct volledig belastbaar is na behandeling. Deze methodiek is iets duurder."
6 voordelen van ons vloerconcept
kostenbesparend: Na de basisbehandeling bestaat het onderhoud uit simpelweg machinaal reinigen in plaats van het traditionele recoaten. Dit bespaart mankracht, product en energie.
duurzaamheid: Jaarlijks strippen/reinigen en polymeren is verleden tijd. Ons concept zorgt voor permanente bescherming.
innovatief: Met onze methodiek zijn de problemen, die bij het polymeren van vloeren ontstaan, verleden tijd.
periodiek onderhoud: Het periodiek onderhoud kan na onze behandeling gemakkelijk door onze schoonmakers gedaan worden.
randafwerking: Randafwerking blijft in tact. Doordat de vloer niet meer gestript hoeft te worden, worden plinten niet meer aangetast.
slijt- en krasvast: Doordat de coating slijt- en krasvast is, behoudt de vloer zijn schone en natuurlijke uitstraling.
Interesse in ons vloerconcept?
Neem contact op met uw contactpersoon van Asito. Wij beoordelen uw bestaande linoleum vloeren en brengen aan de hand hiervan een passend advies uit inclusief kostenplaatje.
Op tijd schone ziekenhuisbedden met de One Go app
Met de One Go app zorgt Asito ervoor dat de juiste bedden op het juiste moment worden schoongemaakt.
Een schoon ziekenhuisbed verkleint de kans op infecties en draagt bij aan een positieve verblijfservaring voor de patiënt. Met de eigen ontwikkelde OneGo app zorgt Asito ervoor dat de juiste bedden op het juiste moment worden schoongemaakt.
In veel ziekenhuizen wordt de schoonmaak van ziekenhuisbedden nog op een traditionele manier ingepland. Met een papieren lijst maakt de schoonmaker een eigen planning en route. Hoewel er ondertussen van alles kan veranderen in het ziekenhuis, staat deze planning vast. Zo kan het gebeuren dat een bed schoon wordt gemaakt dat pas over twee uur klaar hoeft te zijn. Terwijl er op de volgende afdeling een bed staat dat daardoor te laat schoon is. Met het gevolg dat patiënten soms onnodig moeten wachten.
Realtime inzicht
Bij het ZGT Almelo implementeren we de One Go app om de beddenschoonmaak te digitaliseren. De receptionist voegt de taken toe in de app. De app kent digitaal taken toe en geeft realtime inzicht. Zo is het voor iedereen duidelijk welk bed, op welke afdeling, wanneer schoon moet zijn. Dit zorgt voor korterelooptijden en een efficiëntere planning. De leidinggevenden van ZGT Almelo hebben hierdoor gemiddeld 40 uur per maand minder administratieve lasten. Ook in het Jeroen Bosch Ziekenhuis implementeren we de One Go app. De eerste reacties zijn veelbelovend: ‘werkt makkelijk en snel’, ‘de kamers zijn veel schoner’ en‘ opvolg tijd is sneller’. De volgende stap is dat het algoritme op basis van de locatie van de schoonmaker bepaalt wat de meest logische volgendte taak is.
Implementatie
Welk proces binnen jouw organisatie kan efficiënter? Dat is ons uitgangspunt met de One Go app. Dat kan het digitaliseren van de beddenschoonmaak zijn, maar ook een heel ander proces. Onze customer success manager neemt de implementatie van de app volledig uit handen. Ieder ziekenhuis is anders, dus in overleg zetten we samen stappen. Ben je benieuwd wat de One Go app voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op via innovatie@asito.nl
Continuïteit
Flexibel meebewegen in het productieproces
Wij kennen uw site. We zorgen ervoor dat de productie altijd door blijft gaan en passen onze werkzaamheden hierop aan. Onze ervaren geschoolde medewerkers kennen de locatie als geen ander. Door vaste- , periodieke,- en regie taken dagelijks en wekelijks af te stemmen ontstaat er flexibiliteit in uren om bij te staan bij eventuele ad hoc situaties en calamiteiten. Hierdoor dragen we bij aan de continuïteit van de productieomgeving.
Veiligheid
Een veilige productieomgeving is cruciaal
Als partner van facilitaire en technische diensten kennen we risico’s en veiligheidseisen. Onze veiligheidsdeskundigen ontwikkelen VGM-plannen, beperken externe partijen, en voeren werkplekinspecties uit. Onze VCA-gecertificeerde medewerkers weten wat te doen bij calamiteiten en productiestops.
Efficiëntie
Één team, meerdere taken
We combineren het schoonmaakwerk zo efficiënt mogelijk met aanvullende taken. Taakintegratie noemen we dat. Denk bijvoorbeeld aan klein technisch onderhoud, op hoogte lampen vervangen, het leveren van een brandwacht of mangatwacht, AED’s en EHBO-dozen controleren, legionellaspoelingen en we verzorgen het afvalmanagement. Door ons brede takenpakket kan jouw organisatie zich beter richten op het kernproces.
Een warme uitstraling in je bedrijfspand is belangrijk. Vloerbedekking en gestoffeerde meubels dragen hier aan bij. Zijn tapijten en vloerbekleding vervuild? Dat kan helaas afbreuk doen aan het imago van jullie organisatie. Stof- en vuildeeltjes kunnen zelfs de aanleiding zijn voor gezondheidsklachten en allergische reacties. Alleen even stofzuigen is – zeker na langere tijd - niet meer voldoende om de ruimte goed schoon te krijgen.
Onderhoudsplan op maat
Onze opgeleide vakmensen verzorgen graag het tapijtonderhoud en de reiniging van meubelbekleding. Op basis van een inventarisatie van de ruimte, de belasting en de tapijtsoort(en) schrijven we een onderhoudsplan op maat. Er zijn veel verschillende soorten en kwaliteiten tapijt. Daarom is het belangrijk dat de juiste methodes, materialen en middelen worden ingezet om topkwaliteit te leveren.
Rugdiep schoon tegen minimale belasting
Onze speciale machines en reinigingsmiddelen zorgen voor rugdiepe schoonmaak en minimale belasting van de kostbare stoffering. Het tapijt is snel weer droog zodat je de ruimte na korte tijd weer kunt gebruiken. Voor reiniging van bekledingsstoffen van meubels geldt dezelfde krachtige en delicate aanpak.
Aangepast aan jullie bedrijfsprocessen
We zorgen voor een aanpak die naadloos aansluit op jullie wensen. We houden altijd rekening met het bedrijfspand, de bezetting en de bedrijfsprocessen. Daarbij stemmen we onze werkzaamheden af op momenten die voor jullie organisatie goed uitkomen.
Voordelen
Het voorkomen van gezondheidsklachten en allergische reacties
Inzicht onderhoud met behulp van een meerjarig specifiek onderhoudsplan
Zeer korte droogtijd
Effectieve en milieuvriendelijke reiniging
Verlengen van de levensduur van vloerbedekking en meubilair
Wij zorgen voor een schone omgeving en bieden voor iedere sector specialistische diensten. Van glasbewassing tot interieurbeplanting en tapijt- en meubelreiniging.