bekijk

Schoonmaakbedrijven adopteren studenten op Schiphol

De vier partijen die verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak van de terminal op Schiphol, hebben een klas van het MBO College Airport 'geadopteerd'. Asito, Hago Airport Services, ISS Facility Services en Raggers creëerden binnen dit unieke samenwerkingsverband stageplekken voor studenten van de opleiding Facilitair Leidinggevende Luchthaven om hen als jong talent te binden aan de luchthaven.

schoonmaakbedrijven adopteren studenten op schiphol

Uniek opleidingsproject in samenwerking met MBO College Airport

De studenten hebben het schooljaar 2018/2019 succesvol afgerond en beginnen in september aan hun tweede jaar. Samen met MBO College Airport, onderdeel van het ROC van Amsterdam is een nieuwe onderwijsvorm gecreëerd waarin een intensieve samenwerking met het bedrijfsleven op de luchthaven centraal staat.

Het afgelopen jaar hebben de vier schoonmaakbedrijven de verbinding weten te leggen tussen de luchthaven Schiphol en het onderwijs. Dit is bereikt door in nauwe samenwerking met MBO College Airport en Luchtvaart Community Schiphol (LCS) een klas ('Branded Class') te adopteren. Alle jongeren uit de Branded Class kregen een stageplek bij een van de vier schoonmaakbedrijven of bij een van de facilitaire dienstverleners. De studenten kregen elk kwartaal zes weken theorieles en pasten die theorie vervolgens in vier weken toe in de praktijk.

De geadopteerde klas werpt meteen zijn vruchten af. Diana van Zeelt, vestigingsmanager Asito op Schiphol en verantwoordelijk vanuit de strategische werkgroep voor de KPI personeel, licht toe: "Met het ROC hebben we een curriculum opgesteld, zodat de jongeren uiteindelijk in het laatste jaar zelfstandig leidinggevende kunnen zijn en doorstromen naar een vaste baan op de luchthaven. Het mooie is dat we nu al merken dat de jongeren hier ook vakantiewerk doen of zaterdaghulp zijn."

Samenwerking facilitaire partners

Buiten de praktijkstages werden ook gastlessen en excursies georganiseerd, zodat de studenten een totaalbeeld krijgen van alle werkzaamheden op Schiphol. Zo deden de studenten een Escape Room die helemaal gericht was op de digitalisering van de luchthaven en kregen ze een gastles van de Douane.  

Lilly Witte, opleidingsmanager Facilitaire Dienstverlening Luchthaven op MBO College Airport:

"Het betreft hier een uniek en bijzonder traject, want nooit eerder had onze opleiding een directere verbinding met het facilitaire werkveld op Schiphol".

Hiermee verkleinen wij de afstand naar de arbeidsmarkt voor deze groep studenten door hen al in een vroeg stadium kennis te laten maken met het werken op Schiphol. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt kiezen wij er op deze manier voor om de studenten binnen de schoolpoorten al te binden aan het mooiste werkgebied van Nederland."

De Branded Class wordt gestimuleerd door Amsterdam Airport Schiphol. De vier schoonmaakbedrijven hebben een strategische werkgroep opgericht om de met de luchthaven overeengekomen afspraken te behalen. Vanuit vier KPI-pijlers zijn er stuurgroepen waarbij elke schoonmaakpartij de voorstrekkersrol neemt één pijler. Asito is daarbij verantwoordelijk voor personeel, Hago Airport Services voor duurzaamheid, ISS Facility Services voor kwaliteit en Raggers voor veiligheid.

Nieuw schooljaar

De Branded Class wordt komend schooljaar voortgezet en de studenten beginnen in september dan ook naar volle tevredenheid aan het tweede jaar van hun opleiding en stageperiode. Het doel is om studenten structureel een kans te geven om stage te lopen op de luchthaven en uiteindelijk in te stromen naar een vaste baan.

Witte: "We ervaren dat de studenten die warmlopen voor de facilitaire wereld door de Branded Class excelleren tijdens hun studie. Vol trots kijken we terug op de resultaten die we tot nu toe samen met het schoonmaakcollectief hebben behaald."

Nieuwe doelstellingen

In het eerste jaar van het contract startte het collectief 'Facilitair Inclusief', een initiatief waarbij een groep nieuwe medewerkers uit de doelgroep voor de Participatiewet in dienst is gekomen bij één van de schoonmaakbedrijven. Via deze opleiding stromen nog steeds nieuwe jongeren in.

In het komende contractjaar anticiperen de vier schoonmaakbedrijven op de ambitie bij Schiphol om een actieve bijdrage te leveren aan de duurzame inzetbaarheid van de huidige medewerkers op de luchthaven. De huidige medewerkers gaan de mbo-opleiding voor assistent facilitair medewerker volgen. Zij worden gecoacht en begeleid om vitaal te blijven en hen multi-inzetbaar te maken, waarmee wordt voorgesorteerd op de instroom van facilitaire medewerkers naar de rol van integrale luchthavenmedewerkers.

deel dit bericht op